Inlägg från: Åsa |Visa alla inlägg
  • Åsa

Torktumlare eller torkskåp?

Kan inte uttala mig om el med mera, har gemensam tvättstuga. Vet flera som har torktumlare hemma (i lägenhet) för övrigt; det finns områden där man gör reklam för sig med den standarden. Jag tycker både tumlare och torkrum/torkskåp är bra/nödvändiga (om man kan kalla något många klarar sig utan nödvändigt) men tycker bäst om torktumlaren; tumlar allt som går att tumla.
    Att det sliter och krymper är något av en myt. Tumlingen i sig sliter inte särskilt (förutsatt att man inte tumlar sådant som är olämpligt att tumla). Däremot blåser den bort fibrer som lossnat vid nötning vid användning och tvätt; luddet som fastnar i filtret. Det är en av anledningarna till att jag tycker det känns mycket fräschare. Bra för allergiker dessutom. Frottehanddukar blir mjuka och sköna.
    Att den skulle krympa kläderna så mycket är en missuppfattning. Vad som händer är att tumlaren tar hela krympningen på en gång och då märks den tydligare. Plaggen krymper lika mycket vid torkrum men tar flera tvättar på sig för att göra det. Själv tycker jag det är bättre när krympningen går fort; då minns man fortfarande hur plagget var från början och har en vettig chans att gå och reklamera det om det krympt för mycket.

• Åsa

Torktumlare har viss brandrisk. Framför allt om man slarvar med att göra rent filtret, men även på insidan samlar det på sig damm efter några år. Ovanligt iofs.

Svar på tråden Torktumlare eller torkskåp?