Inlägg från: Anonym (konstigt eller?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (konstigt eller?)

Färg på urin

Hur ska färgen på urinen vara om man är frisk? Jag har börjat notera att min urin 80% av gångerna är väldigt mörkgul. Inte brun och inte röd, men väldigt gul. Jag har inte tidigare tänkt på färgen så jag vet inte om det är ett nytt fenomen eller om det alltid varit så. Funderar mycket på om det är normalt eller om jag borde söka läkare. Känner mig frisk för övrigt.

Är lite hypokondrisk lagd men vill inte springa till läkare i onödan.

• Svar på tråden Färg på urin

Mitt är mer likt apelsin jos än citron jos. Tycker att jag dricker mycket vatten, men ofta väldigt ojämt över dagen.

När jag druckit väldigt mycket vatten så är färgen klart ljusare. Men hur mycket ska man egentligen dricka?

Finns det några sjukdomar som kan visa sig med gulare urin?

Ingen konstig lukt. Jag tycker att jag dricker lagom med vatten, men kanske lite ojämt över dagen.

Dricker ca 1,5 liter vatten + 1-2 koppar kaffe en normal dag.

Jag äter ingen hälsokost, men dricker nästan enbart kolsyrat vatten, från bubbelmaskin. Kan det påverka?

puff!

Ingen som har någon annan idé än vätsebrist. Jag tycker att jag dricker normalt.

Apelsinjos är en väldigt bra beskrivning. Inte citron eller äpple.

Inga vitaminer eller kostillskott äter normalt och varierat. Dricker dock nästan bara bubbelvatten.

Anonym (vattendrickare) skrev 2009-07-22 17:19:05 följande:

Äter man b-vitaminer som tillskott så får man gulare urin. Du måste dricka mer vanligt vatten tror jag, Kolsyrat vatten fräter på tänderna och kan sänka ph-värdet i kroppen googlade jag just fram. Dessutom blir många irriterade i magen efter ett tag. Det kanske inte var vad du ville veta men nu blev det såhär. Och förresten skulle jag nog tro att njurarna gillar vanligt vatten bättre.
    hmm, ska googla lite själv. Trodde inte att det var skadligt. Självklart kan jag dricka vanligt vatten om det är bättre. Men när man vant sig vid bubbel är det så mycket godare.

Jag snusar också kom jag på. Tyvärr, ganska mycket.

Svar på tråden Färg på urin