min man röker heroin! Hjälp
Hej.
Jag har jobbat inom missbruksvården i många år och min erfarenhet säger att du ska bli särbo med din man, snarast möjligt, för både dina barns och din egen skull. Du bör separera från honom tills han kommer på fötter igen, vilket kan ta lång tid, speciellt om han fortfarande är förälskad i sin drog.
Heroin är något som är helt otroligt beroendeframkallande, av allt skit som finns är det det värsta. Det spelar ingen roll om man röker eller injecerar, det är samma sak ändå. Det ena är inte bättre än det andra. Heroinruset är den ultimata känslan av välmående, det finns inget som toppar den känslan i ruset, inte ens kärleken till sina barn.
Tyvärr har jag mött många människor som knarkat bort både familj, jobb, hus och hem och allt annat innan de har tagit sig i kragen och börjat klättra upp från botten igen.
Du kan inte göra något om han själv inte är aktiv i sitt avslut med heroin och han måste verkligen bevisa sin vilja att sluta missbruka och utan att komma med allsköns undanflykter till varför det inte går som han säger eller ni kommer över ens om. I sin abstinens fas kommer han att ha väldigt mycket ångest och vara väldigt ångerfull, han kommer säkert att lova dyrt och heligt att han inte kommer att röka heroin igen.
Heroinmissbrukare är experter på att skylla ifrån sig och inte se sin egen del i något som har med den egna personens "nederlag" och motgångar att göra. De har alltid något att skylla på, någon som inte gjort.... blabla bla....Med ett heroinmissbruk följer alltid kriminalitet på ett eller annat sätt, det är helt enkelt för dyrt att finansiera på något annat sätt, efter att allt annat i hemmet har sålts eller värdesaker har stulits från nära och kära.
Mina varmaste tankar går till dig och dina barn och er övriga familj som drabbats av en heroinmissbrukande kär.
Jag vill också tipsa om en bok som heter Klinisk Psykiatri av Christer Allgulander, läs igenom hela kapitlet om "Substans relaterade störningar".