Inlägg från: Stickan |Visa alla inlägg
  • Stickan

    Vi som har svårt att bli gravida i Västerås - 12:e tråden

    Hej!
    Jag hoppar också in här om det går bra? Hittade den här tråden idag, har tidigare enbart läst lite på måfå, men känner nu att jag också vill vara medlem.

    Min sambo och jag har aktivt försökt sedan början av 2008, vi påbörjade utredning på kliniken i våras. De har inte hittat ngt fel på oss och jag har ätit en omgång Pergo nu efter sommaren. Dr L gjorde VUL på mig 11/9 och jag hade då 2 stora äb och 1 lite mindre. Fick då tid 14/9 med dr J för att se om den lilla fortsatt växa, vilket den hade. Det var så tungt att få sexförbud när vi var så laddade!
    Det konstiga var att de 2 äb på vä sida låg intill varann vid första VUL, men sedan var de ca 2 cm ifrån varann när dr J kollade. Han kallade det ngt som jag inte kommer ihåg, att blåsan sitter utanför äggstocken, och nu ska jag dit under nästa mens för att se om äb ligger kvar. Tror inte han kallade det cysta, men vad är det annars?

  • Stickan

    Tack Anna! Det känns bra att få kontakt och respons av någon som vet vad det handlar om, även fast men inte är med om exakt samma sak. Jag har läst denna tråd och har fått lite koll på hur ni andra ligger till. Jag håller tummarna för dig, tycker förresten att "eskimåer" var ett gulligt uttryck :)

    Det kanske var myom dr J kallade det, men han pratade så fort och jag hängde inte riktigt med efter att han sagt att vi fick sexförbud. Han sa att det inte var ngt farligt, men det ställde ändå till det för oss eftersom vi inte vet om det var en "riktig" tredje blåsa eller inte. Det ska bli spännande att se hur det ser ut på nästa VUL, förmodligen nästa vecka!

  • Stickan

    Usch, det låter inte skoj alls att bli överstimulerad 2 ggr. Det är en jobbig resa det här, men förhoppningsvis får vi en fin belöning för mödan.

  • Stickan

    Hej Majjssan!
    Vi ska försöka som vanligt nästa cykel och sedan ska jag precis som du äta en halv tablett i november. Nu väntar jag bara på att mensen ska komma så att jag får boka tid för VUL och kolla upp om det är myom el vad det nu kan vara.
    Tanken är att jag ska äta några omgångar Pergo, och om det inte hjälper så blir det IVF någon gång under våren. Dr L var lite luddig, men jag tror det var så hon menade. Fick du också recept med 6 kurer?

  • Stickan
    Trollmamma till 4 skrev 2009-09-23 07:58:34 följande:
    Hej! Verkar som att vi kör i samma spår Dr L sa att jag ska äta 3 kurer.. Sep (1 tabl/5 dgr), nov (½ tabl/5 dgr), jan (vet ej vilken dos det blir än)å därefter IVF våren 2010 så man hoppas ju att det ska ta sig nu Vi fick dock sexförbud denna cykel då jag blev överstimulerad
    Ja, vi ligger verkligen i samma fas verkar det som! Det jag tyckte var lite luddigt var att hon först sa att hon skulle skriva ut 6 kurer på receptet och sedan sa att det skulle bli IVF till våren. Fick inte ihop det riktigt eftersom man äter Pergo varannan månad. Vi får hoppas att det tar sig under hösten, är inte redo att acceptera IVF ännu. Min bror och hans fru har iof två söta döttrar genom IVF, men jag vet hur de hade det under tiden och jag bävar lite. Det är tur att man får se andra sidor av IVF genom tex Anna76, då känns det lite bättre.
    brawny skrev 2009-09-23 11:02:36 följande:
    Stickan: välkommen hit! vi har gjort vårt med pergo o väntar på ivfstart men vi fick en kur på 6ggr med pergo förra hösten. första ggn fick vi också sexförbud och fick ändra dosen till en ½ tablett. och då blev det bara en stor äggblåsa. hoppas att det ska fungera bra för er med pergo!
    Tack så mycket Brawny! Det verkar som vi alla har gått/går igenom samma procedur med överstimulering osv, känns skönt att känna att man inte är ensam om allt jobbig.
  • Stickan

    Hej Monchichi!

