Inlägg från: Åm02o04 |Visa alla inlägg
  • Åm02o04

Marsipanlock

Ska göra en tårta med marsipanlock med figur ovanpå imorgon (typ prinsesstårta men med ofärgad marsipan och svart Darth Vader mask). Har aldrig gjort sån förut.
    Tips på hur jag lättast kavlar ut och får ett runt marsipanlock som inte fastnar på diskbänken?

Tack på förhand
    Å

• Svar på tråden Marsipanlock
  • Åm02o04

Men blir det inte krångligt, känns som att plastfolien viker sig och trasslar?
    Jag har i alla fall inte lyckats med plastfolie och pajdeg.
    Marsipan kanske funkar bättre.

• Åm02o04

Är det bättre med maizenamjöl än florsocker?

• Åm02o04

Ok, tack. Får se om jag står och svär ikväll eller om det går bra.
    Kan jag göra hela tårtan färdig ikväll om den ska ätas imorgon? Dvs bottnarna med grädde överst och sedan locket?

• Åm02o04

Åh, tack så mycket för hjälpen. Hör av mig om hur det gått.

• Åm02o04

Nu är tårtan klar.
    För att vara första gången jag gör en marsipan/prinsesstårta är jag helt klart nöjd.
    Kul var det i alla fall. Det svåraste var att få upp och på locket. Men det underlättade med vaxduk och maizenamjöl. Fast det blev nog lite svårare när jag hade penslat med olja. Har du något knep?
    Jag ska göra en till likadan imorgonkväll.
    Jag har lagt in en bild i mitt album ifall du vill titta. Mallen till Darth Vader har jag knyckt från någon annan som gör fina tårtor.

Tusen tack för hjälpen!
    /Åsa

• Åm02o04

Fast nu när jag kollat in alla dina tårtor tycker jag att min är ganska ful. Shit vad fina tårtor du gör!!!
    Är det en fritidssyssla eller är du konditor?
    De är grymt fina allihopa!!!

Svar på tråden Marsipanlock