Vi med inflamatorisk kronisk tarmsjukdom
Har du oxå en inflamatorisk kronisk tarmsjukdom? Välkommen då!
Har du oxå en inflamatorisk kronisk tarmsjukdom? Välkommen då!
Är det någon som vet om Omgea-6 (rapsolja, sesamolja, olivolja m.m.) förvärrar Ulcerös colit? Jag läste att de som får i sig för mycket omega-6 fetter riskerar att få Ulcerös, men vi som redan har det då?
Hej!
Jag fick diagnosen crohns sjukdom för drygt ett år sedan. Då efter att ha legat inne på sjukhus riktigt sjuk och sedan en massa undersökningar under 2 år innan diagnosen ställdes. Skitjobbig tid.
Jag har flera ggr gjort följande undersökningar, gastroskopi, datortomografi, ultraljud, coloskopi samt en massa provtagningar hit och dit.
Är det någon mer här som har crohns?
Den inflammerade delen på mig sitter precis i slutet på tunntarmen, strax innan tjocktarmen tar vid. Jag är ännu inte så hemma på vad sjukdomen innebär, i många år mådde jag så himla dåligt men nu sista halvåret har det varit ganska ok.
Vad har ni med crohns för symptom, hur mår ni osv?
latherese: Jag tycker ändå inte att jag har ätit så mycket kortison. Jag tror att det är runt fem 6-veckors kurer. Men det räckte tydligen.
Ipren och en hel rad andra receptfria värktabletter kan framkalla skov på grund av ett ämne som finns i dem. Det berättade faktiskt min läkare om när jag fick diagnosen. Jag kommer inte ihåg vilket ämne det är, det enda jag lade på minnet är att Alvedon är ok att ta om man har ulcerös kolit. Värktabletterna (egentligen alla tabletter) är skonsammare mot magen om de inte tas på tom mage. Så ett tips är att äta något litet innan de tas.
Usch vad mycket man får reda på hela tiden! Jag som älskar mat mer än allt i hela världen tycker att allt har varit jättejobbigt sen jag började må dåligt :( Jaja, behövde klaga lite ;)
Jag fick också höra det från början att jag absolut inte får ta anti-inflammatoriska värktabletter, typ Ipren och alla liknande för de kan framkalla skov. synd då Ipren alltid funkat så bra :/ men men. Fick Alvedon 1 g utskrivet, så slipper man ta två tabletter varje gång man har ont i huvudet och så blir det billigare med recept - ett tips! ;)
Lilleg: Är det sant att skelettet kan påverkas så fort?? Jag går nämligen på en ungefär lika lång kortison- kur och jag trodde att det krävdes mycket mer för skelettet. Hur höga doser har du tagit då?
Är det någon som har provat Inolaxol? Det är en pulver som hjälper till att återställa balansen i tarmen, funkar ganska bra för mig, sen är det bra att det inte går ut i blodet utan att det bara verkar lokalt! Säg gärna till om ni har hört något annat om det :) Man får ju verkligen höra olika saker av olika läkare och alla andra man pratat med, lite förvirrande!
Jag har ju haft ulcerös kolit i många år nu och flera av kurerna åt jag strax efter jag fått diagnosen. Så det kom ju inte jätteplötsligt, utan det har gått 12 år efter det att jag fick kortison första gången. Mitt skelett är inte så dåligt, men läkarna kan efter mätningar se en försämring av kalkhalten och utan behandling skulle det ju kunna bli mycket värre. Jag ska göra den här undersökningen med tre års mellanrum, lika ofta som jag gör koloskopin. Nu påverkas ju alla säkert olika mycket av kortisonet och det är ju en biverkning som kanske inte alla drabbas av. Men jag ville bara göra andra medvetna om att den finns eftersom många läkare inte bryr sig om att kolla och när man väl får besvär från det kan det ha gått så långt att det är svårt att komma till rätta med. Min läkare är tydligen den läkare i Göteborg som skickar flest patienter för benmineralmätning (i princip alla hans patienter som äter kortison)
Jag har inte hört talas om Inolaxol, men när jag kollade på fass så står det att man ska vara särskilt försiktig med det om man har ulcerös kolit...så det låter kanske inte som någon höjdare för mig.
cutiee: vilken sjukdom är det du har?
Va skönt att jag hittade denna tråd mer erfarna.
Jag har i ett år mått dåligt och gått på en del undersökningar, gastro mm och även provat ergazil. Blev erbjuden antidepprisivt men avstod detta just då.Ett tag så mådde jag hyfsat bra men nu är det värre än någonsin så nu är jag skickad till endoskopi.
Problemet är att så fort jag äter så kommer kramperna och jag måste ha toa. Blir helt kallsvettig och svimfärdig. Detta kom förut lite när som helst. De 2 sista månaderna så kommer det så fort jag tuggar något men för 2 veckor så kommer det hela tiden oavsett om jag bara drick eller tuggar. Vatten går bra men proviva ex går inte.
Detta leder ju till viktminskning pga att jag inte äter och att jag är så jättetrött om dagarna att jag knappt orkar jobbet. På dagarna på jobbet så äter jag inte för jag tycker inte det är värt att må så dåligt så 1 mål om dagen blir det nu för tiden och det är runt 17 tiden. Läkaren har pratat om IBS men jag är rädd för UC och chrons. Kan det vara detta trots att jag inte blöder?
Hur orkar ni jobba utan att få mat i er? eller ni äter trots att ni får så ont?
lilleg: Tycker det är så bra med forum där folk som lider av dessa sjukdomar berättar vad deras läkare har sagt och vad de själva har upptäckt gällande kost och liknande, detta just för att alla läkare verkar prioritera att informera om olika saker. Fast de är väl också människor så de informerar väl om de saker som de tycker är viktigt. Man kan dock tycka att benskörhet är något de bör ha stor koll på det är en känd biverkning av kortison!! Vad skönt att du hittade en bra läkare som håller koll på det :) Ska ta upp det med min läkare nästa gång. Nu har jag dock precis fått diagnosen och kortisonet, men det är ju bra att ha koll på vad man ska be dom kolla upp.
Har märkt ganska stor försämring av synet, vilket visade sig vara en biverkning av kortisonet, men ögonläkaren sa att det försvinner när man slutar med tabletterna.
Oj, värsta brevet det blev nu ;) Men tar du några andra tabletter också? Har du märkt av några biverkningar av dessa dumma kortisontabletter?
Jag har också Ulcerös kolit.
LillaMandarin: Ungefär så började det för mig, eller jag hade haft problem med magen i ca 4 månader, och sen i ungefär en månad så blev det jobbigt varje gång jag skulle äta. Sista veckan gick jag ner 2-3 kilo ungefär, kunde inte behålla någonting alls, då åt jag också kankse en om dagen eller så.
Då det är flera i släkten som har Crohns och UC så sökte jag till läkare ganska tidigt. Men typiskt för UC är blod och/slem i avföringen av det som jag har hört och läst. Sen så är båda sjukdomarna ärftliga till en viss del, så läkarna kollar upp det ganska noga om man har det i släkten.
Har de tagit blodprover och kollat om du har någon inflammation i kroppen? När jag åkte till akuten så hade jag väldigt högt CRP- värde, vilket tyder på inflammation i kroppen. Och se till att de gör koloskopi så fort som möjligt så att du kan få medicin. SÅ underbart att kunna äta mat igen! Även om det fortfarande går upp och ner för mig.
Hoppas det går bra och att det inte är något allvarligt!