Inlägg från: Amber1975 |Visa alla inlägg
  • Amber1975

Få i sig järn utan järntabletter?

Mat som är rik på järn är ju kött, lever, blodpudding och liknande. Fisk, fågel och ägg innehåller oxå endel järn.

• Amber1975

Det är oxå bra att dricka eller äta nåt med c-vitamin tillsammans med den maten så upptas järnet bättre av kroppen.

• Amber1975
    Mother of 5 skrev 2009-07-19 00:18:48 följande:
    Jordgubbar, persilja och broccoli ska vara järnrikt också har jag hört.
    Nej jordgubbar innehåller inte järn, men de innehåller c-vitamin som hjälper att absorbera järn (ifall du då äter nåt med järn i förstås).
  • Amber1975
    Mother of 5 skrev 2009-07-19 00:25:55 följande:
    Men varför säger bm gång på gång att det är järn i jordgubbar då?
    Ingen aning, du får fråga henne. Kanske för att det hjälper att absorbera? Jordgubbar innehåller c, b2, b5, b6-vitamin, folat, magnesium, kalium, jod och fibrer.
  • Amber1975
    lindalake skrev 2009-07-19 14:44:19 följande:
    ägg hämmar järnupptaget. tråkigt när man inte kan ha ägg i spenatsoppan Paltbröd är kanon också finns tunnpaltbröd som är helt ok.Mina favoriter är köttfärssås, med krossade tomater tillagad i gjutjärnsgryta och tomatsås med köttbullar/frikadeller (lägger i rullade köttbullar direkt i såsen) i gjutjärnsgryta.Det syrliga drar ur järn ur grytan och sen har du köttfaktorn Jag behöver inte järntillskott, men jag vet inte om det beror på att jag äter rätt eller om det ligger i generna. Min mor behövde det inte heller nämligen.Fast förra grav tog jag niferex var tredje dag ungefär så jag låg runt 135, nu ligger jag på 125 utan och tog första tabletten i fredags för att få upp en extra depå (2 månader till bf), då kan jag dricka mer mjölk utan att ha dåligt samvete för det
    Oj det var intressant, det har vi aldrig fått lära oss på utbildningen (läser till dietist). Har du nån länk där man kan läsa om det? Blir så nyfiken nu.
  • Amber1975
    lindalake skrev 2009-07-19 17:21:14 följande:
    Kittyängel: Det är från geblod.nu sidan jag läst det: Faktorer som minskar järnupptaget:Fytinsyra i kli och fullkornscerialier Polyfenoler (till exempel garvämnen) i bland annat te, kaffe och kakao Äggmen det vore ju bra om det inte är så. har inte läst det på någon annan sida vad jag vet så det var nytt för mig också. Sen är det väl så att en produkt kan hämma järnupptaget men inte ta bort den helt. Man tar väl ändå upp en del järn trots att man dricker mjölk till maten. Annars skulle ju inte min man och son få i sig nåt järn
    Spännande, har aldrig sett det nån annanstans. Vårdguiden tex rekommenderar ägg som en bra källa till järn. Tycker oxå att det vore jättebra om det inte stämde att de hämmar upptagningen Älskar ägg.
Svar på tråden Få i sig järn utan järntabletter?