• Myssan78

Läkarintyg

Jag var sjuk igår från mitt jobb, har haft ont i magen och kräkts lite, mått illa. Ringde mig sjuk även idag och pratade då med en arbetskamrat som då sa att chefen sagt att jag måste ha läkarintyg, då sa jag att det behövs ju inte förrän efter 8 dagar, jo det krävde hon.
    Jaha sa jag, får väl fixa det. Men jag vet ju att jag inte behöver det.

Till saken hör att hon sagt upp mig och detta är de tre sista dagarna jag ska jobba (även imorgon), det är därför hon vill ha läkarintyg jag vet det.

Någon mer som haft detta problem?

• Svar på tråden Läkarintyg
  • La Lola

Men arbetsgivaren har väl rätt att kräva det redan från första dan?

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Myssan78

La Lola skrev 2009-07-25 09:41:06 följande:

Men arbetsgivaren har väl rätt att kräva det redan från första dan?
    Nej det har de inte. Man har rätt att vara hemma 7 dagar utan läkarintyg. Om de kräver det tidigare, ska de själva fixa läkartid åt den anställde. Idag är det lördag och det går bara att få läkarintyg mån-fredag. Jag har kollat upp detta idag!
  • Tös

Jo, arb.givare kan bestämma att de vill ha från första dagen. Det skall i så fall gälla alla o inte någon enstaka. Kolla med facket!

• Myssan78
    Tös skrev 2009-07-25 09:50:49 följande:
    Jo, arb.givare kan bestämma att de vill ha från första dagen. Det skall i så fall gälla alla o inte någon enstaka. Kolla med facket!
    Vadå gälla alla?
    Hon vill bara jävlas med mig, jag vet det. Vi har ju kommit ihop oss lite och det är därför hon har sagt upp mig, jag jobbar min sista dag imorgon. Men jag jobbar ju inom restaurangbranschen, kan ju inte kräkas då.......
  • Jennie med ie

Jodå, de kan begära läkarintyg från dag ett även för enskilda, ofta görs detta p g a upprepad korttidsfrånvaro t ex men i sådana fall ska det också föregås av rehabsamtal och liknande. Men oavsett orsak så att komma med det _efter_att den anställde redan blivit sjuk, och inte i förväg, hoppas jag inte det finns nåt stöd för.... men jag vet inte.

• Tös
    Myssan78 skrev 2009-07-25 09:54:37 följande:
    Vadå gälla alla?Hon vill bara jävlas med mig, jag vet det. Vi har ju kommit ihop oss lite och det är därför hon har sagt upp mig, jag jobbar min sista dag imorgon. Men jag jobbar ju inom restaurangbranschen, kan ju inte kräkas då.......
    alla anställda inom företaget. annars är det diskriminering.
  • Myssan78
    Tös skrev 2009-07-25 10:01:44 följande:
    Men så är det inte, utan bara jag tror jag.
  • k girl

Med anledning av en annan diskussion kollade jag precis upp det här med förstadagsintyg. Man har rätt att begära förstadagsintyg, men då är det till exempel på grund av misstanke om missbruk av sjukskrivning. Och följande gäller:
    - Förstadagsintyg ska begäras SKRIFTLIGT.
    - Begär man förstadagsintyg ska detta ske i samråd med arbetstagare och facket, det är alltså ingenting en arbetsgivare kan begära hur som helst.
    - Om förstadagsintyg begärs, ska arbetsgivare betala läkarbesök och andra kostnader i samband med läkarbesök.

• k girl
    Tös skrev 2009-07-25 10:01:44 följande:
    Fel. Arbetsgivaren får absolut inte begära förstadagsintyg från alla anställda. Enligt lagen får förstadagsintyg endast begäras vid misstanke om missbruk eller upprepad korttidsfrånvaro, alltså i speciella situationer.
  • Tös
    k girl skrev 2009-07-25 16:28:46 följande:
    Fel. Arbetsgivaren får absolut inte begära förstadagsintyg från alla anställda. Enligt lagen får förstadagsintyg endast begäras vid misstanke om missbruk eller upprepad korttidsfrånvaro, alltså i speciella situationer.
    Oki.

Oavsett ts, kolla med facket o bestrid om du anser dig vara felbehandlad.
  • k girl
    Myssan78 skrev 2009-07-26 08:25:43 följande:
    Koniwicha girl: vart hittade du infon? Tack för hjälpen
    Jag citerar direkt ur Lag om sjuklön 10 a §:
    "10 a § En arbetsgivare får, om det finns särskilda skäl för det, begära att arbetstagaren genom intyg av läkare eller tandläkare styrker nedsättningen av arbetsförmågan från och med en tidigare dag i sjukperioden enligt 10 § första stycket 1 eller från och med den första dagen av varje kommande sjukperiod enligt 10 § första stycket 2. En begäran som gäller kommande sjukperioder får inte avse längre tid än ett år. Intyget behöver inte innehålla närmare uppgift om vilken sjukdom arbetstagaren lider av. Arbetsgivarens begäran skall vara skriftlig."
Svar på tråden Läkarintyg