• svirvel

Österbottniska tråden 18

Välkomna till vår 18:de tråd!

Här är alla välkomna, det spelar ingen roll om du hängt med sen början eller är alldeles ny här. Känn dig välkommen! *och samma på dialekt*

Här är våra tidigare trådar:
    tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-3-28/m3052858.html
    tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m4117933.html
    tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-3-28/m5492579.html
    tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m7297792.html
    tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m9182214.html
    tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m11369058.html
    tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m14125141.html
    tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m17093871.html
    tråd 9: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m20340120.html
    tråd 10: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m23423350.html
    tråd 11: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m26562686.html
    tråd 12: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m29404874.html
    tråd 13: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m32347816.html
    tråd 14: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34908995.html
    tråd 15: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m37652568.html
    tråd 16: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m40658662.html
    tråd 17: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43378596.html

Här är våra andra österbottniska trådar:
    träfftråden: www.familjeliv.se/Forum-5-67/m43826903.html
    odlartråden: www.familjeliv.se/Forum-11-240/m43516211.html
    vikttråden: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44042234.html
    motionstråden: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44652620.html
    scrappartråden: www.familjeliv.se/Forum-11-240/m41886616.html

gravida/bebistråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45332952.html

vi brukar även ha:
    öb-listan: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m37653025.html
    recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m42448178.html
    byggtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41204572.html
    dagens mat-tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-241/m41204436.html

- tveka inte om du vill starta en ny!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-26 15:04
    RECEPTtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45870062.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-05 21:59

ny ODLARTRÅD: www.familjeliv.se/Forum-11-240/m46140695.html

• Svar på tråden Österbottniska tråden 18
  • Millami

läser å läser å läser va ni skrivar...men njäää ja har int nå mer ti kom me...

vet int alls hu vi ska gör me nå vaccineras...

Lycklig Mamma till Anton -07 och Nea -09
  • Sofi 83

Svininfluensavaccin hiid å säsongsinfluensavaccin tiid... Ho ska man göra? Tja, int veit jag! Imårån vaccinerar di småbånen jär i byjin mot säsongsinfluensa men int veit ja än om vi ska fara å ta e eller int. Tösen e dessutom liiti snoro no så tå kanski int man ska ta e oberoend...

• candle

Svininfluensa...ja hmm. Nan som vet va egentliga orsaken till att di int testar om man har he na vi malmska? Kan no va att he a vari skriva om he i tidninga men ja ha int föld me så bra i början..
    Men en sådi ung kvinno som ha död ov svininfluensa får ju no ein ti böri funder liti till på vaccination..:-O Å andra sidan kan e ju va att man int hindar få na vaccin förrän e riktit bryter ut jär i trakte..:-/

• Luffarmor

Ein sak veit ja nu o he e att ja e vaccinera mot både säsong o svinis nu... så söis leis vart he me he.
    Rasse o gubbi ska o vaccineras.
    He beslute ha vi teiji o gör vi rätt elder feil så veit ja int....
    Man måst ju sölv koma ti nating o tro på he man gör

• beibikär

NU ha ja ve på arbeiti å no överlevd ja he å, men lang å tunga dag! Frissam tå gubbi har kväldi nu heila veko dessutom, ba at ork å gilla läget.

Ja håx ta allt infl. vaccin ja får å ge åt unga min å. Ida ha ja siit å hört toki som gör at ja närmast e otålo om int vi får fa å ta e snart. Ein orsak til at int e verkar höras så grömt om svinis e no heilt enkelt at he finns orsak ti ton ner så at int masshysteri ska utbryt, vi had bra byrjan ti hysteri jär föst tå e kom på tapetn. Men nu komber e norrifrån, rädda sej den som kan!

Konstit tå folk använder mytsi konstgjord preparat både utvärtes å invärtes å likväl e man rädd vaccin på et skild e sätt?Ir int he ba fö at e ir på mode ti ställ se kritisk ti vaccin??

No får he var å ein göra som de vil int tycker ja he e na som ja ska bestäm om, he e myndiheters sak ti ta toki beslut, såläng ja får bestäm över me sjölv å min unga så. Å man kan ha tur å, kanske, så at man int var smitta, ele så at man får e lindrit. Har int lust ti ta na risker ja nu.

• tussimamma

Ti flesta som dör i all influensor har en bakomliggand sjukdom.
    Eldä e gamla å döfädi från förr. Å tå dör man åv influensa fö man få lunginflammation vilket man dör åv järet om int nana ha henda ta ein tå man va ynge.

