Inlägg från: Myssan78 |Visa alla inlägg
  • Myssan78

Läkarintyg

Jag var sjuk igår från mitt jobb, har haft ont i magen och kräkts lite, mått illa. Ringde mig sjuk även idag och pratade då med en arbetskamrat som då sa att chefen sagt att jag måste ha läkarintyg, då sa jag att det behövs ju inte förrän efter 8 dagar, jo det krävde hon.
    Jaha sa jag, får väl fixa det. Men jag vet ju att jag inte behöver det.

Till saken hör att hon sagt upp mig och detta är de tre sista dagarna jag ska jobba (även imorgon), det är därför hon vill ha läkarintyg jag vet det.

Någon mer som haft detta problem?

• Svar på tråden Läkarintyg
  • Myssan78

La Lola skrev 2009-07-25 09:41:06 följande:

Men arbetsgivaren har väl rätt att kräva det redan från första dan?
    Nej det har de inte. Man har rätt att vara hemma 7 dagar utan läkarintyg. Om de kräver det tidigare, ska de själva fixa läkartid åt den anställde. Idag är det lördag och det går bara att få läkarintyg mån-fredag. Jag har kollat upp detta idag!
  • Myssan78
    Tös skrev 2009-07-25 09:50:49 följande:
    Jo, arb.givare kan bestämma att de vill ha från första dagen. Det skall i så fall gälla alla o inte någon enstaka. Kolla med facket!
    Vadå gälla alla?
    Hon vill bara jävlas med mig, jag vet det. Vi har ju kommit ihop oss lite och det är därför hon har sagt upp mig, jag jobbar min sista dag imorgon. Men jag jobbar ju inom restaurangbranschen, kan ju inte kräkas då.......
  • Myssan78
    Tös skrev 2009-07-25 10:01:44 följande:
    alla anställda inom företaget. annars är det diskriminering.
    Men så är det inte, utan bara jag tror jag.
Svar på tråden Läkarintyg