Inlägg från: lindalake |Visa alla inlägg
  • lindalake

Få i sig järn utan järntabletter?

Amber1975 skrev 2009-07-19 00:15:14 följande:
    Mat som är rik på järn är ju kött, lever, blodpudding och liknande. Fisk, fågel och ägg innehåller oxå endel järn.
    ägg hämmar järnupptaget. tråkigt när man inte kan ha ägg i spenatsoppan

Paltbröd är kanon också finns tunnpaltbröd som är helt ok.
    Mina favoriter är köttfärssås, med krossade tomater tillagad i gjutjärnsgryta och tomatsås med köttbullar/frikadeller (lägger i rullade köttbullar direkt i såsen) i gjutjärnsgryta.
    Det syrliga drar ur järn ur grytan och sen har du köttfaktorn

Jag behöver inte järntillskott, men jag vet inte om det beror på att jag äter rätt eller om det ligger i generna. Min mor behövde det inte heller nämligen.
    Fast förra grav tog jag niferex var tredje dag ungefär så jag låg runt 135, nu ligger jag på 125 utan och tog första tabletten i fredags för att få upp en extra depå (2 månader till bf), då kan jag dricka mer mjölk utan att ha dåligt samvete för det
  • lindalake

Kittyängel: Det är från geblod.nu sidan jag läst det:
    Faktorer som minskar järnupptaget:
    Fytinsyra i kli och fullkornscerialier
    Polyfenoler (till exempel garvämnen) i bland annat te, kaffe och kakao
    Ägg

men det vore ju bra om det inte är så. har inte läst det på någon annan sida vad jag vet så det var nytt för mig också. Sen är det väl så att en produkt kan hämma järnupptaget men inte ta bort den helt. Man tar väl ändå upp en del järn trots att man dricker mjölk till maten. Annars skulle ju inte min man och son få i sig nåt järn

• lindalake

Kittyängel: jag mailade till den som står som utgivare av texten. men texten är 3 år gammal så... dumt om det står något felaktigt, det finns tillräckligt mycket felaktig info på nätet som det är ju

• lindalake

tråkigt att tabletterna inte funkade
    när det gäller c-vitamin ihop med järn så verkar det som att det är viktigast att ta c-vitamin ihop med icke hemjärn, alltså järn från vegetabilier. kroppen behöver göra om det järnet nämligen.
    så man behöver alltså inte apelsinjuice när man äter blodpudding...
    Du kanske ska be din BM om att få kolla blodvärdet lite oftare än vanligt så att du märker hur järnvärdet håller sig.
    Det kan vara bra att ta nån multivitamin också för det verkar även som att det många gånger inte bara beror på för lite järnintag utan att det även saknas ex. folsyra i kroppen. Det behövs liksom andra vitaminer för att kroppen ska kunna hålla blodvärdet också
    (men jag är ingen expert utan en googlare så... )

• lindalake

Sofie 82 skrev 2009-07-25 10:20:39 följande:

Tack så mycket för alla tips och råd! Nu har jag lite olika saker att prova. Man blir lite uppgiven när man gång på gång får utskrivet järntabletter som man ändå inte kan äta , precis som om det var sista utvägen! Men här ska knapras persilja och spenat nu. Kram och ha en fin dag alla!
    tänk bara på att det är lättare att ta till sig järnet som finns i kött och blodprodukter. det behövs väldigt stora mängder grönt för att få i sig tillräckligt med järn...
  • lindalake
    Idalinus skrev 2009-07-25 13:04:14 följande:
    jordgubbar sa min bm!
    jordgubbar tillsammans med järn då de innehåller mycket c-vitamin. inte som järnkälla
Svar på tråden Få i sig järn utan järntabletter?