hur länge är det ok att barnet använder napp?
bara nyfiken
bara nyfiken
jag säger 3 år och BARA på natten..
1 år tycker jag är lagom, Tycker bara inte att barn på 3-4 år ska ha napp i munnen för man hör inte vad dom säger.
Inte alls - om inte barnet har något större problem vid födseln, som gör att sjukvårdspersonalen rekommenderar napp.
Jag skulle säga att det beror på hur nappen används. Alltså dygnet runt eller bara vid sövning tex.
Vår son hade napp tills han var nästan 2,5 år. Enbart på nätterna. Han fick sluta av egen maskin, även om vi lovade en present när han gjorde det. Han samlade ihop alla sina nappar, la dom i en påse och försökte somna utan. Två nätter gick han upp och hämtade sina nappar, tredje natten somnade han. Han var aldrig ledsen utan med på det hela tiden och var super lycklig när han fick välja ut leksaker. Han har aldrig frågat efter napparna och han glömde snabbt bort att han använt napp själv.
Dottern hade aldrig napp.
3 år och bara vid sömn. Nappen ska lämnas tillbaka när man vaknar och man får den när det är sängdags. Så har vi kört i alla fall. Och så ger man nappen till fåglarna vid tre års ålder. Har funkat med första, får se om det funkar med andra. Tredje vet jag ju inte än, eftersom h*n ligger i magen fortfarande. Men samma regler gäller även för den om den vill ha napp.
3 år tycker jag känns okej, men för mig är napp bara något som ska användas när barnet ska sova. Inte på dagarna under lek och som någon annan skriver när de pratar!
absolut längst 3 år. men då bara på natten.
3 år...tandläkarna säger stopp då eftersom tänderna har en känslig utvecklig vid den åldern. Dock vet jag ju ej om de talar sanning...men det var inget problem att slua för sonen.
Kring tre år, om det inte är särskilda omständigheter.
Jag hade napp då jag skulle sova tills jag var åtta år då jag var öronbarn och opererades många gånger och hade väldigt svårt att vara utan. Min mamma säger själv att hon inte ville ta bort tryggheten i nappen då jag åkte in och ut från sjukhusen, samtidigt så hade jag nog hellre sett någon annan snutte (filt, gosedjur) då det blev väldigt skuldbelagt med nappen och något jag var tvungen att göra i smyg så ingen skulle se.
The past is now skrev 2009-07-23 10:39:46 följande:
2 år tycker jag. Jag tycker det ser förfärligt ut när barn går omkring med napp i munnen! Men något längre om det bara är på natt kan jag väl gå med på. Min son hade aldrig napp dock.
2 år
Vi kommer nog avskaffa innan han är 3
Röstade 3 år och då bara vid sömn.
Sonen slutade när han var drygt 2 år, dottern är 22 månader och har ff vid sömn. Vi får se när det är läge att sluta. Hon har varit väldigt sjuk under våren och då har det varit mer napp än vanligt men kanske att tomtenissarna får hennes precis som de fick storebrors
3 år .men bara vid sovdax.mina har slutat vid två.............
Ja, håller med de flesta andra här. 3 år, sen får det vara bra. Själv hade jag napp till 4 årsdagen tänderna såg ju ut så sedan med. Mjölktänderna alltså
Har inga barn själv, men när jag får det så kommer användandet av nappen vara.. hm... ordnat om man får säga så. Min kusin är tre år. Nappen är hennes livlina, känns det som ibland. Och föräldrarna utnyttjar det. Nappen tröstar när hon bli ledsen. När hon är arg är det nappen som gäller. Fel säger jag, men men ungen är ju go ändå
Det ser dock bedrövligt ut och hennes redan dåliga tal, blir ju inte bättre av nappen, usch!
En barndomsvän till mig hade napp tills hon började skolan och hon fick väldigt snedställt bett. Det handlar om mer än barnets "behov" (dålig vana,lathet från föräldrars sida i den åldern!)-det handlar om tänder och framtida utseende.
Det dar e nog valdigt olika, men jag tycker omkring 1 ar, o sedan vanja av med nappen. Det finns sa mycket annat o ha till trost o trygghetskannsla till natten osv.