• Omorfia

Trevägskran till PVK?

När du sätter en PVK som är tänkt att användas mer än en gång, sätter du då också en trevägskran?

Utveckla gärna om hur du resonerar kring trevägskran eller inte! {#lang_emotions_laughing}

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Trevägskran till PVK?
  • trollet83

Det är olika hur jag gör men för det mesta har vi inte såna på stickvagnen vad jag vet så då brukar det bli en vanlig propp precis när pvk sätts, sedan kan man ju byta vid behov senare..

• Malais

Sällan! Ska det på flera dropp etc på en gång tar men ju det då! Men då jag bara vill ha en infart för att ev senara envända, sätter jag som !vanligt"

• Spidey

Håller med föregående talare, trevägskran sätts på då det behövs flera dropp eller AB-infusioner. Det blir så jobbigt för patienten att ha mycket jox som hänger i armen, bättre att ha bara propp då.

• Sencha

*viskar* Är tanken att det bara ska vara för invigda, eller vill ni förklara för oss vanliga dödliga som inte har en aning om vad ni snackar om?

0401 & 0807
  • trollet83
    Sencha skrev 2009-07-23 21:11:46 följande:
    *viskar* Är tanken att det bara ska vara för invigda, eller vill ni förklara för oss vanliga dödliga som inte har en aning om vad ni snackar om?
    PVK= perifer ven kateter. En slags nål som sätts i en ven (nålen dras efter sticket ut och det blir endast kvar en tunnare plastkateter i kärlet). Används för att ge läkemedel och medicin direkt in i blodet. Oftast på inneliggandes patienter på sjukhus.
  • Omorfia
    Sencha skrev 2009-07-23 21:11:46 följande:
    Inte meningen att utestänga någon {#lang_emotions_innocent} men tänkte att de jag riktar mig till vet vad det handlar om..
  • Omorfia

Min uppfattning (ej vetenskapligt belagd) är:

PVK'n "håller" längre med en trevägskran och min förklaring till det är att man inte ruckar på den och tegadermet så mycket då. Det är ganska värdefullt när man har svårstuckna patienter.

På nätterna när man ska försöka störa patienterna så lite som möjligt är det lättare att ge antibiotika och ta bort/sätta dropp och särskilt när man ger antibiotika till någon med ett pågående dropp.

Jag sätter i stort sett aldrig en PVK om jag inte ska använda den. Om jag skulle sätta en "ifall att" så skulle jag inte heller sätta på en trevägskran.

Det blir aldrig något blodspill med en trevägskran. Det kanske bara är jag som har dålig teknik men ibland har patienten ett jättebra flöde i sin PVK vilket, iaf för mig, kan vara svårt att klämma åt.

• Mölndalstjej 83

Jag sätter alltid trevägskran, förutom i vissa akuta fall.
    -Säkrare, inget blodspill
    -Bättre för kärlet att inte spruta "uppifrån" vilket ger mer tryck.
    -Smidigt om man behöver ge flera saker samtidigt.

Numera har vi nya säkerthets PVK:er där 3 vägskranen är påkopplad direkt. Då finns det ingen risk för blodspill + att det är "stickskydd" på nålen. Jag tycker dom e bra, men vet många som tycker att dom är lite jobbiga.

• Vilvarin

Jag sticker bara nyfödda bebisar, men vi använder allt som oftast (dubbla) smartsite-förlängningar. Används inte det lika ofta på vuxna kanske?

• curly

Pvk med trevägkran direkt ,har jag aldrig sett. Har du bild att länka?
    Mvh

Svar på tråden Trevägskran till PVK?