• Sofie 82

Få i sig järn utan järntabletter?

Jag har haft konstant järnbrist de senaste 15 åren pga kraftiga blödningar. Jag har fått järntabletter ett flertal gånger men jag blir riktigt dålig av dem, så jag har struntat i det, druckit lite blutsaft och vant mig vid järnbristen. När jag blev gravid gick järnvärdet upp till 122, dvs ingen järnbrist pga att mensen uteblev. Nu är jag så rädd att få järnbrist igen, för jag klarar verkligen inte järntabletterna men nu har jag ju inte bara mig själv att tänka på. Så min fråga är: Går det att få i sig tillräckligt med järn utan tillskott och i så fall hur? Kan man få i sig det genom kosten? Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Få i sig järn utan järntabletter?
  • Amber1975

Mat som är rik på järn är ju kött, lever, blodpudding och liknande. Fisk, fågel och ägg innehåller oxå endel järn.

• Amber1975

Det är oxå bra att dricka eller äta nåt med c-vitamin tillsammans med den maten så upptas järnet bättre av kroppen.

• Mother of 5

Ville bara kolla om du testat de nya brustabl Fexim för att höja ditt hb?

Jag klarar inte Niferex & Duroferon, men har nu tagit Fexim i ca 2v och inte blivit dålig. Än iaf.
    Ska väl inte säga för mkt, då åker jag väl på de jävulska biverkningarna.

• Sofie 82

Tack, vilken kanonbra länk! Har aldrig haft anledning att besöka den hemsidan då jag inte är en "kvalificerad" blodgivare. Men det var mkt bra info!

• Sofie 82
    Mother of 5 skrev 2009-07-19 00:17:41 följande:
    Ville bara kolla om du testat de nya brustabl Fexim för att höja ditt hb? Jag klarar inte Niferex & Duroferon, men har nu tagit Fexim i ca 2v och inte blivit dålig. Än iaf. Ska väl inte säga för mkt, då åker jag väl på de jävulska biverkningarna.
    Nej, dem har jag inte hört talas om tidigare. Är de receptfria? Hoppas du slipper de djävulska biverkningarna =) och tack för tipset!
  • Amber1975
    Mother of 5 skrev 2009-07-19 00:18:48 följande:
    Jordgubbar, persilja och broccoli ska vara järnrikt också har jag hört.
    Nej jordgubbar innehåller inte järn, men de innehåller c-vitamin som hjälper att absorbera järn (ifall du då äter nåt med järn i förstås).
  • Mother of 5

Sofie 82 skrev 2009-07-19 00:21:43 följande:

Nej, dem har jag inte hört talas om tidigare. Är de receptfria? Hoppas du slipper de djävulska biverkningarna =) och tack för tipset!
    Varsågod

Och ja, de är receptfria. Var lite skeptisk pga att det var just brus...tänkte att det lär väl smaka vidrigt och bli jobbigt att få i sig. Men det smakar som lite halvt avslagen Fanta, så det var ingen fara m det heller.
  • Mother of 5
    Amber1975 skrev 2009-07-19 00:22:00 följande:
    Nej jordgubbar innehåller inte järn, men de innehåller c-vitamin som hjälper att absorbera järn (ifall du då äter nåt med järn i förstås).
    Men varför säger bm gång på gång att det är järn i jordgubbar då?
Svar på tråden Få i sig järn utan järntabletter?