• Angels

1 timmes resväg till skolan vv?

Skrev inne på "föräldrar" för några dagar sedan men fick bara 1 svar så jag testar här också då folk brukar vara bra på att svara här.

Skulle ni tycka det var ok att era barn hade 1 timmes resväg till skolan 2 dagar vv?

Kanske finns det någon som har barn som har lång väg till skolan som kan dela med sig av erfarenheter?!

Tror ni det är något man kan driva igenom i rätten om boendeföräldern vägrar gå med på det, eller är det ej att rekommendera? Barnen är från 7, 9 och 13 år gamla.

• Svar på tråden 1 timmes resväg till skolan vv?
  • Slöjan

Ja, det skulle vara okay för mig.....eftersom det bara är 2 dagar vv....

• h8him

Många barn har skolskjuts dagligen som tar längre tid än så, så enbart resorna till/från skolan kan inte vara ett hinder.

• Anonym

Är det alltså fråga om en timme enkel resa 2 dagar varannan vecka? Isåfall är det överkomligt tycker jag.

Mina barn hade i samma åldrar en timmes resväg tur och retur varje dag och det fungerade bra.

Det viktiga är att själva resan kan genomföras på ett bra sätt. Åker de skolskjuts eller tar de buss själva som passar in med deras skoltider? Om väntetiden på buss blir lång så kan det bli jobbigt.

• Soul

Själva tiden tycker jag inte är ett problem. Det handlar snarare om vilket färdsätt det är och om det innebär byten av något slag. Jag hade en period när jag var liten så lång resväg med buss och det var inget negativt. Vi var en grupp ungar som åkte tillsammans och hade ganska kul.

• Anonym

Tycker också att det beror till stor del på hur resan genomförs. Är det många byten och väntetider är det inte roligt men om det är en förälder som skjutsar eller skolbuss som går direkt skolan slutar för dagen är det okej.

• Angels

I så fall 10 min bilresa och sedan 35 min tåg och sen några minuters gångväg till skolan om inte bf kan tänka sig hämta vid tåget. Alltid en vuxen med, släpper inte barnen själva.

• Anonym
    Angels skrev 2009-07-20 12:57:09 följande:
    I så fall 10 min bilresa och sedan 35 min tåg och sen några minuters gångväg till skolan om inte bf kan tänka sig hämta vid tåget. Alltid en vuxen med, släpper inte barnen själva.
    Det blir ju jobbigt för den förälder som ska följa med barnen till skolan eftersom denne även måste resa tillbaka samma väg sen om jag har förstått dig rätt. Om den föräldern ställer upp på det så kan det nog funka.
  • Anonym

Som jag ser det är väl problemet att barn i så olika åldrar antagligen börjar och slutar skolan vid olika tider. Det innebär alltså att några barn måste vänta på de andra barnen innan man kan åka hem igen och då ska man dessutom passa in detta med tågtider. Eller går tågen ofta?

• Angels

Barnen går på fritids, så det är inga problem. Jag kommer åka med barnen då jag kommer jobba på orten.

• Anonym
    Angels skrev 2009-07-20 14:54:41 följande:
    Barnen går på fritids, så det är inga problem. Jag kommer åka med barnen då jag kommer jobba på orten.
    Då ser jag inte att det skulle vara något som helst problem.
  • Angels

Angående tågen så går de en gång i timman.

Jag hoppas att biomamman kommer gå med på detta för detta är vad barnen och vi vill, men jag är tyvärr osäker.

• Anonym
    Angels skrev 2009-07-20 15:05:28 följande:
    Angående tågen så går de en gång i timman.Jag hoppas att biomamman kommer gå med på detta för detta är vad barnen och vi vill, men jag är tyvärr osäker.
    Hoppas att hon går med på det. Barnen är ju så pass stora att hon borde lyssna på vad dom vill också.
  • murcia

Vi har det så.

Nu har det varit skjuss hela vägen, oftast. Men kraven är att barnet ska åka själv. Vilket sker under protest och det kommer ofta plötsligt då barnet ungdomen vill ha lite framförhållning och veta vad som gäller.

Nu är två dagar varannan vecka så mycket. Men det kräver en del. Särskilt av de minsta.

Hur rimmar det med fritidsaktivteter t ex. I och med att det är tre så kan det vara ett väldigt pusslande med olika tider och vad händer när det inte är fritids längre.

Vad händer de dagar du är sjuk, eller ett av barnen (de yngsta är sjuk och du måste vabba). Är boende föräldern beredd att skjussa?

