helenaberglund skrev 2009-07-26 11:16:21 följande:
tinee, tack så mycket för ditt långa svar!
Ja, det där med att han fick sin present i förskott (4000kr), det var ett impulslöfte av mig som jag ångrade ganska snabbt.. :-/ Men när jag väl lovat det så tog jag inte tillbaka det. Ett löfte är ett löfte.. Grejen var att han skulle få presentpengarna till att skaffa körkort för (räcker ju inte långt iofs), så att han kunde börja redan innan han fyller 18 ( vilket är i januari-10), men då sa han att han inte hade lust att fixa körkortet ännu, fast då fick han iaf sina pengar till att köpa en dator för i stället.. Skitdumt! Ångrar det verkligen! Spär på hans redan dåliga ekonomiska sinne. Pengar får man när man har lust liksom.. Nåväl, jag kanske lär mig att inte lova saker så impulsivt i fortsättningen.. Jag var själv aldrig bortskämd när jag växte upp, tvärtom, och har lärt mig att anpassa mina utgifter efter mina inkomster, tar aldrig lån t ex (förutom studielånet) och räkningar och mat kommer alltid först. Men jag kunde samtidigt känna att de var alldeles för snåla, jag fick alltid gå i billiga och omoderna kläder till exempel och kände mig utanför pga det, så nu känner jag att jag inte vill att mina barn ska ha det så..Men jag ser en mycket stor skillnad mellan mina två söner när det gäller ekonomi. Min äldre son bodde hos pappan på annan ort när han gick i högstadiet och gymnasiet och han fick nästan ingenting av honom utöver en del av studiebidraget. Och han är väldigt ekonomisk nu. Han är bra på att klara sig på det han har och lånar aldrig. Han flyttade till mig för ett år sen.Det där med busskortet, nu blev det så att han sa att han skiter i det, han gav mig resterande pengar. Han blev nog trots allt lite skamsen när han förstod att han använt upp MINA pengar som jag anförtrott honom att köpa en sak för. Det är ju i princip så och han såg det inte på det sättet innan. Så det blir att cykla..
Men va bra att han skäms lite!

Då kanske han har lärt sig en läxa trots allt?