Pengar till 17-åring
jaha, det blev ju en smilie i alla fall.. men jag vet inte hur man redigerar ett tidigare skrivet inlägg..? Det blir ju massor av inlägg om jag ska göra så här..
jaha, det blev ju en smilie i alla fall.. men jag vet inte hur man redigerar ett tidigare skrivet inlägg..? Det blir ju massor av inlägg om jag ska göra så här..
Minnapinna, skönt att höra!
Jag kanske har dåligt samvete utan anledning, det är bara det att man ska vara en så snäll mamma som möjligt, och det blir mycket "ja men alla andra får ju.." och då vet jag inte hur det egentligen är, har han rätt, är jag extremt snål eller vad..
Men kanske är jag inte det ändå, för han får 1100 i månaden + klädbidrag och annnat + busskort under skolåret. Men han verkar inte tycka att det är tillräckligt.
Även om det nu vore så att "ALLA andra" får mycket mer (vilket knappast stämmer) så får jag ju anpassa vad jag ger efter vad jag tjänar vilket bara är en ynklig sjukpension. Hade jag tjänat mer hade han väl fått mer också.
Så skönt att resonera med andra om detta!
När jag gick på gymnasiet fick jag själv inget mer än studiebidraget, och det skulle räcka till ALLT.
forts.. jag är orolig för min 17-åring på den punkten.. hans pappa är sån att han tar dyra lån för sånt han fått för sig att han vill ha bums.
tinee, tack så mycket för ditt långa svar!
li bi skrev 2009-07-26 17:42:29 följande:
Tack Cuthalion! Du har många kloka råd!
Tyvärr så känner jag inte att jag kan resonera med min sambo i den här frågan. Han vill köra på en mycket hårdare linje än vad som känns ok för mig. Han vill nästan inte att min son ska få nånting utöver studiebidrag och lön och jag kan inte hålla med honom riktigt eftersom jag är försörjningsskyldig och har underhåll från pappan. Men jag tycker samtidigt att jag kan vara för slapphänt ibland, så det skulle kanske vara bra att mötas på mitten nånstans. Men han är hårdnackad och vägrar rubba på sina åsikter. Jag å min sida skulle kunna göra det till viss del, men inte bli så sträng som han tycker att man ska vara.
Han är inte barnens biologiska pappa så det blir liksom jag som fattar de slutgiltiga besluten även om de inte blir så förnuftiga alla gånger. Det tycker naturligtvis han är frustrerande. Men han är mycket strängare vad gäller uppfostran över huvud taget än vad jag tycker att man ska vara och det känns frustrerande för mig. Resultatet blir att vi mest blir irriterade på varann. Jag är faktiskt glad över att vi inte har gemensamma barn pga detta! :-/ Vi skulle nog sällan komma överens i uppfostringsfrågan..
Jag har ingen kontakt med deras biologiska pappa så det går inte att prata med honom heller. Dessutom är han så överdrivet snål att han bara ger dem en biobiljett till present och julklapp! Det var bla därför jag sökte mig hit för att jag är så villrådig. Min äldre son vill lägga sig i så lite som möjligt och jag har inte så många andra att diskutera om detta med.
Men hur som helst behöver jag bli bättre på att sätta gränser och inte ge med mig för lätt och inse att jag inte är en elak mamma bara för att jag inte låter honom få allt han vill ha. Jag behöver tänka efter ordentligt innan jag lovar honom nånting som jag kanske ångrar sen.
Nu är det ju iaf så att eftersom jag har väldigt låg inkomst så kan han hur som helst inte få en massa dyra saker, så på det sättet är han inte extremt bortskämd. Han kan omöjligt få så mycket som kanske vissa av hans kompisar som har föräldrar med högre inkomst får.
Jag tycker det ska bli sååå skönt när underhållet betalas direkt till honom när han blir 18 i januari. Han kommer då att få betala hem 500 för mat och då kommer han också att få köpa allt han vill ha SJÄLV. (Har jag sagt, och jag hoppas jag lyckas hålla fast vid det..)