• helenaberglund

Pengar till 17-åring

Hej!

Min 17-åring ska sommarjobba i augusti och får lönen först när sommarlovet är slut. Därför fick han låna 2000 kronor av mig. Hur gör ni? Ger ni fickpengar till era gymnasieungdomar när de har sommarlov, även om de får lön genom sommarjobb? Eller får de låna pengar?

Han fick dessutom sista studiebidraget i slutet av juni och 600 kronor av mig när han åkte till Arvikafestivalen. Alltså har han haft 3700 att förfoga över den här sommaren, och han har gjort slut på allt redan i mitten av juli så nu står han utan pengar och det är ännu en månad kvar på sommarlovet. Nästa gång han får pengar är först i slutet av september då första studiebidraget kommer och lönen lär inte komma innan dess heller.

Det känns så frustrerande! Jag vill dels att han ska lära sig att hantera sin egen ekonomi samtidigt som jag vill att han ska ha ett roligt sommarlov och jag vill inte vara en snål mamma.

Jag hamnar i kläm mellan sonen som tycker att jag är snål och min sambo som absolut tycker att han ska ta eget ansvar för sin ekonomi och att jag är för generös. Det är så fruktansvärt jobbigt! (Jag vet att min samabo inte respekterar mig som mamma eftersom jag ger med mig för lätt och ibland ger jag sonen pengar utan att sambon får veta det bara för att han inte ska bli irriterad och förakta mig ännu mer när det gäller detta.)

Min son är bra på att manipulera mig för att han vet att jag så gärna vill vara en bra mamma och lätt faller till föga för vad han vill. Men när jag ger lillfingret rycker han åt sig hela armen.

Jag tycker egentligen att när det är sommar så kan han cykla istället för att åka buss, men han blev sur för det, och jag tänkte att det är ju faktiskt 6 km in till stan nu när vi flyttat så jag gav honom 300 kronor till att köpa busskort för 250 kronor med (räcker till 25 resor att använda under 1 månad). Han skulle ge tillbaka den där resterande 50-lappen när han köpt kortet, men har börjat nagga av den utan att ens fråga mig. 50 kronor är inte mycket, men själva grejen att bli utnyttjad när jag varit snäll, det gör mig förbannad!

Sa det igår innan han stack iväg till en fest men då sa han att jag alltid är förbannad på honom och att jag och min sambo hatar honom, och sen hörde jag inte av honom innan han kom hem i natt.

Det gör så ont att höra ens barn säga så och jag började grubbla över om jag är en så dålig mamma, jag messade att vi verkligen inte hatar honom och att jag faktiskt tycker väldigt mycket om honom, men jag insåg sen att det där förmodligen var ett sätt att försöka manipulera mig.

Jag har inte pratat med honom sen igår, men om det nu visar sig att han gjort sig att med pengarna, eller bara en del av det, vad ska jag göra då??? Om han har kvar 250 kronor till kortet men använt upp "min" 50-lapp utan att be om lov, ska jag då fortfarande låta honom köpa busskortet eller säga att han försuttit sina chanser och ta ifrån honom resten av pengarna?

Det handlar som sagt inte om själva pengarna, utan om hans ansvar och beteende och om MIT ansvar och beteende.

Hoppas att nån orkat läsa igenom detta långa inlägg och kan lämna synpunkter på det.

• Svar på tråden Pengar till 17-åring
  • Lundby87

Han får lära sig själv tycker jag. Han fick låna av dig och dessa kunde han hanterat bättre. Inte så du kan få massa pengar från ingen stans om du tänker kort utan du får helt enkelt invänta nästa lön. Men vrf skulle han först få sina pengar i sep blir väll kring den 25 nu i augusti eller? Klart att du kan bjuda glass och ev stå för kostnad till bensin eller buss men inte överdrivna summor för du skall med kunna unna dig med dem pengar du jobbar ihop.

• helenaberglund

Tack för dina råd!

