• Prisssan

Min 7-åring lyssnar inte alls, jag orkar verkligen inte mer....

Råd har jag inte..håll ut?

Min dotter fyller åtta nu i höst och hon har hållit på så här ett bra tag nu. Lyssnar inte, frågar samma sak hundra gånger fast jag sagt nej, tar det inte försiktigt- välter ut saker.
    Hon vet mkt väl att hon inte får klättra på soffan, upp på bordet och svinga sig i lampan men lämnar jag rummet så provar hon det ändå.
    Så som jag har förstått det så hör det till åldern och det är bara att vara konsekvent och hålla ut.

En dag vänder det, iaf efter tonåren

I once had a dream, now i`m asking for a little miracle...
  • Prisssan
    Anonym (trött mor) skrev 2009-07-26 10:22:16 följande:
    Men det tar ju så mycket extra energi detta....känns som hon bara gör det för att hon tycker om när man blir arg...jag gör mycket aktiviteter med barnen, försöker ge dom egen tid i den mån jag kan, men hon är så otacksam så man bara tjuter av hennes beteende
    Jag kan inte tänka mig att din dotter är s å beräknande att hon gör detta för att jäklas med dig, för att hon vet att du blir arg och att hon gillar att du blir arg.

Jag tror mer på att hon växer, försöker hitta sig- sina åsikter och viljor och därför så provar och testar hon. Sluta säga nej på ren rutin och ha lite open mind så kanske det känns lättare för dig
  • Prisssan
    Anonym (trött mor) skrev 2009-07-26 10:28:16 följande:
    just nu känns det som om allting är stängd. Jag har gått in i väggen totalt. Jag har ingen avlastning vad det gäller barnen... Enbart morföräldrarna...
    Måste vara jättejobbigt att inte ha någon avlastning. Hur är det i skolan, går hon på fritids, leker av sig med kompisar?

Har märkt att detta beteende framträder mest vid rastlöshet, kanske är hon uttråkad? Försök hitta på något kul, låt henne leka med sina vänner och spralla ordentligt.
    Är det inte också så att just under sommaren när barnen har semester så blir det inte lika roligt som när skolorna är i gång?
  • Prisssan

Jag märkte att jag som mamma behövde följa med i den utveclingen som mitt barn gjorde... jag menar det är inte samma sak som att vara mamma åt en tre- åring som att vara mamma mot en sju- åring.
    Nu har ditt barn ett helt annat intresse för att visa sin vilja och åsikt. Att alltid ge barnet ett val istället för att styra och ställa är ett bra tips, att prata och förklara varför man säger som man gör är ett mkt bra tips.

• Prisssan
    Anonym (trött mor) skrev 2009-07-26 11:23:34 följande:
    Du har en poäng i det du säger... Har ju 2 barn till i åldrarna 1,5 och 5 år....det är inte lätt att skifta "mammaroll" när man har allihoppa... Kanske ska försöka bli mer lyhörd på vad det är hon vill, inte bara skrika NEJ direkt...
    Kan tänka mig att det är svårt när man har mindre också. Det krävs ju att du behandlar din sju åring mkt annorlunda än de små.
    Kan ju vara ett litet uppror för att du glömmer att hon är större, hur är det med lite ansvar och sådant som kan få henne att känna sig stor?

Sen är ju sex-sju års åldern lilla mini tonåren, det vet ju de flesta. Men jag tror att man kan göra den perioden svår eller lättare för både sig själv och mini tonåringen
Svar på tråden Min 7-åring lyssnar inte alls, jag orkar verkligen inte mer....