• NathalieFlisbäck

Vi med inflamatorisk kronisk tarmsjukdom

Har du oxå en inflamatorisk kronisk tarmsjukdom? Välkommen då!

• Svar på tråden Vi med inflamatorisk kronisk tarmsjukdom
  • Ankra75
    Lottalök skrev 2009-09-20 20:37:53 följande:
    Hej hej hoppar med här. Har dock inte läst hela tråden..=) Jag har länge haft problem med magen men allt började väl riktigt ordentligt i början av aug. Har nu gått på utredning efter många provtagningar har de nu fått napp på ett prov. Ett avföringsprov som heter calprotectin. Min läkare sa att det var "sky högt" Vad jag förstår så visar detta att jag har en inflamation i tarmen. Jag väntar nog på tid för coloskopi då de även ska ta biopsier. Jag har inte upplevt skov riktigt utan jag tycker jag har ont från och till hela tiden... Avföringen är oftast normal men jag måste springa ofta och har ibland slem i. Nån som känner igen sig??? Ni som har konstaterat UC eller MC har ni också haft höga värden på detta prov???
    Låter ungefär som det började för mig.... Någorlunda normal avföring men sprang ofta, t o m på nätterna, trodde dock det var p g a graviditeten. Efterhand när skovet kom i slutet av maj, har ännu bara haft ett riktigt skov som gjorde att jag blev inlagd en vecka och satt på Prednisolon, blev avföringen lösare, mer blod och var tvungen att springa ofta. Mina calprotectin-värden i januari pekade åt inflammation men jag vet inte några siffror...
  • Nindë Amandil

tråkigt att höra att så många av er verkar befinna er i en del svåra skov, en del mindre men ja. jag lider med er, har ju själv haft ulcerös kolit i 7 år snart. dock är jag stomiopererad (hela tjocktarmen borta) så jag mår ju mycket bättre nu. ska få ira nu i mitten på oktober så då hoppas jag att jag ska kunna vara utan påsen permanent. å inte behöva ta tillbaka den. det enda som lindrat för mig å säkert för en del andra av er är ju just det att man inte är ensam. känns skönt att det finns ställen som här där man kan prata med andra i liknande situationer. kram på er alla!

• Ankra75
    Lottalök skrev 2009-09-20 21:22:54 följande:
    Ankra75: har du gjort någon coloskopi och fått någon diagnos??
    Japp, genomled coloskopi på skärtorsdagen i år och fick på plats diagnosen Ulcerös Colit, började samma dag äta 2 st Pentasa 500mg morgon + kväll, det räckte antagligen inte så nu äter jag 3 st morgon+kväll men eftersom jag ännu inte är kortisonfri, tar just nu 10 mg/dag har haft lite problem med att trappa ner, vet jag inte om det hjälper mot inflammationen än.
  • grådis
    070706 skrev 2009-09-09 23:13:50 följande:
    Hej här kommer en till som har Ulcerös Colit, kan möjligtvis vara en crohns men det vet dom inte. Så i 11 år har jag haft diagnosen ulcerös colit. Jag har en fråga som kanske någon här kan svara på. Det finns inte fler mediciner för mig, antingen har effekten avtagit eller så har jag inte tålt dom, eller så har biverkningarna vart för extrema. Så nu återstår det bara operation. När opererar dom? Är det liksom att gå och vänta på att bli jätte dålig nu INNAN dom gör något, eller dom kan operera när man "bara" har början på ett skov? Ja ni fattar säkert hur jag menar. För det känns så onödigt att behvöa gå och vänta på att bli jätte dålig, innan dom gör något, när det ändå inte finns något mer att göra. Jag har telefontid med min läkare den 25 sept och ska givetvis fråga han med då. MEn kanske så kan någon här detta? Mvh Nina
    Det är alltid bättre att opa när kroppen är i ett lugnt skede. Man är starkare och återhämtningen går fortare.

Är det uc brukar de vara positiva till op, många blir bra.
    Har man mc är det mer tueggat, inflammationen tenderar att komma tillbaks i "skarvarna".

Hoppas din läkare kan svara mer utförligt på dina frågor. Lycka till
  • Lottalök

Fick idag reda på mitt värde på avföringsprovet calprotectin det var 598. Är det högt?? Jag får för mig att det inte är så farligt högt??? eller är jag helt ute och cyklar. Har försökt kika runt på nätet om detta men inte fått nån klarhet. Nån här som vet va ni hade för värde och va ni sedan fick för diagnos??

• cutiee
    Lottalök skrev 2009-09-21 23:08:42 följande:
    Fick idag reda på mitt värde på avföringsprovet calprotectin det var 598. Är det högt?? Jag får för mig att det inte är så farligt högt??? eller är jag helt ute och cyklar. Har försökt kika runt på nätet om detta men inte fått nån klarhet. Nån här som vet va ni hade för värde och va ni sedan fick för diagnos??
    Just avföringsproverna har jag väldigt dåligt koll på tyvärr, men ett tips är att sitta ner med läkaren och gå igenom alla provsvaren och så fråga vad som är normalt. Jag var inlagd på sjukhuset i en vecka och under den veckan gick jag dagligen igenom alla nya provsvar med läkaren, jämförde och antecknade. Haha, de var nog lite less på mig men jag lärde mig mycket, kan var nyttigt att veta!
    Det som gjorde att jag blev inlagd precis innan jag fick diagnosen var, förutom magen som var helt åt h-e dålig (ursäkta språket!), CRP- värdet som var väldigt högt! Fick diagnosen Ulcerös colit dagen efter, efter en koloskopi.
    Väldig OT nu, sorry!
  • dalkulla26

lottalök: Ditt värde är högt normaltv är under 50 på vuxna

• cutiee

Nindë Amandil skrev 2009-09-20 21:22:23 följande:

tråkigt att höra att så många av er verkar befinna er i en del svåra skov, en del mindre men ja. jag lider med er, har ju själv haft ulcerös kolit i 7 år snart. dock är jag stomiopererad (hela tjocktarmen borta) så jag mår ju mycket bättre nu. ska få ira nu i mitten på oktober så då hoppas jag att jag ska kunna vara utan påsen permanent. å inte behöva ta tillbaka den. det enda som lindrat för mig å säkert för en del andra av er är ju just det att man inte är ensam. känns skönt att det finns ställen som här där man kan prata med andra i liknande situationer. kram på er alla!
    Jag håller verkligen med dig! Hade det inte varit för det här forumet där man kan prata av sig och tycka synd om sig själv ibland så vet jag verkligen inte vart jag hade tagit vägen! (Fick diagnosen för 2 månader sen, så jag hamnar fortfarande i tycka synd om mig själv fasen ofta :) ) Visst pratar man med familj och vänner ibland, men de kan omöjligt förstå vad man känner och hur det är.
    Hoppas hoppas att din operation går bra! :)
  • Lottalök

Håller med som tidigare skrivit att jag är glad att man kan skriva lite här. Nu är jag väldigt ny här. Men allt är väldigt nytt för mig med det är väl därför som man har så mkt frågor. Väntar och Väntar på tid för coloskopi. Vill bara ha det gjort så man vet och kan få hjälp.

Svar på tråden Vi med inflamatorisk kronisk tarmsjukdom