Han jobbar först från 27 juli till 14 augusti så jag vet inte om han hinner få pengar före september.. jag frågade men han visste inte heller. Det blir 5 dagars jobb i juli så kanske han får lön för dessa 5 dagar i slutet av augusti. Ingen aning? Man får väl hoppas på det.

Ja, jag har inte så värst mycket pengar.. är sjukpensionär och har 14400 kr i månaden FÖRE skatt. (Förlorar 90 000 kr/år på att inte jobba har jag räknat ut..)

• Majsan70

Sonen får pengar hela sommaren. Sina vanliga 1000 kronor. Sen när han får sin lön i augusti så får han inga pengar under två månader. En deal vi diskuterade fram förra året redan o som funkade bra. Sen får han ju fortsatt sina pengar resterande del av året.

Sonen brukar portionera sina pengar väl och är han utan pengar så står han sitt kast fför det oxå. Nu har han inga pengar haft under två veckor o är lika nöjd för det. *S*

Spårvagnskort däremot har jag köpt för 3 månader, för det anser jag är min utgift.Kostar här 575 spänn för dessa 3 månader vilket är ett bra pris. De 50 kronorna hade jag inte gjort nån affär av får jag nog lov att säga. Däremot hade jag kanske sagt att han fått fråga om lov nästa gång.

Snäll kan jag ju tycka är fel att säga att du är för att du gett honom åkkort..men det är som jag resonerar...mitt ansvar så att säga.

• helenaberglund

Hej Majsan! Brukar din son få 1000 kronor utöver studiebidraget? Även när studiebidraget utbetalas?

Kanske har du rätt i det där med busskortet.. Jag vet inte riktigt? När det är sommar och cykelväder och tar 15 minuter in till stan med cykel..

Men under skoltiden, alltså augusti-juni får min son busskort som han åker obegränsat för, så detta handlar bara om tiden däremellan.

Min andra son som är 20 växte upp hos sin pappa som hade det ekonomiska ansvaret för honom och de bodde också 6 km från stan men han fick aldrig under 6 år ett endaste busskort och det är ju idiotiskt tycker jag.

Men det är bra att höra andras synpunkter eftersom jag är så osäker själv.

• Majsan70
    helenaberglund skrev 2009-07-25 12:32:05 följande:
    Hej Majsan! Brukar din son få 1000 kronor utöver studiebidraget? Även när studiebidraget utbetalas?Kanske har du rätt i det där med busskortet.. Jag vet inte riktigt? När det är sommar och cykelväder och tar 15 minuter in till stan med cykel..Men under skoltiden, alltså augusti-juni får min son busskort som han åker obegränsat för, så detta handlar bara om tiden däremellan.Min andra son som är 20 växte upp hos sin pappa som hade det ekonomiska ansvaret för honom och de bodde också 6 km från stan men han fick aldrig under 6 år ett endaste busskort och det är ju idiotiskt tycker jag.Men det är bra att höra andras synpunkter eftersom jag är så osäker själv.
    Min son får 1000 och inte studiebidraget eftersom det går till mig. Alltså inga xtrapengar. DET får han jobba sig till själv under sommaren. I sommar valde han att jobba 3 veckor istället för 4 och minimerade sina xtrapengar med 5000 kronor.

Spårvagnskort får alla barn här av skolan förutom under loven. På fritiden står jag för det alltid. Sonen cyklar en del och har tidigare bladat en del dit han skall men jag vill veta att han alltid kommer dit han behöver oavsett. Ett busskort klarar jag ju inte mig utan så varför skulle han lix?
  • helenaberglund

Sen det där med 50-lappen, jag är besviken på honom för att han tar av mina pengar utan att be om lov men jag kanske gör för stor affär av det. 50 spänn i sig är ju inte mycket pengar.

Men på nåt sätt behöver han lära sig att man inte tar andras pengar, även om det är mammans.

Jag har såna samvetskval åt båda hållen. Sambon och 20-åringen som tycker att jag ger för mycket och 17-åringen som vill ha mer.