Det fixar sig tyckte mitt ex och jag hade nog inte allt klart för mig. För den som fixat det är jag. Haft barn som vägrat åka själv sent utan middag och gråtit.

Visst finns det många barn som åker långt till skolan. Bara att dessa barn har ju ett val. Är det dessutom inom samma kommun så ska väl skolskjuss vara möjlig? Det kan ju vara skönt att slippa byten. Och risk för trubbel i kommunikationerna.

Jag är inte emot resor. Men är det bra för barnet/barnen? Det är ju olika på barn med vad de vill och mäktar med. För världens morgontröttaste barn så kanske det inte är den bästa lösningen. Men för andra som ständigt går och längtar efter umgängesförälder så kan det ju vara bra.

Sen ska barnen kunna hantera att det blir olika läggtider, för dagarna blir längre.

Det kan ju börja med att prova en dag, här och där för att ta det lite stegvis.

• Angels
    murcia skrev 2009-07-20 15:26:33 följande:
    Vi har det så. Nu har det varit skjuss hela vägen, oftast. Men kraven är att barnet ska åka själv. Vilket sker under protest och det kommer ofta plötsligt då barnet ungdomen vill ha lite framförhållning och veta vad som gäller. Nu är två dagar varannan vecka så mycket. Men det kräver en del. Särskilt av de minsta. Hur rimmar det med fritidsaktivteter t ex. I och med att det är tre så kan det vara ett väldigt pusslande med olika tider och vad händer när det inte är fritids längre. Vad händer de dagar du är sjuk, eller ett av barnen (de yngsta är sjuk och du måste vabba). Är boende föräldern beredd att skjussa? Det fixar sig tyckte mitt ex och jag hade nog inte allt klart för mig. För den som fixat det är jag. Haft barn som vägrat åka själv sent utan middag och gråtit. Visst finns det många barn som åker långt till skolan. Bara att dessa barn har ju ett val. Är det dessutom inom samma kommun så ska väl skolskjuss vara möjlig? Det kan ju vara skönt att slippa byten. Och risk för trubbel i kommunikationerna. Jag är inte emot resor. Men är det bra för barnet/barnen? Det är ju olika på barn med vad de vill och mäktar med. För världens morgontröttaste barn så kanske det inte är den bästa lösningen. Men för andra som ständigt går och längtar efter umgängesförälder så kan det ju vara bra. Sen ska barnen kunna hantera att det blir olika läggtider, för dagarna blir längre. Det kan ju börja med att prova en dag, här och där för att ta det lite stegvis.
    Som svar på din fråga kan jag börja med att säga att hos boendeföräldern så går de och lägger sig jättetidigt och går upp tidigt också för boendeföräldern har långt till sitt jobb.

Som svar på vad som händer om någon är sjuk. tja, är jag sjuk får väl pappan i detta fallet min sambo, fixa så barnen kommer till skolan. Är något barn sjukt får pappan vabba.

Ang. aktiviteter så vet jag bara att ett av barnen rider mitt i veckan och att ett av barnen går och badar en gång i veckan. I övrigt går barnen på fritids.

Det finns ingenting som säger att barnen måste fortsätta i all evighet.

När de inte går på fritids längre, då hoppas jag att vi kunnat flytta närmre. Att vi bor så långt bort är pga att det var det bästa boendet vi kunde hitta för det jobb jag har just nu, då vi för 3 veckor sedan flyttade 50 mil för att komma närmre barnen.
  • murcia

Det är bra att det inte blir så stora skillnader i rutiner.

Eftersom barnen snabbt blir större, och vill ha egna liv. Kan de t ex träffa en kompis en kväll för att åka till er senare. Och har 13 åringen fortfarande fritids? Hur ser det ut när barnen kommer att ha olika tider.

Hur har umgänget sett ut hitills? Har ni haft varannan helg?

Tycker det låter bra att ni flyttat närmre barnen. Och funderar att flytta ännu närmre.

Jag tror det kan gå jättebra. Men ju fler problemområden man diskuterat igenom innan och ha lösningar. Desto tryggare tror jag boföräldern blir och kan vara öppen för en sån lösning. Gäller att visa på att barnen har allt att vinna på det.

• tokelina

Färdtiderna i sig är väl inga problem, men om barnen ska ge sig av halvsex för att börja på fritids halvsju och sedan på em har lång dag, så blir det ju alldeles för lång arbetsdag för barnen. Hur ser tiderna ut?

Svar på tråden 1 timmes resväg till skolan vv?