• Anonym (22122)

Felaktigt personnumer vad göra?

Det här är så pinsamt men om man kontrollerar mitt personnummer man kan göra det via en matematisk formel så stämmer inte mitt personnummer det är falskt

när jag föddes på 70 talet så fick min mamma ett brev om mitt personnummer hon upptäckte då att kontrollsiffrorna såg konstigta ut så hon ringde skatteverket och frågade dom kollade upp det och återkom med svaret jo det är fel men vi vet inte vad vi ska göra mamma fick ingen heller hjälp med om vad hon skulle göra utan fick rådet låt det va
    märkligt men faktiskt sant
    mina kontrollsiffror som ska antyda ungefär var jag är född säger att jag är född i finland detta är inte korrekt vilket har påpekats nån gång när jag har sökt vård
    i skolan uppdagades detta också då vi hade tema arbete om personnumret men där visste ingen heller vad man skulle göra

nu är jag i 35 års åldern och har körkort id kort pass bankkort m.m och än så länge så har ingen kommit på det hela men vad händer om någon gör det? kommer jag att bli polisanmäld eller vad?

jag vågar absolut inte kolla upp det då det troligtvis låter som om jag har gjort något medvetet galet

jag förstår att det här låter helt galet men jag existerar och jag skäms och oroar mig något enormt över det här anledningen till att jag lägger ut detta på ett forum och är anonym är att jag är livrädd för att bli polisanmäld

någon som vet vad jag ska göra? låta det vara eller försöka få ordnat upp det?

• Svar på tråden Felaktigt personnumer vad göra?
  • Anonym (obefintlig)
    Lillton skrev 2009-07-21 07:20:44 följande:
    Detta var ju skumt...Mitt personnummer stämmer nog inte heller.. satt och räknade så som man ska och får inte ihop det alls... och sen kollade jag på personnummer.nu och alla andra släktingar jag testade, min man, mina barn, bror osv har giltiga personnummer men inte jag..Man kanske borde kolla upp det... =)
    Var ju tvungen att gå in och testa och mitt personnummer är ogiltligt, men jag har klarat mig hittils så ja det får jag fortsätta göra...testade övriga familjen och de var "giltliga".
  • gäst

Haha, jag och hela min familj är giltiga, men inte min dotter :-S Kanske har hon inte blivit registrerad där ännu?

• Anonym
    gäst skrev 2009-07-21 08:27:54 följande:
    Haha, jag och hela min familj är giltiga, men inte min dotter :-S Kanske har hon inte blivit registrerad där ännu?
    Då är nog inte hellerjag som registerd och jag föddes 1960!! _;(
  • Anonym (xxx)

Min syster och min mormor har samma 4 sista siffror.

• Boothwalker

Är det nån mer än jag som reagerar på vad det står på personnummer.nu

"I Sverige får alla personer som folkbokförs i det svenska systemet ett personnummer som identitetsbeteckning. Våra personnummer består av 8 siffror plus ett bindestreck (eller ett plustecken). Man behåller sitt personnummer livet ut."

Visst har man väl 10 siffor?

Knock knock - Whos there? - Boo - Boo who? - Dont cry, its just me =)
  • Anonym (skattmasen)
    Boothwalker skrev 2009-07-21 11:02:44 följande:
    Är det nån mer än jag som reagerar på vad det står på personnummer.nu"I Sverige får alla personer som folkbokförs i det svenska systemet ett personnummer som identitetsbeteckning. Våra personnummer består av 8 siffror plus ett bindestreck (eller ett plustecken). Man behåller sitt personnummer livet ut."Visst har man väl 10 siffor?
    Ja, det är antingen 10 siffror eller 12, om man sätter 19 eller 20 först för att visa vilket århundrade man är född. Sidan personnummer.se ser jäkligt skum ut, är den gjord för kontokortsbedragare som ska hitta giltiga nummer att sno åt sig, eller? Undrar man något på riktigt kontaktar man skatteverket och ingen annan!
  • Boothwalker
    Anonym (skattmasen) skrev 2009-07-21 11:28:09 följande:
    Ja, det är antingen 10 siffror eller 12, om man sätter 19 eller 20 först för att visa vilket århundrade man är född. Sidan personnummer.se ser jäkligt skum ut, är den gjord för kontokortsbedragare som ska hitta giltiga nummer att sno åt sig, eller? Undrar man något på riktigt kontaktar man skatteverket och ingen annan!
    Personnummer.se är en annan sida... Och visst finns det andra sätt att hitta falska nummer om man vill ha det...
    Knock knock - Whos there? - Boo - Boo who? - Dont cry, its just me =)
  • Anonym (skattmasen)
    Boothwalker skrev 2009-07-21 11:31:47 följande:
    Personnummer.se är en annan sida... Och visst finns det andra sätt att hitta falska nummer om man vill ha det...
    Ja, det var .nu jag menade, den andra känner jag inte till .
  • Anonym (obefintlig)

Fast jag fick ett giltligt personnummer på .se

Hehe, ja ja...

• Anonym (4226)

Jag förstår inte riktigt vad ni menar med felaktiga personnummer. Födelsetiden är den man har. De sista siffrorna består av ett 3-siffrigt tal där den sista är jämn för kvinnor och ojämna för män. Den allra sista siffran är en kontrollsiffra. Att den skulle vara fel har jag svårt att tro då väldigt många system kollar att det är ett giltigt personnummer just genom att kontrollera att den siffran stämmer. De första 3 siffrorna var tidigare så att man kunde se i vilket län de var utdelade men numera är det en nummerserie för hela landet. Förr fick t ex invandrade svenskar oftast en 9 först och de som förddes i A-län 0, B-län 1, C-län 2 osv. Detta stämmer inte längre.

Svar på tråden Felaktigt personnumer vad göra?