• Anonym (22122)

Felaktigt personnumer vad göra?

Det här är så pinsamt men om man kontrollerar mitt personnummer man kan göra det via en matematisk formel så stämmer inte mitt personnummer det är falskt

när jag föddes på 70 talet så fick min mamma ett brev om mitt personnummer hon upptäckte då att kontrollsiffrorna såg konstigta ut så hon ringde skatteverket och frågade dom kollade upp det och återkom med svaret jo det är fel men vi vet inte vad vi ska göra mamma fick ingen heller hjälp med om vad hon skulle göra utan fick rådet låt det va
    märkligt men faktiskt sant
    mina kontrollsiffror som ska antyda ungefär var jag är född säger att jag är född i finland detta är inte korrekt vilket har påpekats nån gång när jag har sökt vård
    i skolan uppdagades detta också då vi hade tema arbete om personnumret men där visste ingen heller vad man skulle göra

nu är jag i 35 års åldern och har körkort id kort pass bankkort m.m och än så länge så har ingen kommit på det hela men vad händer om någon gör det? kommer jag att bli polisanmäld eller vad?

jag vågar absolut inte kolla upp det då det troligtvis låter som om jag har gjort något medvetet galet

jag förstår att det här låter helt galet men jag existerar och jag skäms och oroar mig något enormt över det här anledningen till att jag lägger ut detta på ett forum och är anonym är att jag är livrädd för att bli polisanmäld

någon som vet vad jag ska göra? låta det vara eller försöka få ordnat upp det?

• Svar på tråden Felaktigt personnumer vad göra?
  • tillit71

Jag tycker absolut att du ska kontakta skatteverket och förklara läget. Inte för att det ska hända dej nått men mer för din egna skull så allt blir rätt.

• Anonym

nu för tiden har de ju tagit bort att personnumret visar var man är född. Men jag skulle också kontakta skatteverket så att inget _annat_ ställe får för sig att det är fel och gör något. Jag förstår int evad du ska skämmas eller vara rädd för, du har ju inte gjort något fel, det förstår ju skatteverket också, de kan ju se att du levt hela ditt liv med det personnumret.

• Anonym

Före 1990 användes olika siffror beroende på i vilket län man föddes (de två första siffrorna efter födelsedatumet) men det gick ju bara att läsa ut om man var född i sverige och inte i finland. Siffrorna 91-99 användes som reservsiffror om de ordinarie numrena tog slut eller om man invandrat och inte var född i sverige. Kanske har du fått reservsiffrorna istället? Dvs. nr 91-99, men det innebär ju inte att det är något fel begånget någonstans.

I vilket län föddes du? Om du vet det kan du kolla upp vilka två siffror som ska vara de första efter bindestrecket.

• Anonym (22122)
    Anonym skrev 2009-07-21 00:22:03 följande:
    Före 1990 användes olika siffror beroende på i vilket län man föddes (de två första siffrorna efter födelsedatumet) men det gick ju bara att läsa ut om man var född i sverige och inte i finland. Siffrorna 91-99 användes som reservsiffror om de ordinarie numrena tog slut eller om man invandrat och inte var född i sverige. Kanske har du fått reservsiffrorna istället? Dvs. nr 91-99, men det innebär ju inte att det är något fel begånget någonstans. I vilket län föddes du? Om du vet det kan du kolla upp vilka två siffror som ska vara de första efter bindestrecket.
    stämmer bra detta mina första siffror börjar på 9... nånting och sjukvården m.m har påpekat att mina första siffror är likadana för såna som föddes i finland på 70 talet därav alla frågorna om jag är född där vilket jag inte är

jo om jag vågar så får jag väl försöka o kontakta skatteverket men hela situationen känns så sjuk o jag gissar på o få förklara mig en jäkla massa först varför inte min mamma ordnade det varför jag inte gjort något o så vidare i alla oändlighet

ingen här som har erfarenhet av det hela eller min situtation är så unik att jag är ensam?
  • Anonym

Men det behöver inte vara något fel för det. Den sifferkombinationen användes ju dels för utlandsfödda men även som reservsiffror när de ordinarie inte räckte till åt de barn som föddes den dagen. Man kan inte se på länssiffrorna i vilket land någon är född utan tidigare endast att de ej var födda i sverige alternativt hade fått ett reservnummer. Så varför tror folk att du är född i just finland?

Det viktiga är ju att kontrollsiffran stämmer, dvs. den sista siffran så att den är korrekt och att den näst sista siffran är en ojämn siffra om du är man och jämn om du är kvinna.

Hade din kontrollsiffra varit inkorrekt så borde det ha upptäckts vid det här laget eftersom du då hade haft ett ogiltigt personnummer. Men att de tidigare s.k. länssiffrorna börjar på en nia är inget som inverkar på giltigheten av ditt personnummer. Sedan 1990 har man också tagit bort den funktionen så numera kan man alltså inte med hjälp av de två första siffrorna efter födelsedatumet se var i landet någon är född eller om personen är invandrad. Du kanske bara var lite tidigare med det än vi andra

• Sciarlotta

89-92 är Norrbotten och 93-99 är utlandsfödda

Tax ska du ha
  • Anonym
    Sciarlotta skrev 2009-07-21 01:31:50 följande:
    89-92 är Norrbotten och 93-99 är utlandsfödda
    Den exakta sifferindelningen för länen har vad jag vet skiljt sig åt lite grann under årens lopp men som sagt höga nummer har inneburit att man var född i norra Sverige och de allra högsta siffrorna innebar tidigare att man var utlandsfödd.

Men man tog bort detta system helt år 1990 just för att man inte ville att det skulle gå att se på personnumret om en person var utlandsfödd eller inte. Så nu förtiden kan man alltså inte se på någons personnummer var dom är födda.
  • Anonym (22122)

angående den matematiska formeln så ska den fortfarande fungera tog jag reda på via skatteverkets sida
    och den fungerar inte på mitt personnummer alltså så är något fel däremot står det ingenting om vad man då ska göra

fick även fram lite informatioon på nätet att man visst ska kunna lägga in formeln på hemsidor där man måste uppge personnummer men där fungerar det ju för mig konstigt nog

kan man ringa till skatteverket anonymt o fråga kanske?

• Anonym

Anonym (22122) skrev 2009-07-21 01:49:11 följande:

angående den matematiska formeln så ska den fortfarande fungera tog jag reda på via skatteverkets sida och den fungerar inte på mitt personnummer alltså så är något fel däremot står det ingenting om vad man då ska göra fick även fram lite informatioon på nätet att man visst ska kunna lägga in formeln på hemsidor där man måste uppge personnummer men där fungerar det ju för mig konstigt nog kan man ringa till skatteverket anonymt o fråga kanske?
    Varför ringa anonymt? Du har ju inte gjort något fel. Har det blivit något fel så måste de ju byta ut din kontrollsiffra.

Har du själv räknat ut vilken kontrollsiffra som är den korrekta?

Det är ju inte speciellt svårt. Det finns många beskrivningar av hur man gör om man söker på google.
  • MAN78

Det var förbannat märkligt om du har en kontrollsiffra som inte matchar personnumret i övrigt. Är du 100% säker på detta? Du har dock inget att vara orolig för... Grubbla inte vidare på detta.

Svar på tråden Felaktigt personnumer vad göra?