• Ankmor

    CUPCAKE-tråden nr 9 - Frostings & Fillings, mums!

     
    Viktiga länkar -

     


    ...även dessa kan vara bra att läsa.

     

    Bilder på det vi bakar läggs med fördel in i stora bildtråden,
    som vi delar med Tårttråden, så alla kan få njuta.


    Tidigare trådar:
    Nr 1 - www.familjeliv.se/Forum-11-240/m24475986.html
    Nr 8 - www.familjeliv.se/Forum-11-240/m43400520.html




    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-26 11:10
    ******************************************
    Ny TÅRT-tråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m45866571.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-26 13:32
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Ny bildtråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m48253316.html
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • Svar på tråden CUPCAKE-tråden nr 9 - Frostings & Fillings, mums!
  • lillvilda

    hej jag har en lite cupcake fråga. Min styvdotter fyller 6 år nästa helg och jag skulle så gärna vilja baka några goda cupcakes med rosa frosting till hennes kalas. Tyvärr är jag total nybörjadre på detta. Jag gav mig på ett recept jag hittade med en frosting på philadelphia ost och florsocker tror jag det var. Tyvärr blev frostingen väldigt lös och flöt ut, det blev inte så snyggt som jag tänkt mig. Är det någon här som har ett bra recept på goda cupcakes och en frosting som går breda ut eller spritsa och kanske går färga rosa. Samt lite tips på hur man lyckas med cupcakes.

  • Nathalie Flisbäck

    Bra ts Snygg ts


    Lyckligare kan man fan nog inte bli
  • Kaxmaja
    lillvilda skrev 2009-07-26 13:00:35 följande:
    hej jag har en lite cupcake fråga. Min styvdotter fyller 6 år nästa helg och jag skulle så gärna vilja baka några goda cupcakes med rosa frosting till hennes kalas. Tyvärr är jag total nybörjadre på detta. Jag gav mig på ett recept jag hittade med en frosting på philadelphia ost och florsocker tror jag det var. Tyvärr blev frostingen väldigt lös och flöt ut, det blev inte så snyggt som jag tänkt mig. Är det någon här som har ett bra recept på goda cupcakes och en frosting som går breda ut eller spritsa och kanske går färga rosa. Samt lite tips på hur man lyckas med cupcakes.
    Jag gillar fluffy white frosting tycker den är god och fin. Den kan du färga rosa
    Den på tex lemon youghurt cupcakes är gott
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Samuel 7/3-08 & Jonatan 30/5 -09 ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Kaxmaja

    Tack Ankmor før nya tråd


    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Samuel 7/3-08 & Jonatan 30/5 -09 ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • lillvilda
    Kaxmaja skrev 2009-07-26 13:19:38 följande:
    Jag gillar fluffy white frosting tycker den är god och fin. Den kan du färga rosa Den på tex lemon youghurt cupcakes är gott
    tack för tipset då ska jag prova på de. jag googlar men återkommer om jag inte hittar receptet. Åh det låter så attans gott med alla cupcakes Jag visste väll att jag skulle få hjälp här FL ! tack tack
  • Kaxmaja
    lillvilda skrev 2009-07-26 17:06:27 följande:
    tack för tipset då ska jag prova på de. jag googlar men återkommer om jag inte hittar receptet. Åh det låter så attans gott med alla cupcakes Jag visste väll att jag skulle få hjälp här FL ! tack tack
    Lemon youghurt cupcakes

    12 stycken


    3 dl mjöl
    1 tsk bakpulver
    1/4 tsk salt
    2.3 dl socker
    1.1 dl smält smör (det ska vara avsvalnat)
    1 ägg
    1.1 dl vanilj yoghurt
    2 tsk citronskal (jag hade inte de)
    3 msk färskpressad citronjuice

    Gör såhär:
    Sätt ugnen på 180 grader
    Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål.
    Mixa socker, smör och ägg i en annan tills smeten är jämn och fin.
    Tillsätt youghurt, citronskal och juicen, vispa tills det är jämt och fint.
    Tillsätt mjölblandningen , vispa till en jämn smet.
    Häll i cc formarna, 
    In i ugnen i ca 22-25 minuter

    Fluffy white frosting
    1 cup strösocker (ca 2,3 dl)
    1/3 cup vatten (ca 0,8 dl eller 5,3 msk)
    1/4 tsk pressad citron
    2 äggvitor
    1 tsk vaniljsocker

    1. Rör ihop socker, vatten och citron i kastrull och värm på spisen så att det börjar sjuda i kastrullen.
    2. Låt samtidigt hushållsassistenten vispa ihop äggvitorna (var extremt noga med att inga gulor kommit med) och vaniljsockret så att mjuka toppar bildas.
    3. Häll i lite i taget av den varma sockerlösningen i äggviteblandningen under konstant vispning (detta moment får gärna ta 10 min, häll bara lite sockerlösning i taget, och vänta nån minut mellan varje gång). Vispa tills marängen är kall och har bildat hårda toppar, ca 10 min.
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Samuel 7/3-08 & Jonatan 30/5 -09 ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Gravid 89

    Jag har gjort två nya omgångar med mini-cupcakes. Finns det någon som kan ladda upp de två senaste bilderna (på bakverken alltså, finns en ny bild på min bebis däremellan som inte ska dit ) i bildtråden? Jag har tyvärr inte plus.

  • Ankmor
    Amor vincit omnia 09 skrev 2009-07-26 13:05:56 följande:
    Bra ts Snygg ts
    Tack.

    Jag har Horst här på FL att tacka när det gäller den fina Cupcakebilden.
    Hon har digiscrappat den åt mig.
    Drömmar krossas inte - de börjar och slutar, sedan börjar de igen.
  • jenny b

    mae, din blåbärs frosting såg spännade ut, inte lust & dela med dig

  • Mael
    jenny b skrev 2009-07-27 11:08:33 följande:
    mae, din blåbärs frosting såg spännade ut, inte lust & dela med dig
    Absolut Den var verkligen grym.
    I grunden är det Leilas hallonfrosting (ur a piece of cake) fast blåbär i stället för hallon då.

    150 g Philadelphia
    3 dl florsocker
    1,5 dl bär


    Jag körde blåbären med mixerstaven och när allt var blandat blev det hela för löst så jag improviserade med marsanpulver tills jag hittade lagom konstistens. Kan tänka mig att det blev 3-5 msk ungefär. Vaniljen från marsanpulvret kompletterade och framhävde blåbären jättebra så det blev godare med än utan tyckte jag
    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
Svar på tråden CUPCAKE-tråden nr 9 - Frostings & Fillings, mums!