Vaccinerar di vanli influenso nu å??

• Luffarmor

Jo vi ha börja var vaccinera vi. Oss börja di reij förra viko, så i da var ja to ti pers h.v o fick svinis i vänster arm ( o ha armi e sår, fast ha int to na sårt tå di picka)o vanli säsong i höger..så nu e ja hög på vacin

Tussimamma: I sundas öt fanns vaccinaionsprogrammi . Hur di vaccinerar deher sässong bissnis Resept fås v rådgivining leder vi hvcs
    luko...ti tyngd ja me i da ett två recept. Di finns färdi tär bara ti säg namn o födelsetid.

• Augustibrud

Ja, ja satt å fundera me mamm idaa jag å...å ho ha ve hejlt emot vaccin, men vi hadd båda byrja tyck att neee, kanski man äntå sko böv ta e!! Å jag å gubbi fundera he vi no kanski siktar in på ti ta åt all som får! No får väl allihopa som vill ha??? Fö ja sko vila jö sålejs att om bååne blir vaccinera så sko gubbi å jag å ta fö tå ha jo all fått sama sak, så får e bära ele brista Fö no sko man jo ånger ihäl se om naan i familjen faktist sko dö åv e !

• svirvel
    Augustibrud skrev 2009-10-26 19:25:51 följande:
    Å jag å gubbi fundera he vi no kanski siktar in på ti ta åt all som får! No får väl allihopa som vill ha??? Fö ja sko vila jö sålejs att om bååne blir vaccinera så sko gubbi å jag å ta fö tå ha jo all fått sama sak, så får e bära ele brista
    Enligt ode sido som LillaMy länka till jär bittnari, å som jag å använd vidari...
    I dehä skedi finns int vaccin åt friska vuxna över 24 år - såvida man int hör ti sjukvårdspersonaln.
    Huruvida ha gruppen ska vaccineras så beslutas under hösten, tå di sir hu framfarten åv svin-influensso e. Enlit he sama, så får alltså friska vuxna vänt ti baket års-skifti. Rätta mig om jag ha missuppfata!

Ja prata å me en sjukvårdar ida... Ho ha vari picka via arbeiti o ho sa å at di ha diskutera våldsamt runt kaffibordi. Men he e nda di överiens om e at he int finns na "rätt ele feil". Var o ein måst göra så som man tror e bäst.
    beibikär skrev 2009-10-26 17:52:09 följande:
    Ja håx ta allt infl. vaccin ja får å ge åt unga min å. Ida ha ja siit å hört toki som gör at ja närmast e otålo om int vi får fa å ta e snart.
    Å så sku ja föståss vila veta va beibikär ha fått fö info. Om i e såde bra o värdefull info så sku du ju no kuna deil me de.
  • Labolina FI

Ja tycker som Svirvel ikväld...sko jään ta deil åv toki info som verkar viktit. Å ja er int imot vaccinerasi. Ja undrar ba om i e vettit ti vacciner se mot ALLT ?

• Missalibabagirl

Nu eri bestämt jär i gååln om vaccini ska tagas eldä int, å nu vaalt i noo söis et vi all tar i så fort som vi bara får i! Mamm miin hadd fått i ida (arbeitar inom vården) å va grömt skeptisk ti hädee ti föst..män efter många om och men hadd ho komi fram til et di all ska vacciner si så därav också vårt beslut. Lär jo viis si saan om vi ha dzort räätt eldä feil..!?

Svininfluensan fyller sjukhusavdelningar i Uleåborg
    www.ot.fi/story.aspx&storyID=50549

Å nu ha i å utvecklats ti epidemi jär i österbotten..om ti tiotali persoonä di too test på i förra viko i Kokkola visa 30 positiv fall ida..
    ? Kaikki näytteet olivat positiivisia. Kyllä tämä on nyt epidemia täälläkin, Sakari Telimaa sanoo.
    www.keskipohjanmaa.fi/gen/592069.asp

Ja tror ja byri beställ ett matn via neti snart å lååsär in oss jär! =D

• Missalibabagirl

Skåda just et hisa trådn gaar ut IKVELD! Naan som e villi ti laga ny? (ja stsyldär på et ja int veit ho man lagar en tråd å får allt mää!

Svar på tråden Österbottniska tråden 18