Våra barn lyssnar inte på oss längre...
Har ofta stött på barn som verkar ha fått dålig hörsel helt plötsligt genom mitt jobb, är nämligen förskollärare. Mitt råd till er är att bestämma er för att inte tjata, kommer de t ex inte till matbordet när ni kallat en gång så äter ni och plockar undan maten så fort ni har ätit färdigt. Kommer de efter halva tiden så förklara att ni snart är färdiga och kommer att plocka undan maten om ett par minuter så vill de äta får de ske väldigt snabbt och med kall mat. Plocka sedan undan all mat när ni är färdiga även om de sitter kvar och äter, en andra portion är det försent för. Gnäller de så förklara kort att maten serveras när ni ropar och sedan så plockas den bort. Inget tjat eller skäll.
Sedan så kan det underlätta om ni en liten stund innan det är dags för mat (eller läggdags, baddags mm) förbereder barnen för att de snart måste sluta med sina lekar eller vad det nu är de sysslar med. Så det inte blir ett abrupt slut, det är många barn som har svårt med det. Jag brukar, med min egen treåring, sätta äggklockan på t ex 10 minuter och förklara att när klockan ringer så måste man sluta leka och så är det tid att äta, lägga sig, åka iväg mm. Det brukar fungera bra.
Och om barnen inte lyssnar när det handlar om saker som kan vara farliga (som att springa ut på gatan) eller som kan orsaka skada (om de hoppar på bord, riskerar välta vaser o s v) så får man nog vara lite "fysisk", det vill säga ta tag i barnen och ta dem därifrån. Annars så kan man nog tjata till de egna öronen blöder. Barnen är nog lika glada ändå=) Och känner man för att hålla ett förmaningstal så bör man nog göra det efter en stund när alla känslor lagt sig, just då i stunden är inte barnen så speciellt mottagliga. Är ganska övertygad om att det handlar om en period som är lite tuff just nu, dessutom så tar ju treåringen säkert efter storasyskonet. Ni ska se att hörseln snart blir bättre på båda barnen!