• Alvi

Skulle vilja detoxa mig.... Nån som har nån bra kur elle rmetod eller recept eller vad det kallas?

Jag skulle vilja fräscha till mig lite inför hösten och fortsätta på den linjen och jag tror att det är lättare om jag "börjar om från noll".

För det första vill jag veta om jag är korkad som vill detoxa och om det finns nåt annat sätt att ställa om sig från noll...? Och så vill jag såklart veta hur jag ska göra.

Är inte överviktig, men har det här "plufset" runt magen som så jäkla många verkar ha i det här landet, och i världen... Det försvinner väl, har jag för mig, när man detoxxar?

Tips och recept eller råd tack!

// Mot en fräshare framtid!

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Skulle vilja detoxa mig.... Nån som har nån bra kur elle rmetod eller recept eller vad det kallas?
  • Alvi

Putt....!

• stockholmspingla

Oki doki, här kommer min ihopsamlade kunskap om detox. Jag skriver
    inte under på allt, men det är skönt:

Varför: för att rena kroppen och vitalaisera organen, få bättre hy och
    bli av med gifter från dålig kost som vi samlar på oss och lagrar i
    kroppen (transfetter etc). Man får i gång matsmältningen och tarmarna
    mår bra. (då tar man dessutom upp all nyttigheter vi stoppar i oss)
    Bra om man har ont i magen, magkatarr, pruttig etc. (Det funkar på mig
    ) Dessutom blir man pigg och miljövänlig och smal och sockersuget
    försvinner totalt.

Hur: Grejen är att man först ska få en bra kultur i magen, den sk bli
    mer basisk, och därför ska man undvika allt som gör magen mer sur (det
    är inte det samma som att citrusfrukter är sura...) Därför ska man
    undvika alla mejeriprodukter och gluten, dvs allt vitt mjöl. Inget
    bröd, pasta, vitt ris etc. Det du kan äta är råris, qinoa, dinkel etc.
    soyamjölk och rismjölk kan du använda.

Det finns två mejeriprodukter som är undantagna och de bör du äta (bra
    bakteriekultur!) och det är fetaost (riktig, igen light på komjölk...)
    och naturell yogurt. I samband med lunch och middag tar man en sked surkål
    (lika mycket bra bakteriekultur i en sked som i en LITER yoghurt) Köp
    på häslokost eller konsum.
    Öppnad burk håller i ca två veckor.

Sedan är det bara att frossa i baljväxter, bär, grönsaker, nötter och
    frukt (om du inte vill gå ner i vikt, då ska du skippa frukten). Jag
    kör med frukt, det blir mycket roligare. Färgglada grönsaker och
    frukter innehåller mest antioxidander, så unna dig blåbär, fina
    paprikor etc.
    Efter ett par hårda dagar kan du lägga till fisk, ägg och kyckling. så
    mycket som möjligt bör vara ekologiskt eftersom tanken är att du ska
    rensa ut gifter. Inga, absolut inga, halvfbrikat. Det är int frågan om
    raw-food så du kan tilllaga lunch och middag.

Bra fetter är bra. dvs nötter, olivolja, avoccado

Drick mycket te, grönt förståss, fänkål är utrensande bland annat. Det
    finns mängder i hälsokostaffären. Jag har ett jättegott nu
    faktiskt.Tanken är att du ska tömma, så det kissas ju en del... Drick
    inte vatten i samband med måltider, utan en halvtimme i förväg, gärna
    med citron i. Tugga maten långsamt och ät dig inte proppmätt (även om
    man tror att man är hungrig bara för at man är på diet så är man ju
    inte det, även om man inte kan ta sig en macka så kan man ju äta när
    man vill...nötter, en skål yogurt med bär, solrosfrön, torkade
    äppelringar...)

Börja dagen med ett glas ljummet vatten med citron i, och gärna linfrö.

Mitt tips är att du läser lite recept på nätet för att få inspiration,
    tänk tomatsåser, homus, grönsakssoppor, god mussli, dinkel. Gå till
    Goodstore och hälsokost och köp det som ser gott ut så du blir peppd,
    sen går du till konsum och fullständigt frossar i grönsaksdisken. Köp
    ingerfära, solrosskott, allt som du inte prövat hemma förut, bönor och
    välj de finaste förpackningarna av saltås grejer. Det är ingen
    svältkur alls, det är rätt kul. Jag skulle inte ha något problem om
    det inte var för snuset och kaffet. Och en kopp kaffe om dagen är inte
    hela världen.

• Sashimi

ÅH! Tusen TACK för en superbra beskrivning!
    Funderar på att detox:a inför ett bröllop jag ska på, hur länge ska man köra detox för att märka resultat? (Jag vill få finare hy, gå ner lite i vikt och framför allt må bättre i kroppen.)

