• buebo

Använt SNS Tillmatningsset??

Är det någon som använt SNS tillmatningsset? Har funderat på att använda det till när bebisen kommer.Jag har inte kunnat amma mina andra tre barn då det bara funnits ca 20 ml(tillsammans på båda brösten) då jag haft som mest och det föder man inget barn på.. Skulle va kul att prova, men finns det nån som har erfarenhet? Går det tex att använda amningsnapp samtidigt?/C

• Svar på tråden Använt SNS Tillmatningsset??
  • Villebusen

Varför ska du använda ett sådant??? läser på medela.se
    "Speciellt väl anpassat för att förse spädbarn med bröstmjölk eller som ett komplement till bröstet, t.ex. till för tidigt födda barn, spädbarn med sugsvårigheter, adopterade barn, barn med kluven gom eller för att stimulera mjölkproduktionen på ett naturligt sätt efter ett amningsuppehåll och få babyn att vänja sig vid att ammas igen."

Om du nu vet att du inte har ngn mjölk varför inte börja med flaska på en gång? borde vara lite enklare att hantera

• skidan

Villebusen: Det är väl därför bluebo vill testa, hon vill kunna "amma" fast hon har förlite mjölk. Hade tänkt att testa den pga att min dotter inte tog rätt tag. Men på babyland som jag besökte tyckte de att den var krånglig, jag gav upp istället.

• ceci lia

Villebuse: antagligen för att få samma känsla som med amningen och för att störa amningen så lite som möjligt. Buebo: har skrivit i din gästbok, så kolla där! Kan tyvärr inte hjälpa till att svara på frågorna.

• buebo

Har fött upp mina andra barn med flaska och visst är det bekvämt speciellt som pappan blir delaktig på ett helt annat sätt.Men nu kommer mina större barn alla att gå i skola/förskoleklass så tanken har vuxit allt efterssom.Har faktiskt funderat på det förut också men då tyckt det varit "för mycket" med små syskon som tagit sin tid. Jag skulle gärna vilja prova att "amma".De andra barnen har ju givetvis fått ta bröstet så länge de velat men inte har det varit spec länge efterssom de ingen mat fått. Tycker bara att det kunde va kul vem vet helt plötsligt kanske det finns mjölk...

• ceci lia

Ja vem vet! Jag har hört talas om mammor som helt plötsligt fått massor med mjölk (vad härligt det låter!) med andra eller till och med fjärde barnet. Hoppas!

• buebo

Flyttar upp och ser om jag får nåt napp!:)

• Johnna

Kan inte hjälpa sig med dina frågor, men blev nyfiken. Hade också problem med amningen, har slutat nu. Men jag förstår inte hur tillmatningssetet fungerar... Hoppas någon svarar!! kanske har de någon erfarenhet på någon amningsmottagning annars?

• Sofie

Jag har också funderingar på att prova Medelas tillmatningsset när vi får nästa barn (är bröstopererad och har en ganska ordentligt nedsatt produktion). På den neoavdelning jag jobbar på använder vi ibland samma princip som tillmatningsetet; man tar en vanlig matningssond och tejpar denna så att den mynnar ut på bröstvårtan, och så ger man ersättningen i sonden via en sondspruta. Dessa tillbehör ska finnas på BB-avdelningen, så säg till personalen att du vill prova och se vad du tycker innan du åker hem, så har du lite att gå på innan du köper setet. Det är mitt förslag Du kan ju också be att få prova Syntocinonspray (en nässpray som innehåller oxytocin, som piskar på utdrivningsreflexen).

Vet faktiskt inte om det går att använda en amningsnapp samtidigt, men jag tror det, om man fäster amningsnappen lite extra med hjälp av tex vaselin.

• buebo

Tack Sofie för ideerna.Flyttar upp igen

• buebo

Lyfter denna tråd igen och ser om det finns nån med erfarenhet av det här. Nu är jag så nära BF att jag vill kolla igen.

Svar på tråden Använt SNS Tillmatningsset??