• Eisa

    Varför hyllar vi IQ så mycket?

    Varför tror vi att IQ är bättre än mognad, visdom, klokhet, social kompetens, allmän skärpa, snällhet, hjälpsamhet, kreativitet, flexibilitet, utvecklingsbarhet, förståelse, mod, fantasi, humor, styrka?

    Varför hyllas IQ så mycket i Sverige? Är hög IQ egentligen något att eftersträva hos en person som ej tänker bli raketforskare?

    Vad har man för nytta av ett högt IQ om man har ett svenssonjobb och ett svenssonliv? Det känns som att egenskaperna jag räknade upp ovan är miljoner gånger viktigare i 99,9% av alla sammanhang.

  • Svar på tråden Varför hyllar vi IQ så mycket?
  • Eisa
    puss skrev 2009-07-22 21:20:31 följande:
    vilka "vi"?
    Vi som bor på Mars och har två fittor.

    VI I SVERIGE SÅKLART. Vad trodde du?
  • silverhjärta

    För att IQ i viss mån går att mäta? De andra egenskaperna du räknar upp tror jag inte går att mäta. Och därför kan man inte jämföra sig med andra. Och att vara bättre än någon annan i något tror jag ligger djupt rotat.

  • puss
    Eisa skrev 2009-07-22 21:23:28 följande:
    Vi som bor på Mars och har två fittor.VI I SVERIGE SÅKLART. Vad trodde du?
    var inte uppnosig inte vet jag i vilket sammanhang du sätter in frågan.
    jag känner inte igen mig, faktiskt, även om jag bor i sverige, så du får nog låta bli att tala för mig tack.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Eisa
    silverhjärta skrev 2009-07-22 21:24:51 följande:
    För att IQ i viss mån går att mäta? De andra egenskaperna du räknar upp tror jag inte går att mäta. Och därför kan man inte jämföra sig med andra. Och att vara bättre än någon annan i något tror jag ligger djupt rotat.
    Men det känns som att folk beundrar ett högt IQ mer än t.ex humor. Konstigt ju. Som om IQ har gjort mer nytta för mänskligheten än humorn. Dessutom kräver humor mer ansträngning av personen i fråga medan IQ är man passivt född med, och ändå är folk med hög IQ stolta, fast de inte gjort något för att få denna IQ.
  • Eisa
    puss skrev 2009-07-22 21:25:21 följande:
    var inte uppnosig inte vet jag i vilket sammanhang du sätter in frågan. jag känner inte igen mig, faktiskt, även om jag bor i sverige, så du får nog låta bli att tala för mig tack.
    OBS ALLA!!!! "puss" inkluderas inte i "vi". OBS OBS
  • puss
    Eisa skrev 2009-07-22 21:27:00 följande:
    OBS ALLA!!!! "puss" inkluderas inte i "vi". OBS OBS
    tack så mycket.
    *nöjd*
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Eisa
    puss skrev 2009-07-22 21:27:31 följande:
    tack så mycket.*nöjd*
  • puss

    hoppas din sociala kompetens är bättre än din iq....
    dessutom finns det eq, bla.

    men det visste inte du *plplpl*


    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Eisa
    puss skrev 2009-07-22 21:28:47 följande:
    hoppas din sociala kompetens är bättre än din iq....dessutom finns det eq, bla. men det visste inte du *plplpl*
    Jore visste jag.

    Å du vet väl inget om min IQ. Jag vet ju inget om den själv så hur ska du kunna veta. Men jag gick naturvetenskapliga på gymnasiet och behöver inte plugga till tentor. Men det kanske bara säger att jag har bra minne, ej bra IQ.
Svar på tråden Varför hyllar vi IQ så mycket?