• laraa

Min bebis sover inte!

Min bebis sover inte alls nastan! Han ar nu 3 veckor och enda sedan forlossningen har jag inte fatt nagon vila, kanner mig utmattad :( Han sover nastan ingenting, det ar jattesvart att fa honom att somna och nar han val somnar sa ar det verkligen inte djupt, han vaknar upp efter en timme som max! Men enda sover han battre om dagarna, natterna ar fullkomligt hopplosa! Maste tillagga att han har valdigt gasig mage...hur sover era bebisar? Han borde ju bli trott! Han ater jattebra och gar upp jattefint, sa vi har inga problem nar det galler det. Har ni tips pa vad man kan gora?? Ar det normalt att en nyfodd bebis ar uppe nastan hela dagen och natten??

• Svar på tråden Min bebis sover inte!
  • lövet2

Nyfödda barn sover inte djupt. De har en helt annan sorts sömn än stora barn och vuxna. Räkna timmarna han sover under dygnet! Allt mellan 10 och 18 timmar är normalt, men de kan variera med ett par timmar mer eller mindre också.
    Att du är vansinnigt trött är också helt normalt - det är i stort sett alla under den första månaden.

Ett råd är att du aldrig försöker få honom att sova! I stället kan du inrikta dig på att hålla honom nöjd. Är han tyst och nöjd, så är allting som det ska vara, och då kommer han att somna när han behöver det.

I´m a part of you now!
  • icecreamlover

Jag suger åt mig av ditt tips lövet2. Jag har nämligen en 5 veckors liten kille som är lika vaken som din TS. Man blir ju orolig då man hör andra bebisar som det ända de gör är att sova hela dagarna. Jag har tagit upp den med BVC och de anser det vara helt normalt. Jag försöker ha det lugnt runt omkring honom och inte fara runt på så mycket äventyr. Jag får väl bara tänka att man fått en lite levnadsglad prick och vara glad att han ändå verkar vara nöjd. Går också upp fint i vikt.
    TS: om han är gasig kanske du ska prova Minifom. Jag kör det plus semper magdroppar och har nu en mycket mindra gasig liten hemmma!

• Min Aida

Förstår att du är trött, speciellt när du inte får sova om nätterna.
    Jag har en ca 8 veckors bebis som tack och lov förstod från första dagen att man sover när det är natt, men det är klart att inte alla barn gör det.
    Här kommer några tips:
    Försök hålla honom lite mer vaken på dagarna (alltså att han inte sover så många korta perioder som t.ex. en timme osv.) så att du tröttar ut honom då brukar de kunna ändra sitt beteende och sova längre för det första, men så småningom komma in i en rytm då de kan sova 4-5 timmar i sträck på natten i alla fall.
    Dett kan ta allt ifrån 3-4 dagar till 1-2 veckor innan man ändrat rytmen på dem men det fungerar.
    Passa även på att sova själv när han somnar på dagen - du behöver vila och sova så att du orkar med nätterna.
    Ett annat tips (brukar jag göra med min dotter när jag märker att hon är lite orolig på dagen), bädda ner honom i vagnen och gå ut på en lång promenad - friskluften gör susen! Själv går jag ut med min dotter och promenerar eller sätter mig på en bänk på gården (medan den äldre dottern leker), tar med en kaffe och bok och så sitter jag där och vilar samtidigt som bebisen sover i vagnen. Märker du att han är orolig på kvällen, ta ut han på en promenad även då, sedan bada honom, sedan mata och så i säng. (Det låter så enkelt, men jag vet att det är lite jobb kring detta också).
    Tänk på att själv inte vara "orolig" för det känner bebisen av och blir då själv orolig.
    En annan orsak till att barnen har svårt att sova är att de vill ha närhet. Vissa barn är mer känsliga än andra.
    Om du kan lägg honom bredvid dig i sängen (under dagen t.ex.) och sov tillsammans med honom. Då får även du vila!
    På natten försöker du lägga honom i sin säng, men låt han ligga bredvid er säng (Om han nu inte redan gör det).
    När du bäddar ner honom på kvällen, "linda" in honom i filten/täcket. Inte hårt, men bara så att han känner att det är något/någon som "håller om honom. De känner sig tryggare och kan då sova bättre.

Det var lite tips från mig, hör gärna av dig om du har frågor...

♥Jag lever och andas för Aida & Selma♥
  • schersmin

Min bebis sov inte heller den första veckan. Vaknade varje kvart ungefär. Tills vi la henne pa mage, da började hon sova sex - sju timmar i sträck! Jag vet att det är "förbjudet" men vi mar alla tre bättre av det:)

• Min Aida

Vi låter vår dotter sova på mage också, men då endast när vi är vakna så att vi kan hålla ett vakande öga över henne.
    Hon får nog växa till sig lite innan hon sover på mage på natten.
    Men hon ligger gärna på sidan på natten och sover ca 5-6 timmar i sträck då.

♥Jag lever och andas för Aida & Selma♥
Svar på tråden Min bebis sover inte!