• Åm02o04

Marsipanlock

Ska göra en tårta med marsipanlock med figur ovanpå imorgon (typ prinsesstårta men med ofärgad marsipan och svart Darth Vader mask). Har aldrig gjort sån förut.
    Tips på hur jag lättast kavlar ut och får ett runt marsipanlock som inte fastnar på diskbänken?

Tack på förhand
    Å

• Svar på tråden Marsipanlock
  • Åm02o04

Men blir det inte krångligt, känns som att plastfolien viker sig och trasslar?
    Jag har i alla fall inte lyckats med plastfolie och pajdeg.
    Marsipan kanske funkar bättre.

• Aiwendil

Jag har heller aldrig lyckats med plastfolie...
    Har du någon vaxduk hemma så är det jättebra. Maizenamjöl tycker jag är allra bäst till utbakning av marsipan/sugarpaste.

Isak ska få en lillebror ~ BF 2009.08.21
  • Åm02o04

Är det bättre med maizenamjöl än florsocker?

• Aiwendil

Jag tycker det för maizenamjölet är finare.. men det ska gå lika bra med flor

• Åm02o04

Ok, tack. Får se om jag står och svär ikväll eller om det går bra.
    Kan jag göra hela tårtan färdig ikväll om den ska ätas imorgon? Dvs bottnarna med grädde överst och sedan locket?

• Aiwendil

Gör den idag, då står den till sig och blir MYCKET godare!
    Tänk bara på att ett lock av marsipan måste fodras, dvs penslas med smält margarin eller smaklös olja (matolja och inte olivolja) innan det läggs på tårtan.
    Gör man inte detta så kommer marsipanen att svettas och bli ful och glansig.

Lycka till!

• Åm02o04

Åh, tack så mycket för hjälpen. Hör av mig om hur det gått.

• Aiwendil

Gör gärna det!

• Åm02o04

Nu är tårtan klar.
    För att vara första gången jag gör en marsipan/prinsesstårta är jag helt klart nöjd.
    Kul var det i alla fall. Det svåraste var att få upp och på locket. Men det underlättade med vaxduk och maizenamjöl. Fast det blev nog lite svårare när jag hade penslat med olja. Har du något knep?
    Jag ska göra en till likadan imorgonkväll.
    Jag har lagt in en bild i mitt album ifall du vill titta. Mallen till Darth Vader har jag knyckt från någon annan som gör fina tårtor.

Tusen tack för hjälpen!
    /Åsa

• Åm02o04

Fast nu när jag kollat in alla dina tårtor tycker jag att min är ganska ful. Shit vad fina tårtor du gör!!!
    Är det en fritidssyssla eller är du konditor?
    De är grymt fina allihopa!!!

• Aiwendil

Åh, vad kul att höra att det gick bra!
    Det ÄR svårt att få på locket och speciellt marsipan för det är inte så följsamt
    som tex sugarpaste (prova med det nångång).

Rulla upp ena sidan (bara lite men såpass att det inte spricker) på en kavel och sen "släng" över tårtan...
    Så brukar jag göra!

Tack för beröm om mina tårtor. Det är bara en fritidssyssla även om det blir några stycken per månad!
    Har hållt på i två år ungefär och man lär sig ju hela tiden!

Nu ska jag kika in hur din tårta blev!

• Aiwendil

Kunde inte komma in i ditt galleri

• Snovit 79
    Åm02o04 skrev 2009-07-24 16:06:44 följande:
    Men blir det inte krångligt, känns som att plastfolien viker sig och trasslar? Jag har i alla fall inte lyckats med plastfolie och pajdeg.Marsipan kanske funkar bättre.
    Nu har du ju redan gjort tårtorna, men..

Det har aldrig krånglat med plastfolie för mig. I bageriet använder vi ju dock kavlingsmaskiner. (samma som till bröd)
Svar på tråden Marsipanlock