    Har tyvärr ingen aning om hur de ställer sig till det här med vaccination. Jag personligen har inte ens tänkt på att fråga dem om det, och jag är nog inne på att inte vaccinera mig.

    Lycka till med syskonverkstan, och njut av lilla ettåringen!

  • Stickan
    brawny skrev 2009-09-28 11:41:24 följande:
    Ja, det är klart att det är tufft att kämpa på, speciellt när man inte vet vad som är fel. Ibland har jag tänkt att det vore skönt om det vore fel på ngn av oss (fel de hade hittat alltså) så att vi fått hjälp snabbare.
    Jag tänker också som du. Dr J sa att det är positivt att de inte hittat några fel på mig el. min sambo, men något fel måste ju det vara eftersom det inte fungerar som det ska, det är bara det att de inte kan hitta felet. Det tycker inte jag är positivt.

    Anna76: Fy vad tråkigt att IVF-försöket misslyckades! Hoppas att det går bra med myomet och med FET. Håller tummarna!!

    Majjssan: Dr L och Dr J har båda sagt att man kan påbörja IVF efter att ha försökt minst 2 år.

    Min mens verkar vara på G nu, så imorgon ska jag ringa ferten och boka VUL för att se om jag har ett myom på vä äggledare. Sen är det 2 långa veckor kvar till nästa försök!
  • Stickan
    Trollmamma till 4 skrev 2009-09-29 18:57:11 följande:
    Okej Dr J sa 2½ år till oss.. Konstigt..
    Ja, det tycker jag också är konstigt. För mig känns det som att 6 månaders extra väntan är ganska länge. Jag hoppas att det är 2 år som gäller.....
  • Stickan
    brawny skrev 2009-09-30 11:20:22 följande:
    stickan: Dr J sade precis sammam sak till oss, att det är ngt positivt. Jag har fortfarande svårt att se ngt positivt i det. Skönt att få komma o kolla på äggledaren så ni får veta om det är et myom. Vad gör de i så fall?
    Jag tror inte att de kommer göra något alls, men det kanske beror på hur det ser ut. Det kanske blir så att jag får äta normal dos av Pergo vid nästa kur, om det är ett myom, eftersom de räknade den som en extra äggblåsa. Fick en tid för VUL imorgon fm och det ska bli spännande att se om det syns ngt. Känns lite sådär att bli undersökt när jag har mens, men det är väl de vana med antar jag.....
  • Stickan

    Idag har jag varit på VUL och jag har en vätskefylld blåsa på vä sida om livmodern. Jag frågade om det var ett myom, men det var det inte enligt Dr L. Hon skrev ut bilder på både hö och vä äggstock, sen sa hon inte så mkt mer än att då vet vi att den finns där och att jag vid nästa mens ska äta 25 mg Pergotime. Så var det klart!
    Jag ska väl utgå från att det inte är ngt konstigt el. farligt, men om jag ska vara ärlig så gick jag inte därifrån med en positiv känsla. Bm Å var också med och hon var i alla fall lite intresserad av vad jag hade att säga om att en gynekolog på Kvinnoläkarna redan i augusti också misstog denna vätskeblåsa som en äggblåsa. Jag var alltså inte överstimulerad..... Usch, önskar att jag inte kände mig så gnällig....

