Inlägg från: Mallan76 |Visa alla inlägg
  • Mallan76

Våra barn lyssnar inte på oss längre...

Vi har också det problemet...Suck!

Men jag har fått lite erfarenhet genom årens lopp, som jag vill dela med mej.
    1) Förbered barnet. De kanske är mitt uppe i en viktig lek, när mamma eller pappa skriker om att det är middag. Nej, säg till 5 minuter före istället. Och använd gärna en äggklocka! När klockan ringer, vet barnen att de måste komma ner. De tycker både det är kul och spännande med en klocka som ringer när det är dags!
    "Om fem minuter är det middag, då vill jag att ni kommer och sätter er vid matbordet! När klockan ringer, då kommer ni, va?"
    "OK"! brukar faktiskt de allra flesta barn säga då.

2) Barn lyssnar inte på tjat. Det bästa är att gå fram till dem, sätta sig på huk, få ögonkontakt och tala med "den myndiga rösten". Låt trevlig, men bestämd.
    Typ: "Vi ska äta nu, och jag vill att du kommer till bordet nu!"

3) Låt barnen få hjälpa till, med t.ex dukning. Alltid roligare att äta mat när de får hjälpa till.

4) Om barnet vägrar sitta still, far upp och ner på stolen, bara petar i maten, gnäller etc brukar vi faktiskt säga att de inte får någon efterrätt eller lördagsgodis etc. Ett gott beteende måste löna sig. Nästa gång vet de, att sitter de inte still, blir det en konsekvens av det också.

Svar på tråden Våra barn lyssnar inte på oss längre...