Jag är så himla osäker så jag frågade min 20-åring igår om vad han tycker, och han säger bara att det är lillebrorsan som inte klarar av att hålla i pengar och inte att jag är för snål.

• helenaberglund
    Majsan70 skrev 2009-07-25 12:35:46 följande:
    Min son får 1000 och inte studiebidraget eftersom det går till mig. Alltså inga xtrapengar. DET får han jobba sig till själv under sommaren. I sommar valde han att jobba 3 veckor istället för 4 och minimerade sina xtrapengar med 5000 kronor. Spårvagnskort får alla barn här av skolan förutom under loven. På fritiden står jag för det alltid. Sonen cyklar en del och har tidigare bladat en del dit han skall men jag vill veta att han alltid kommer dit han behöver oavsett. Ett busskort klarar jag ju inte mig utan så varför skulle han lix?
    Min son får 1100 kronor i månaden av mig när studiebidragen betalas ut. Sen så köper jag busskort under skoltiden som han åker obegränsat med för även på lov i stället för ett som han skulle få från skolan och bara kan åka för 2 gånger per skoldag och inget när han är ledig.
  • helenaberglund

hmmm... jag igen... *s* måste bara skriva att han utöver sina 1100 kr/mån brukar få bidrag av mig till sånt som kläder mm, t ex så fick han 500 kr till kläder i juni.

Brukar ni göra så, eller får ungdomarna använda sitt studiebidrag till sånt?

• Majsan70
    helenaberglund skrev 2009-07-25 13:07:28 följande:
    hmmm... jag igen... *s* måste bara skriva att han utöver sina 1100 kr/mån brukar få bidrag av mig till sånt som kläder mm, t ex så fick han 500 kr till kläder i juni.Brukar ni göra så, eller får ungdomarna använda sitt studiebidrag till sånt?
    Jag står för kläder, 100 kronor i telefon samt medlemsavgifter o sånt till fotbollen. Sonen är inte intresserad av att handla eget så därav den indelningen.

Dottern som är 14 år får däremot en peng som skall inkludera kläder förutom vinterskor och vinterkläderna.

Jag förstår att du tog illa upp för att han använde pengarna utan att fråga, men prata med honom om det. Kräv en gentjänst eller nåt så att han får "tjäna" in den summan i efterhand?

Hur sköter han sina injobbade pengar? Blåser han allt på en gång där med?

Min son klarade sig i 7 månader på sina intjänade pengar förra året. Det är jag mycket stolt över.
  • tinee

när jag var i den åldern inte så längesen med andra ord. Sistsa studiebidraget fick jag. de hade jag året om fram tills sommaren sen håller de ju upp innan sommaren, men sista studiebidragen får man ju 2 veckor in på sommarlovet juh. Så de fick jag leva på sen betala mamma vissa saker till mig men jag var tvungen att fråga ex om jag skulle till liseberg m.m annars hade jag mina pengar att hushålla med där... Fram tills första lönen som kom Juli fast de var väl bara 2 veckors lön då man inte hann jobba så mkt i juni.... men de fick jag hushålla med då med, var de något mer dyrt fick jag så enkelt gå till mamma och låna. Betala tillbaka var måste när den större lönen kom. Så hushålla med de pengar man har fick jag lära mig. Sen i Augusi och september fick man ju två hela månadslöner eller ah... och de klara jag mig på praktiskt taget hela hösten fram tills November tror ja. Fast då hade jag ju mitt studiebidrag igen som kommer igen i September eller kommer de redan halva summan faktiskt ju i augusti för då börjar ju skolan liksom. Så nej du är inte snål. man måste lära sig att hushålla med de man har. och de 50 kronerna nämn de för honom och säg att nästa gång ska du ha tillbaka varenda krona. och att du kanske låter de gå för denna gång. Men att vara stäng är inte för att vara elak utan för att lära sina barn något med=)
    Lycka till

Svar på tråden Pengar till 17-åring