Pengar till 17-åring
Hej!
Min 17-åring ska sommarjobba i augusti och får lönen först när sommarlovet är slut. Därför fick han låna 2000 kronor av mig. Hur gör ni? Ger ni fickpengar till era gymnasieungdomar när de har sommarlov, även om de får lön genom sommarjobb? Eller får de låna pengar?
Han fick dessutom sista studiebidraget i slutet av juni och 600 kronor av mig när han åkte till Arvikafestivalen. Alltså har han haft 3700 att förfoga över den här sommaren, och han har gjort slut på allt redan i mitten av juli så nu står han utan pengar och det är ännu en månad kvar på sommarlovet. Nästa gång han får pengar är först i slutet av september då första studiebidraget kommer och lönen lär inte komma innan dess heller.
Det känns så frustrerande! Jag vill dels att han ska lära sig att hantera sin egen ekonomi samtidigt som jag vill att han ska ha ett roligt sommarlov och jag vill inte vara en snål mamma.
Jag hamnar i kläm mellan sonen som tycker att jag är snål och min sambo som absolut tycker att han ska ta eget ansvar för sin ekonomi och att jag är för generös. Det är så fruktansvärt jobbigt! (Jag vet att min samabo inte respekterar mig som mamma eftersom jag ger med mig för lätt och ibland ger jag sonen pengar utan att sambon får veta det bara för att han inte ska bli irriterad och förakta mig ännu mer när det gäller detta.)
Min son är bra på att manipulera mig för att han vet att jag så gärna vill vara en bra mamma och lätt faller till föga för vad han vill. Men när jag ger lillfingret rycker han åt sig hela armen.
Jag tycker egentligen att när det är sommar så kan han cykla istället för att åka buss, men han blev sur för det, och jag tänkte att det är ju faktiskt 6 km in till stan nu när vi flyttat så jag gav honom 300 kronor till att köpa busskort för 250 kronor med (räcker till 25 resor att använda under 1 månad). Han skulle ge tillbaka den där resterande 50-lappen när han köpt kortet, men har börjat nagga av den utan att ens fråga mig. 50 kronor är inte mycket, men själva grejen att bli utnyttjad när jag varit snäll, det gör mig förbannad!
Sa det igår innan han stack iväg till en fest men då sa han att jag alltid är förbannad på honom och att jag och min sambo hatar honom, och sen hörde jag inte av honom innan han kom hem i natt.
Det gör så ont att höra ens barn säga så och jag började grubbla över om jag är en så dålig mamma, jag messade att vi verkligen inte hatar honom och att jag faktiskt tycker väldigt mycket om honom, men jag insåg sen att det där förmodligen var ett sätt att försöka manipulera mig.
Jag har inte pratat med honom sen igår, men om det nu visar sig att han gjort sig att med pengarna, eller bara en del av det, vad ska jag göra då??? Om han har kvar 250 kronor till kortet men använt upp "min" 50-lapp utan att be om lov, ska jag då fortfarande låta honom köpa busskortet eller säga att han försuttit sina chanser och ta ifrån honom resten av pengarna?
Det handlar som sagt inte om själva pengarna, utan om hans ansvar och beteende och om MIT ansvar och beteende.
Hoppas att nån orkat läsa igenom detta långa inlägg och kan lämna synpunkter på det.