Missy E skrev 2009-07-25 11:58:45 följande:
Vår barnsjuksköterska sa att detta INTE VAR NORMALT. Hon sade att bebis är mätt efter ca 15 min och att hon därefter mest ligger och småsnuttar för att hon har ett sugbehov. Jag ringde
BVC och frågade efter tre nätter hemma (gråtfärdig av sömnbrist) om det var ok att prova med napp. Då kom ssk och vägde henne och såg att hon hade gått upp gott och väl i vikt dessa dagar så det var
ok.Vi provade de platta napparna som Apoteket säljer men de fick hon inte grepp om med munnen (liknar ju inte ens en bröstvårta..). Då köpte vi de stora med bullig spets och det funkade direkt. Nu ammar jag i 10-15 min i taget och har hon inte släppt bröstet efter det och bara ligger och slösnuttar så tar jag loss henne och ger nappen. Växer och gror i både längd och vikt!
Vad konstigt för vår BVC sköterska sa att det var HELT NORMALT att amma hur mycket som helst de första veckorna just för att etablera mjölkproduktionen.
Men visst kan man prova napp men man behöver inte börja med ersättning för att bebisen ammar så mycket(om han/hon går upp i vikt).
Till TS kan du ligga ner och amma?
Det underlättade för mig för då kunde jag ligga och slumra lite/halsova medans jag ammade.