• Anonym (konstigt eller?)

Färg på urin

Hur ska färgen på urinen vara om man är frisk? Jag har börjat notera att min urin 80% av gångerna är väldigt mörkgul. Inte brun och inte röd, men väldigt gul. Jag har inte tidigare tänkt på färgen så jag vet inte om det är ett nytt fenomen eller om det alltid varit så. Funderar mycket på om det är normalt eller om jag borde söka läkare. Känner mig frisk för övrigt.

Är lite hypokondrisk lagd men vill inte springa till läkare i onödan.

• Svar på tråden Färg på urin
  • Apmor2

citron jos.. är en bra fär för kiss.. ditt verkar det inte vara ngt fel på, du kanske bör dricka lite mer vatten bara

• Anonym (K)

Vätskebrist?

Prova dricka mer under ett par dagar och se om färgen ändrar sig

Mitt är mer likt apelsin jos än citron jos. Tycker att jag dricker mycket vatten, men ofta väldigt ojämt över dagen.

När jag druckit väldigt mycket vatten så är färgen klart ljusare. Men hur mycket ska man egentligen dricka?

Finns det några sjukdomar som kan visa sig med gulare urin?

• Apmor2

Anonym (konstigt eller?) skrev 2009-07-22 13:00:26 följande:

När jag druckit väldigt mycket vatten så är färgen klart ljusare. Men hur mycket ska man egentligen dricka? Finns det några sjukdomar som kan visa sig med gulare urin?
    dricker du lagom med vatten så är det ingen fara, det skiftar ju från person till person. Luktar det bra?

Ingen konstig lukt. Jag tycker att jag dricker lagom med vatten, men kanske lite ojämt över dagen.

• Hanna36

Om det är mörkgult så dricker du för lite!

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Anonym

Urinen kan vara mörkgul och lukta en del på morgonen utan att det är något fel, men för övrigt skall urinen vara ljusgul. Dricker du tillräckligt mycket? Tar du någon hälsokost? Det senare kan färga urinen en del...

Dricker ca 1,5 liter vatten + 1-2 koppar kaffe en normal dag.

• Hanna36
    Anonym (konstigt eller?) skrev 2009-07-22 13:31:51 följande:
    Dricker ca 1,5 liter vatten + 1-2 koppar kaffe en normal dag.
    Prova att drick mera.. runt 2 liter per dag..
    ~ Mamma till 3 goingar ~
Svar på tråden Färg på urin