Inlägg från: Majsan70 |Visa alla inlägg
  • Majsan70

Pengar till 17-åring

Sonen får pengar hela sommaren. Sina vanliga 1000 kronor. Sen när han får sin lön i augusti så får han inga pengar under två månader. En deal vi diskuterade fram förra året redan o som funkade bra. Sen får han ju fortsatt sina pengar resterande del av året.

Sonen brukar portionera sina pengar väl och är han utan pengar så står han sitt kast fför det oxå. Nu har han inga pengar haft under två veckor o är lika nöjd för det. *S*

Spårvagnskort däremot har jag köpt för 3 månader, för det anser jag är min utgift.Kostar här 575 spänn för dessa 3 månader vilket är ett bra pris. De 50 kronorna hade jag inte gjort nån affär av får jag nog lov att säga. Däremot hade jag kanske sagt att han fått fråga om lov nästa gång.

Snäll kan jag ju tycka är fel att säga att du är för att du gett honom åkkort..men det är som jag resonerar...mitt ansvar så att säga.

• Majsan70
    helenaberglund skrev 2009-07-25 12:32:05 följande:
    Hej Majsan! Brukar din son få 1000 kronor utöver studiebidraget? Även när studiebidraget utbetalas?Kanske har du rätt i det där med busskortet.. Jag vet inte riktigt? När det är sommar och cykelväder och tar 15 minuter in till stan med cykel..Men under skoltiden, alltså augusti-juni får min son busskort som han åker obegränsat för, så detta handlar bara om tiden däremellan.Min andra son som är 20 växte upp hos sin pappa som hade det ekonomiska ansvaret för honom och de bodde också 6 km från stan men han fick aldrig under 6 år ett endaste busskort och det är ju idiotiskt tycker jag.Men det är bra att höra andras synpunkter eftersom jag är så osäker själv.
    Min son får 1000 och inte studiebidraget eftersom det går till mig. Alltså inga xtrapengar. DET får han jobba sig till själv under sommaren. I sommar valde han att jobba 3 veckor istället för 4 och minimerade sina xtrapengar med 5000 kronor.

Spårvagnskort får alla barn här av skolan förutom under loven. På fritiden står jag för det alltid. Sonen cyklar en del och har tidigare bladat en del dit han skall men jag vill veta att han alltid kommer dit han behöver oavsett. Ett busskort klarar jag ju inte mig utan så varför skulle han lix?
  • Majsan70
    helenaberglund skrev 2009-07-25 13:07:28 följande:
    hmmm... jag igen... *s* måste bara skriva att han utöver sina 1100 kr/mån brukar få bidrag av mig till sånt som kläder mm, t ex så fick han 500 kr till kläder i juni.Brukar ni göra så, eller får ungdomarna använda sitt studiebidrag till sånt?
    Jag står för kläder, 100 kronor i telefon samt medlemsavgifter o sånt till fotbollen. Sonen är inte intresserad av att handla eget så därav den indelningen.

Dottern som är 14 år får däremot en peng som skall inkludera kläder förutom vinterskor och vinterkläderna.

Jag förstår att du tog illa upp för att han använde pengarna utan att fråga, men prata med honom om det. Kräv en gentjänst eller nåt så att han får "tjäna" in den summan i efterhand?

Hur sköter han sina injobbade pengar? Blåser han allt på en gång där med?

Min son klarade sig i 7 månader på sina intjänade pengar förra året. Det är jag mycket stolt över.
  • Majsan70
    marre67 skrev 2009-07-25 22:18:33 följande:
    Får man förresten lägga sej i disskusionen om pengar och ungdomar....hur har ni som har en 18 åring eller äldre ,gjort med ekonomin? Om ungdomen inte sköter skolan och inte får studiebidraget? Hur gör man?
    Då hade min son fått vara utan pengar!
  • Majsan70
    marre67 skrev 2009-07-25 22:37:01 följande:
    Tack! Det tycker jag med för de har ju ändå gratis boende och mat hemma och allt annat som kostar, hygien, tvätt osv.Handlar ju som TS säger om att lära sitt barn att ta ansvar. Oj vad sur de skulle bli om de hörde att vi kallade dem barn
    Haha, sonen sitter bredvid här nu faktiskt o han protesterar inte över att han blir kallad barn. *S*
  • Majsan70
    marre67 skrev 2009-07-25 22:59:02 följande:
    hahaha, tur för dej då Min son är 18 och gillar inte att kallas barn, ungdom går väl an, men barn,,,,nänä. Hur gammal är din son då?
    Sonen är 17 plus. Han är cool på det viset att sånt inte har nån betydelse för honom. *S*
  • Majsan70
    helenaberglund skrev 2009-07-26 11:16:21 följande:
    tinee, tack så mycket för ditt långa svar!

