• Kolora­turell
    Äldre 20 Jul 11:09
    14337 visningar
    83 svar
    83
    14337

    Tragiska böcker efterlyses

    Jag är på jakt efter riktigt dårdrypande, sorgliga böcker i stil med "pojken som kallades det" och "säg det inte till någon". Ju mer tragiska, desto bättre för jag älskar såna böcker sjukt nog. Helst ska det finnas någon slags sann historia i botten men det är inget måste.

    Spelar ingen roll om det är tunga romaner eller lättläsa ungdomsböcker, allt är av intresse. Kan handla om vadsomhelst.

    Så gott folk, har ni några tips på något riktigt hemskt??

  • Svar på tråden Tragiska böcker efterlyses
  • Äldre 19 Aug 07:40
    #41

    Innan döden kom. Kommer inte ihåg vad författarinnan heter, men det är hon som skriver om Linley och Havers.

    Boken handlar om tre barn som sviks och behandlas illa av typ alla. Framför allt handlar det om mellanbrodern som hela tiden försöker lösa andras och sina egna problem, men hela tiden lyckas göra allt värre. Jag blev nästan illamående av boken.

    (Nu kom jag på det! Elizabeth George heter hon ju!)

  • Äldre 19 Aug 12:29
    #42

    Som någon annan tipsat om redan:

    Äcklig - Constance Briscoe

    Man blir otroligt imponerad av hennes styrka mitt i den fruktansvärt känslokalla uppväxten hon hade.

  • Äldre 20 Aug 20:03
    #43

    Har någon tipsat om Snälla Pappa, nej? Stuart Howarth har skrivit den och jag läser den nu. Men hur elaka och onda kan människor få lov att bli?
    Mycket sorgligt och mycket tragiskt.

    Innan denna boken läste jag "Raskens" av Vilhelm Moberg. Jag gissar att det inte är det ni efterlyser men tragisk är verkligen rätta ordet. Vilket eländigt liv alltså.

  • Äldre 22 Aug 22:34
    #44

    Blackbird och uppföljaren Som stilla vatten av Jennifer Lauck rekomenderas!

  • Ari Gold
    Äldre 22 Aug 22:49
    #45

    Hemskaste boken nånsin: Rosario är död


  • Elvira­Sofia
    Äldre 24 Aug 09:01
    #46

    Skadad, av Cathy Glass. Någon kanske redan tipsat om den?

    Handlar om en åttaårig flicka som bor i fosterhem, hon har avklarat hur många som helst på bara några månader. Flickan är scitzofren och skär sig själv. Den är verklighetsbaserad också, usch!

  • Äldre 26 Aug 22:57
    #47

    Kort kjol av Christina Wahldén, definitivt. Jag ha läst den ett flertal gånger och den är fortfarande lika bra.

    Handling: "Äntligen sommarlov! Myran och hennes klasskompisar från första ring har bestämt sig för att fira. Det blir en ganska blöt kväll och Myran följer med två klasskompisar hem på efterfest, två killar. Det är inget särskilt med det, de är ju kompisar...

    Festen urartar och killarna våldtar Myran, iskallt och mycket grymt. Men det svåra har bara börjat- sedan kommer rädslan, polisförhören, rättegången.

    Hur ska hon kunna leva vidare som vanligt? Och komma tillbaka till skolan där alla vet vad som har hänt..."

  • Äldre 26 Aug 22:58
    #48
    ElviraSofia skrev 2009-08-24 09:01:56 följande:
    Skadad, av Cathy Glass. Någon kanske redan tipsat om den?Handlar om en åttaårig flicka som bor i fosterhem, hon har avklarat hur många som helst på bara några månader. Flickan är scitzofren och skär sig själv. Den är verklighetsbaserad också, usch!
    Den har jag läst, och den är jättehemsk. Den är lite torftigt skriven bara, ganska dåligt skriver om jag ska vara ärlig. Fast jag tror att det beror mycket på översättaren.
  • Äldre 26 Aug 23:04
    #49

    Åh, nu kom jag på en riktigt sorglig bok.
    "Jag är kvar hos er" av Peter Pohl. Fy faaaan så jag grät! Det finns en jättevacker dikt i den boken, och ett stycke som jag speciellt fastnade för har jag skrivit upp i min diktbok

  • Kolora­turell
    Äldre 27 Aug 22:24
    #50
    festia skrev 2009-08-26 22:57:34 följande:
    Kort kjol av Christina Wahldén, definitivt. Jag ha läst den ett flertal gånger och den är fortfarande lika bra.Handling: "Äntligen sommarlov! Myran och hennes klasskompisar från första ring har bestämt sig för att fira. Det blir en ganska blöt kväll och Myran följer med två klasskompisar hem på efterfest, två killar. Det är inget särskilt med det, de är ju kompisar... Festen urartar och killarna våldtar Myran, iskallt och mycket grymt. Men det svåra har bara börjat- sedan kommer rädslan, polisförhören, rättegången. Hur ska hon kunna leva vidare som vanligt? Och komma tillbaka till skolan där alla vet vad som har hänt..."
    usch, nej, jag tycker den är jättedålig! :D så typiskt ÖVERTYDLIG (för att den är skriven för ungdomar antar jag) och alla jäkla klyschor som finns står nog med i den boken tror jag!

    Trots allt ett viktigt ämne att skriva om..... men kort kjol? nä...
Svar på tråden Tragiska böcker efterlyses