Inlägg från: hundpuss |Visa alla inlägg
  • hundpuss

Rengöra soffa i tyg?

Vi har en soffa med divan, i kraftigt tyg. Det är inte avtagbart, tyvärr.
    Vi valde visserligen ett tyg i mörkgrått, lite spräckligt mönster i en kvalité som påminner om manchester (svårt att förklara...)
    Så det är inga direkta fläckar, och jag är glad att vi valde ett så mörkt tyg.

Men jag tycker soffan börjar lukta lite illa...
    Förmodligen en blandning av damm, hundpäls och att den luktar "innestängd".

Vi bor i lägenhet så jag har ingen möjlighet att ta ut madrasserna och vädra.

Har läst något om att man kan blanda grönsåpa med vatten och skrubba? Har även läst något om medel man sprayar på bilstolar?

Någon som vet? Har tips?

Skulle vilja fräscha upp soffan.

Tips mottages tacksamt.

• Svar på tråden Rengöra soffa i tyg?
  • hundpuss
    Yollis skrev 2009-07-22 20:06:25 följande:
    Finns spray med "klädtvätt" för bilar på macken vet jag.
    Funkar det även på en soffa då?

Jag är livrädd att jag fräter sönder tyget
  • hundpuss
    Yollis skrev 2009-07-22 20:13:39 följande:
    i så fall skulle det fräta sönder tyget inne i bilen oxå...det gör det inte!
    Det är väl mest att jag är så skraj att förstöra en så dyr soffa... Därför jag rådfrågar någon med mer erfarenhet.
  • hundpuss
    Tinnys skrev 2009-07-22 20:32:02 följande:
    Vi har spray som är för soffor och mattor, Vanish, fick dock leta länge innan jag hittade den och när jag hittade den så var det på Rusta...
    Var den bra?
  • hundpuss
    Yollis skrev 2009-07-22 20:31:53 följande:
    Jag har skrubbat en hel bil med sånt så det kan du lugnt använda, annars kan du säkert höra med typ "Mio" dom säljer säkert nått bra medel.
    Vad var de för märke på den du använde? Luktade det gott efteråt?
  • hundpuss
    Yollis skrev 2009-07-22 21:52:36 följande:
    turtle vax ska ha bilklädseltvätt på burk (skumspray) den var det säkert!
    Kan man använda den även om man bara vill fräscha upp soffan? Där är ju inga direkta fläckar... Vill bara den ska lukta "ny o gott" igen...
  • hundpuss
    straw2008 skrev 2009-07-23 09:53:44 följande:
    Vi hade en sån soffa tidigare o vi klippte ett stort hål från kant till kant på undersidan på alla dynor o lät en skräddare sätta fast en kraftig dragkjedja i den vips så hade vi avtagbar klädsel.Sitter klädseln fast på något sätt i soffan vet jag inte vad jag skulle göra, absolut inte tvätta med grönsåpa då jag avskyd lukten av såpa o absolut inte vill ha någon lukt kvar i min soffa. Det lär ju finna smkt kvalster o gammal hud osv i soffan så en vädring är ju nästan nödvändig, kan ni inte ta kuddarna ni bilen o ta de någonstanns o vädra o slå på de hårt så e dammar av sig ?
    Nu luktar ju inte soffan så pass illa så vi inte kan leva med den, den luktar mer "innestängd"...

Vi har ingen bil heller för den delen, däremot så dammsugar jag soffan.
Svar på tråden Rengöra soffa i tyg?