• Anonym

barn brutit arm? stukat armbåge??

Vill va anonym ,känns pinsamt att fråga.........

Min 3årige son föll på studsmattan o föll liksom på magen...Hann ej se vad som hände..De stora barnen hoppade bredvid.Han hamnade på nåt vis ingen föll på honom eller så,men han föll framåt iallafall.

HUR vet jag om armbågen gått ur led eller så??
    han grinar hemskt o har ont.....kan ju vara stukat bara eller så?

HUR vet jag?

• Svar på tråden barn brutit arm? stukat armbåge??
  • Anonym

har lånt till läkare/sjukhus o vi b¨åda har druckit var sitt vinglas,så vi måste iså fall ta ambulans in............
    Måste vi in tro? måste nog ringa sjukhuset,men vet nån hur man ser tecken på brutet?

• Anonym

Min dotter på nästan 3 gjorde också illa armen och det visade sig att armbågen liksom vridits ur led. Vanligt i den åldern och gör väldigt ont. Vad än som hänt med ditt barn så ordna så det blir kollat så snart som möjligt!!!

• Anonym
    Anonym skrev 2009-07-18 20:31:17 följande:
    Vill va anonym ,känns pinsamt att fråga.........Min 3årige son föll på studsmattan o föll liksom på magen...Hann ej se vad som hände..De stora barnen hoppade bredvid.Han hamnade på nåt vis ingen föll på honom eller så,men han föll framåt iallafall.HUR vet jag om armbågen gått ur led eller så??han grinar hemskt o har ont.....kan ju vara stukat bara eller så?HUR vet jag?

Ring 1177 och rådfråga. När du sitter i kö kan du fundera över följande:
    Har du gett honom nåt smärtstillande? Annars kan väl Ipren eller Alvedon vara en bra ide. (du vet vad du har och vad pojken tål).
    Går han att avleda? Muta med glass eller nåt.
    Hur ser armen ut?
    Om du sträcker fram nåt han vill ha, helst något han behöver anvädna båda händerna till, vad händer då?
    NÄR hände det?

• Anonym

direkt jag skrivit-hann inte ens läse nåt svar så ringde jag 112. sa som det var...
    han var väldigt lessan o hade ONTE! jag hade gett alvedon direkt efter det hände...jag tyckte mig se att det var lite svullet just under armbågen.
    ringde som sagt 112-ambulansen kom då hade han ju så ont...bara låg o skrek.
    jodå in på akuten o blev röntgad o gipsad!
    så nu ska han ha gips 3 veckor.
    han hade tydligen en väldigt ovanlig skada? så deras överöveröverläkare ska titta på röntgenbilderna idag o de hör av sig om de vill se på et igen eller göra nåt annat.......men det trodde inte denne läkare.
    har 3 barn o detta var 1a olyckan/1a gång jag måsta fara in akut-därför blir man så ställd- HUR gör man?? man vet inte hur det går till .

Ambulans var det enda då han hade så ont-fick ju smärtlindring av de.Plus att de kunde stabilisera armen,åka i skumpig bil med ond arm...inte kul.

• Anonym

Jag har läst ts inlägg om hur det gick men måste ändå bara säga att jag blir så himla less. Om ens barn slår sig så att man är orolig för att det kan vara något som gått sönder så åker man givetvis till sjukhuset och kollar upp det. Och man ringer för böveln INTE ambulans för en sådan sak utan löser det på annat sätt, med taxi, vänner eller grannar eller vad som helst. Att sätta sig framför datorn och börja skriva om att ens barn slagit sig - hur prioriterar man då?! Istället för att antingen åka direkt eller ring sjukvårdsupplysningen? Argh.

• Anonym

Anonym (Visa endast)
    Idag 09:47

Jag har läst ts inlägg om hur det gick men måste ändå bara säga att jag blir så himla less. Om ens barn slår sig så att man är orolig för att det kan vara något som gått sönder så åker man givetvis till sjukhuset och kollar upp det. Och man ringer för böveln INTE ambulans för en sådan sak utan löser det på annat sätt, med taxi, vänner eller grannar eller vad som helst. Att sätta sig framför datorn och börja skriva om att ens barn slagit sig - hur prioriterar man då?! Istället för att antingen åka direkt eller ring sjukvårdsupplysningen? Argh.

TRådstartaren-men hallå,vi kanske var en förälder MED barnet!! så klart o jag tvärskrev det där? Tänkte först-bruten arm-inte DÖakut så inte ambulans-
    men ja,då jag instingtivt kände att nåt var väldigt fel o han behövde amärtlindring-så JA! ambulans.

samtidigt kan man ju inte ringa HELT direkt-man måste ju ändå se varthän det bär liksom.
    jag gjorde helt rätt som ringde ambulansen så snabbt.

tack för tips iallafall

varför jag skrev först var att få tips på OM o hur man kan se om nåt är av. tex om det sväller upp eller annat.Sånt vet jag inget om nämligen.

• Anonym

haha,min man däremot sa-Då jag sa,NU ringer jag 112.
    Nä inte behövs det-det gåtr över bara han får sitta här o lugna sig ett tag...bla,bla ... snacka om...
    Jag insåg som sagt att det var NÅT!

• Anonym

sleeping ngel-visst! därför jag tvärskrev också-för ambulans så tänker JAG ju dödsakut typ. o det är ju inte en bruten arm..........
    Men jag gjorde rätt-ringde o han fick ju hjälp direkt..Känns bra.
    Men som sagt vi har aldrig vari med om nåt på våra 3 barn-så man vet ju knappt hur man gör...

tack alla för svar o stöd,o förståelse!!

Svar på tråden barn brutit arm? stukat armbåge??