stockholmspingla skrev 2009-07-26 23:15:28 följande:
    Oki doki, här kommer min ihopsamlade kunskap om detox. Jag skriverinte under på allt, men det är skönt:Varför: för att rena kroppen och vitalaisera organen, få bättre hy ochbli av med gifter från dålig kost som vi samlar på oss och lagrar ikroppen (transfetter etc). Man får i gång matsmältningen och tarmarnamår bra. (då tar man dessutom upp all nyttigheter vi stoppar i oss)Bra om man har ont i magen, magkatarr, pruttig etc. (Det funkar på mig ) Dessutom blir man pigg och miljövänlig och smal och sockersugetförsvinner totalt.Hur: Grejen är att man först ska få en bra kultur i magen, den sk blimer basisk, och därför ska man undvika allt som gör magen mer sur (detär inte det samma som att citrusfrukter är sura...) Därför ska manundvika alla mejeriprodukter och gluten, dvs allt vitt mjöl. Ingetbröd, pasta, vitt ris etc. Det du kan äta är råris, qinoa, dinkel etc.soyamjölk och rismjölk kan du använda.Det finns två mejeriprodukter som är undantagna och de bör du äta (brabakteriekultur!) och det är fetaost (riktig, igen light på komjölk...)och naturell yogurt. I samband med lunch och middag tar man en sked surkål(lika mycket bra bakteriekultur i en sked som i en LITER yoghurt) Köppå häslokost eller konsum.Öppnad burk håller i ca två veckor.Sedan är det bara att frossa i baljväxter, bär, grönsaker, nötter ochfrukt (om du inte vill gå ner i vikt, då ska du skippa frukten). Jagkör med frukt, det blir mycket roligare. Färgglada grönsaker ochfrukter innehåller mest antioxidander, så unna dig blåbär, finapaprikor etc.Efter ett par hårda dagar kan du lägga till fisk, ägg och kyckling. såmycket som möjligt bör vara ekologiskt eftersom tanken är att du skarensa ut gifter. Inga, absolut inga, halvfbrikat. Det är int frågan omraw-food så du kan tilllaga lunch och middag.Bra fetter är bra. dvs nötter, olivolja, avoccadoDrick mycket te, grönt förståss, fänkål är utrensande bland annat. Detfinns mängder i hälsokostaffären. Jag har ett jättegott nufaktiskt.Tanken är att du ska tömma, så det kissas ju en del... Drickinte vatten i samband med måltider, utan en halvtimme i förväg, gärnamed citron i. Tugga maten långsamt och ät dig inte proppmätt (även omman tror att man är hungrig bara för at man är på diet så är man juinte det, även om man inte kan ta sig en macka så kan man ju äta närman vill...nötter, en skål yogurt med bär, solrosfrön, torkadeäppelringar...)Börja dagen med ett glas ljummet vatten med citron i, och gärna linfrö.Mitt tips är att du läser lite recept på nätet för att få inspiration,tänk tomatsåser, homus, grönsakssoppor, god mussli, dinkel. Gå tillGoodstore och hälsokost och köp det som ser gott ut så du blir peppd,sen går du till konsum och fullständigt frossar i grönsaksdisken. Köpingerfära, solrosskott, allt som du inte prövat hemma förut, bönor ochvälj de finaste förpackningarna av saltås grejer. Det är ingensvältkur alls, det är rätt kul. Jag skulle inte ha något problem omdet inte var för snuset och kaffet. Och en kopp kaffe om dagen är intehela världen.
  • Alvi

Stockholmspingla: Ojoj, det låter som att det är mycket att tänka på, eller så är det bara att det är så mycket nytt.
    Jag håller mig redan "undan" mycklet bröd, pasta och potatis, men att HELT avstå... Det ska bli spännande!

Och att inte dricka till maten - det blir svårt! Det MÅSTE jag göra...
    Och en grej till - detta skadar inte kroppen på nåt vis va? Man har ju hört en del fula rykten om detox...  Visst vill jag få en förändring, men inte på bekostnad av kroppen!

Men jag ska planera för detta... ! TACK för din beskrivnin!

• stockholmspingla

Hur lång tid det tar för resultat? -Efter tre dagar brukar jag känna mig full av energi och helt ny i kropp och själ. Men de tre första dagarna är tunga, räkna med huvudverk och enorm trötthet.(koffienbrist och i mitt fall nikotinabstinens) Men redan efter tre dagar märker jag skillnad på hyn och magen. Sockersuget är borta. Jag använder detox som "kontrollstation" för min hälsa, och lever väldigt hälsosamt (förutom det där med snuset då...) hela året. Man kan hålla på länge. De som är hardcore kör en månad. Jag brukar göra en vecka på våren och en på hösten. Jag tränar ganska mycket och det går inte att kombinera så bra och jag vill inte göra långa träningsuppehåll.

Är det farligt för kroppen? -Grejen är att det är ingen svältkur. Jag kör ju helnaturlig variant och inga drickor eller pulver som marknadsförs i butikerna som ska "öka reningen". Jag är lite bestämd på det där med att inte använda hälsoprodukter med konstigt innehåll. Man måste givetvis se till att äta allsidigt. Läs på om näringsinnehåll och pröva nya grönsaker och böner, frukt och bär. Man kan liksom inte köra på isbergssallad och gurka. Det är dumdristigt och farligt.

Kör på och berätta gärna hur det går!

• Donno

sparkar in den här i mina favoriter

• Alvi
    Donno skrev 2009-07-27 09:07:47 följande:
    sparkar in den här i mina favoriter
    Hittade detta... http://www.lauramagasin.se/Sites/Laura/Default____47137.aspx , känns rätt okej...!

Förutom alla sallader, jag behöver verkligen varm mat, jag döööör annars... Både lunch ovh middag, jag blir inte mig själv annars. Funderar på att åtminstone tillaga en bit lax eller nåt till de recept det är sallad till...
  • Donno

woj........ inget kaffe{#lang_emotions_sealed} jag kommer dö på riktigt fast hmmmm kan ju va en kickstart till att faktiskt bli av med både det ena å det andra.
    Låter vettigt, då var det bara modet att göra det som ska till då

Alla borde ha en toyboy...
Svar på tråden Skulle vilja detoxa mig.... Nån som har nån bra kur elle rmetod eller recept eller vad det kallas?