Inlägg från: Sofie 82 |Visa alla inlägg
  • Sofie 82

Få i sig järn utan järntabletter?

Jag har haft konstant järnbrist de senaste 15 åren pga kraftiga blödningar. Jag har fått järntabletter ett flertal gånger men jag blir riktigt dålig av dem, så jag har struntat i det, druckit lite blutsaft och vant mig vid järnbristen. När jag blev gravid gick järnvärdet upp till 122, dvs ingen järnbrist pga att mensen uteblev. Nu är jag så rädd att få järnbrist igen, för jag klarar verkligen inte järntabletterna men nu har jag ju inte bara mig själv att tänka på. Så min fråga är: Går det att få i sig tillräckligt med järn utan tillskott och i så fall hur? Kan man få i sig det genom kosten? Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Få i sig järn utan järntabletter?
  • Sofie 82

Tack, vilken kanonbra länk! Har aldrig haft anledning att besöka den hemsidan då jag inte är en "kvalificerad" blodgivare. Men det var mkt bra info!

• Sofie 82
    Mother of 5 skrev 2009-07-19 00:17:41 följande:
    Ville bara kolla om du testat de nya brustabl Fexim för att höja ditt hb? Jag klarar inte Niferex & Duroferon, men har nu tagit Fexim i ca 2v och inte blivit dålig. Än iaf. Ska väl inte säga för mkt, då åker jag väl på de jävulska biverkningarna.
    Nej, dem har jag inte hört talas om tidigare. Är de receptfria? Hoppas du slipper de djävulska biverkningarna =) och tack för tipset!
  • Sofie 82

Usch, injektioner med järn lät obehagligt...men tja, det kanske kan funka om man inte kan få i sig järn på annat sätt. Ska prova Fexim till att börja med.

• Sofie 82

Usch, nu har jag provat Fexim och det gick inte heller. Kan inte sluta spy när jag har tagit dem, samma som med andra järntabletter. Kan man ta dubbel dos blutsaft? För det verkar vara det enda jag tål. Blev så besviken =(

• Sofie 82

Tack så mycket för alla tips och råd! Nu har jag lite olika saker att prova. Man blir lite uppgiven när man gång på gång får utskrivet järntabletter som man ändå inte kan äta , precis som om det var sista utvägen! Men här ska knapras persilja och spenat nu. Kram och ha en fin dag alla!

• Sofie 82
    Dr Mupp skrev 2009-07-26 06:42:54 följande:
    Venofer. Snordyrt ca 900 kr för 5 ampuller och tråkigt då man får ligga på förlossningen i ca 20-40 min och titta på en droppslang en gång i veckan, men det fungerar och enda biverkningen jag fick var tromboflebiter i det kärlet som de stack oftast i. Jag kan inte äta järn via magen alls. Äter järnrik kost, lagar mat i gjutjärnspanna och dricker godmorgon +järn och folsyra. Från september kommer jag sättas på venofer.
    Ska prata med min BM om det om det blir aktuellt, vi verkar ju ha precis samma problem! Går du privat och gör detta?

Jo, jag vet att kött är järnrikt och det äter jag i vanliga fall, tyvärr har jag än så länge inte kunnat äta nåt rött kött under grav, det en av de saker jag mår illa av. Jag hoppas det vänder snart!

Gjorde en "järnsmoothie" igår på jordgubbar, blåbär, banan apelsinjuice och bladspenat, det låter jätteäckligt men var faktiskt riktigt gott! Spenatsmaken kändes inte alls, kan rekommenderas. Hur var det med blåbär nu igen, innehåller de järn eller inte?
Svar på tråden Få i sig järn utan järntabletter?