• Anonym (frida)

Trötthet e semester..?

Undrar bara om jag är riktigt normal, eller vad man ska säga.. Jag är i 30 års åldern, fullt frisk, inga barn (än ..:) Har en bra relation sen snart 8 år tillbaka så jag har inte haft några känslomässiga "ups-and-downs" senaste åren, utan varit rätt glad o positiv, stabil, trivs på mitt jobb sen 4 år tillbaka etc. Så...

Nu har jag haft 3 v semester, varav 1 v i turkiet, 2 v hemma. Veckan i Turkiet blev rätt skön, mycket bad o en del aktiviteter, (men inte för mkt o stressigt). var där med min sambo + mina föräldrar. Dock, dagarna innan vi åkte, var riktigt stressiga o jobbiga..föröskte avsluta på jobbet innan semestern, min häst blev sjuk, ovanpå det så var jag o min sambo med i en budgivning ang. hus och fick det!! skrev kontrakt timmarna innan vi åkte till arlanda..bäddat för stress o trötthet - javisst!! Men positivt ända..

När vi kom hem från turkiet så har resterande 2 helt lediga veckor gått åt till få vår bostadsrätt i säljbart skick, kontakt med mäklare o nu ligger vår bostadsrätt på hemnet. Dessutom har vi fixat med lån o besiktning + lite andra saker avs. det nya huset. men, då dessa 2 semesterveckor enbart gick till detta, så har vi också kunnat ta det relativt lugnt. Visst vi har haft saker att göra varje dag avs. både försäljningen o husköpet , men också tid för mys, matlagning, lite vin o avkoppling på kvällarna.

Nu började jag jobba igen i torsdags, dvs bara tors-fre. Har kunnat haft en mjukstart på jobbet då det varit ganska lugnt. Jättetrevligt att träffa kollegor o sånt igen,det som var svårast var att komma upp på morgonen..;)

Idag är det lördag, och jag är helt slut, tog mig knappt ur sängen. Har lyckats ta en liten promenad, handlat lite, tittat på tv o sovit ute på gräsmattan på en filt (undrar var grannarna säger eg..hehe) Men jag har nästan aldrig upplevt mig själv såhär? helt utkörd, blir ngt orolig då jag tänker att efter semestern ska man väl vara i rätt ok form, utvilad etc? Finns det fler som känner som jag..? Hur gör ni? Skulle egentligen hälsat på några bekanta ikväll men orkar inte, har avbokat det.
    kram

• Svar på tråden Trötthet e semester..?
  • Peztis

Känner tyvärr igen känslan men för mig beror det på för mycket jobb på ett ställe jag inte trivs, en jobbigt vinter och vår med mycket sjukdomar, stora händelser... jag är helt slutkörd och nu denna första semestervecka har jag inte kunnat sova, somnade vid 3 i natt och sedan upp vid 8...

Är otroligt stressad just nu, gifter mig om några dagar och sedan ska vi iväg två veckor och allt är inte färdigt än...

Man kan vara trött på många oilka sätt. Det har hänt mycket just nu flör dig under en kort tid och hjärnan går antagligen på högvarv utan att du är medveten om det.

Tillåt dig själv att vara trött några dagar, bra att du ställde in kvällens planer.

Det du ska vara uppmärksam på är hur du mår utöver tröttheten. Äter du ordentligt? Somnar du och sover hela natten? Huvudvärk? Yrsel? Känns allt du ska göra som ett stort projekt, ett jättekliv som måste göras för att komma igång med minsta lilla sak?

Om ja, då bör du nog vara på din vakt så du inte blir helt slutkörd, "går in i väggen".

Har du kollat dina blodvärden? Kanske järnhalten är lite låg?

Tror inte att du behöver vara orolig, dock. Man blir trött emellanåt men det viktiga då är att faktiskt ta det lugnt och låta sig vara trött!

Lycka till med försäljning av lägenheten och grattis till huset!

• Anonym (frida)

Oj, ja du verkar ha gått igenom en del..förstår det. Men grattis till bröllopet!! :) va kul. Fördelen när man åker iväg är att man "måste" släppa allt hemma..:)

Ja, det är nog som du skriver, ibland får man ha rejäla trött-dagar helt enkelt..känner mig faktiskt lite piggare nu på kvällen.. Tack för tipsen!

• Mandarina

Hallå eller, inte konstigt att du är trött - du har ju haft fullt upp! Din hjärna har ju arbetat för fullt dessutom så bara för att man åker utomlands så blir man inte utvilad direkt - massor av nya intryck. Jag brukar säga att man behöver semester efter det att man kommit hem efter utlandssemestern.
    Dessutom har ni stora saker ni fått tänka på....köpa nytt, sälja det befintliga, fixa o greja inför det och nu har du börjat jobba.....helt normalt att vara trött, tillåt dig att vara det och det är inte alls konstigt i mina ögon, se till att slappa och vila och inte ha så mkt planerat den kommande veckan efter jobbet.....

• Anonym (frida)

Japp, läste precis en artikel i aftonbladet...där stod det att det var princip en myt att man ska vara utvilad e semestern, det vanliga är att man går ner i tempo (typ "viloläge") och att det blir en omställning när man ska tillbaks sen..o att man kna bli lika trött av den omställningen, som innan..! nått att tänka på..

Svar på tråden Trötthet e semester..?