Inlägg från: Mölndalstjej 83 |Visa alla inlägg
  • Mölndalstjej 83

Trevägskran till PVK?

Jag sätter alltid trevägskran, förutom i vissa akuta fall.
    -Säkrare, inget blodspill
    -Bättre för kärlet att inte spruta "uppifrån" vilket ger mer tryck.
    -Smidigt om man behöver ge flera saker samtidigt.

Numera har vi nya säkerthets PVK:er där 3 vägskranen är påkopplad direkt. Då finns det ingen risk för blodspill + att det är "stickskydd" på nålen. Jag tycker dom e bra, men vet många som tycker att dom är lite jobbiga.

• Mölndalstjej 83
    curly skrev 2009-07-23 22:30:14 följande:
    Pvk med trevägkran direkt ,har jag aldrig sett. Har du bild att länka? Mvh
    Har tyvärr ingen bild. Kan kolla upp vad de heter när jag kommer tillbaka till jobbet. Vi började med dom i våras.
  • Mölndalstjej 83
    Rapunzella skrev 2009-07-23 23:35:12 följande:
    Mölndalstjej 83 skrev 2009-07-23 22:26:25 följande: Mölndalstjej 83 - Är de förfyllda med NaCl då? Nej, jag sätter inte det på varje PVK jag sätter, men egentligen borde man det, för det är så mycket som underlättas (se alla exempel i tråden) samt att det är/känns mer hygieniskt att hantera när det är längre ifrån insticksstället, vilket gör det enklare och sprita innan påkoppling. Jag är en stor trevägskran-fan!
    Nej inte fylda med nacl. Det funkar så att efter man dragit ur nålen så får man backflöde i en tunn slang som går ner till trevägskranen. När slangen är full så stannar blodet och man kan i lugn och ro spola med nacl. Det är altså en tunnare slang än till de vanliga trevägskranarna, det är bra eftersom den kan böjas hur som utan att bli "knickad"
Svar på tråden Trevägskran till PVK?