Ja, det där med att han fick sin present i förskott (4000kr), det var ett impulslöfte av mig som jag ångrade ganska snabbt.. :-/ Men när jag väl lovat det så tog jag inte tillbaka det. Ett löfte är ett löfte.. Grejen var att han skulle få presentpengarna till att skaffa körkort för (räcker ju inte långt iofs), så att han kunde börja redan innan han fyller 18 ( vilket är i januari-10), men då sa han att han inte hade lust att fixa körkortet ännu, fast då fick han iaf sina pengar till att köpa en dator för i stället.. Skitdumt! Ångrar det verkligen! Spär på hans redan dåliga ekonomiska sinne. Pengar får man när man har lust liksom.. Nåväl, jag kanske lär mig att inte lova saker så impulsivt i fortsättningen.. Jag var själv aldrig bortskämd när jag växte upp, tvärtom, och har lärt mig att anpassa mina utgifter efter mina inkomster, tar aldrig lån t ex (förutom studielånet) och räkningar och mat kommer alltid först. Men jag kunde samtidigt känna att de var alldeles för snåla, jag fick alltid gå i billiga och omoderna kläder till exempel och kände mig utanför pga det, så nu känner jag att jag inte vill att mina barn ska ha det så..Men jag ser en mycket stor skillnad mellan mina två söner när det gäller ekonomi. Min äldre son bodde hos pappan på annan ort när han gick i högstadiet och gymnasiet och han fick nästan ingenting av honom utöver en del av studiebidraget. Och han är väldigt ekonomisk nu. Han är bra på att klara sig på det han har och lånar aldrig. Han flyttade till mig för ett år sen.Det där med busskortet, nu blev det så att han sa att han skiter i det, han gav mig resterande pengar. Han blev nog trots allt lite skamsen när han förstod att han använt upp MINA pengar som jag anförtrott honom att köpa en sak för. Det är ju i princip så och han såg det inte på det sättet innan. Så det blir att cykla..
    Men va bra att han skäms lite! Då kanske han har lärt sig en läxa trots allt?
  • Majsan70
    helenaberglund skrev 2009-07-26 11:39:27 följande:
    Tack andeta!Ja, det blev nu så att det blev inget av busskortet men det var mest tack vare honom eftersom han skämdes när han insåg att det faktiskt var MINA pengar han nallat av, han sa att han skiter i busspengarna och gav tillbaka det som blivit kvar. Han får 4620 kr och jag antar att de betalas in på hans konto? Jag har tänkt göra precis som du säger att ta pengarna samma dag så han får känna att det han valt att använda pengarna till under sommaren faktiskt kostar och inte är gratis.
    Måste bara få fråga...är det hans lön? Hur länge har han jobbat då?
  • Majsan70
    helenaberglund skrev 2009-07-26 11:50:18 följande:
    Hur mycket får en 17-åring där ni bor?
    Oj, min son har ett sommarvikariat o tjänar 107 kr i timman. Det är ju rena slavlönen att jobba för 52 spänn ju. Gud va dåligt att ungdomarnas jobb inte skall uppskattas mer.

Min son jobbar för ett kommunalt bolag, men de har avtalsenliga löner åt alla sina sommarjobbande ungdomar.

Förra året tjänade sonen lite sämre, men i år räknades lönen upp ett snäpp eftersom han kunde sitt jobb.
Svar på tråden Pengar till 17-åring