  • Stickan
    Trollmamma till 4 skrev 2009-10-01 22:04:34 följande:
    Du ska inte känna dig gnällig.. Det är alltid svårt när man får svar som sedan visar sig vara fel! Dr L är en bra läkare men nån "förståelse" har jag inte märkt men det kanske blir så efter några år som läkare.. Men skönt att det inte va nåt farligt du hade iaf om man ska tänka positivt En vätskeblåsa ska ju kunna försvinna av sig själv sa inte Dr L nåt om det?? Kram tilll dig!
    Idag känner jag mig mer positiv igen, konstigt hur det blir en dipp på en-två dagar och sen mår jag bättre. Känns skönt att det inte var ngt farligt och eftersom Dr L inte sa mer än att det är bra att vi vet att den finns, så ska jag inte tänka mer på det. Hon sa inte att de kan försvinna av sig själv, för hon sa knappt ngt alls, det är det som känns knepigt.

    Nu tar vi nya tag! Kram på dig med!
  • Stickan

    Godisråttan: Jag håller tummarna för dig med!! Som jag har förstått det kan det skilja sig mellan varje graviditet när det gäller hormonnivåer och så. Bara för att du fick + på dag 13 förra gången behöver det inte betyda ngt att du fick - nu på dag 14.

    Anna76: Lycka till på undersökningen på måndag!!

    Förresten är det någon som vet ungefär när ferten håller IVF-info på våren?? Har ingen aning om hur många info-tillfällen de brukar ha och när. För att muntra upp mig själv lplanerar jag att hälsa på en kompis som flyttat utomlands, och jag vill inte gärna boka in resan så jag missar infon. Glömde bort att fråga när jag var på VUL, det gick så fort allting. Tänker vara borta sista veckan i januari och första veckan i februari. Är det någon som vet på ett ungefär???

  • Stickan

    Tack Brawny, då behöver jag inte oroa mig för att missa infon om de har en nästan 1 gång/månad. Toppen, ska bli så kul att resa bort lite. Blir intressant att höra hur ni tycker att infon är nästa vecka, du får rapportera efteråt!


    Trollmamma till 4 skrev 2009-10-09 16:08:50 följande:
    Är på cd 12 så det bådar ju gott Förra cykeln hade jag 2 st äb på vänster sida å 1 äb på höger sida.. Denna månad känner jag på båda sidor kan det vara 2 äb på gång då tro??
    Vad roligt, vi följer varandra ganska precis, jag är på cd 10 idag :) Jag tycker också att jag känner lite på båda sidorna, men vet inte om jag inbillar mig. Kanske blir det effekt av pergon även denna månad!? Vi får hoppas på det så att vi får lite nytta av pillren ändå!
  • Stickan

    Godisråttan: Fy vad tråkigt att det inte blev något!! Ni har verkligen haft en lång resa, jag hoppas ni får ett bra samtal med Dr J och att ni inte behöver vänta så länge tills dess. Låter som att du redan vet hur fortsättningen kommer att se ut. Kram på dig!


    Trollmamma till 4 skrev 2009-10-12 13:37:52 följande:
    Ja skiljer 2 dagar?? Idag känns det betydligt mer inland på höger å ibland på vänster men inte samtidigt och denna typiska molande värken i livmodern. Så ikväll blir det sovrumsgolf.. Hoppas att det händer något denna menscykeln så att man förhoppningsvis slipper Pergon nästa månad Kram
    Jag känner tyvärr mer på vä sida och det är där den "extra" blåsan sitter och jag vet inte om det kan ställa till det. ÄL-stickan visade inget utslag idag, så det blir nog ÄL på onsdag. Ska bli spännande att se hur det går denna månad efter att ha haft uppehåll i 2 månader!
    Lycka till!
  • Stickan

    Majjsan:
    Nej, det var taskigt av honom! Men jag tror att det är som Brawny säger att man lätt glömmer hur den här situationen även är jobbig för killarna. De kanske reagerar på ett annat sätt el har svårt att uttrycka vad de känner, och det är naturligt att förhållandet svajar. Så har det varit för oss av och till och ibland känns det bara hopplöst allting, men sen vänder det och det känns bra igen. Hoppas att ni kan prata om det och komma fram till något tillsammans. Många kramar på dig!!

Svar på tråden Vi som har svårt att bli gravida i Västerås - 12:e tråden