• svirvel

Österbottniska tråden 18

Välkomna till vår 18:de tråd!

Här är alla välkomna, det spelar ingen roll om du hängt med sen början eller är alldeles ny här. Känn dig välkommen! *och samma på dialekt*

Här är våra tidigare trådar:
    tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-3-28/m3052858.html
    tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m4117933.html
    tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-3-28/m5492579.html
    tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m7297792.html
    tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m9182214.html
    tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m11369058.html
    tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m14125141.html
    tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m17093871.html
    tråd 9: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m20340120.html
    tråd 10: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m23423350.html
    tråd 11: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m26562686.html
    tråd 12: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m29404874.html
    tråd 13: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m32347816.html
    tråd 14: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34908995.html
    tråd 15: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m37652568.html
    tråd 16: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m40658662.html
    tråd 17: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43378596.html

Här är våra andra österbottniska trådar:
    träfftråden: www.familjeliv.se/Forum-5-67/m43826903.html
    odlartråden: www.familjeliv.se/Forum-11-240/m43516211.html
    vikttråden: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44042234.html
    motionstråden: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44652620.html
    scrappartråden: www.familjeliv.se/Forum-11-240/m41886616.html

gravida/bebistråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45332952.html

vi brukar även ha:
    öb-listan: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m37653025.html
    recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m42448178.html
    byggtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41204572.html
    dagens mat-tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-241/m41204436.html

- tveka inte om du vill starta en ny!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-26 15:04
    RECEPTtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45870062.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-05 21:59

ny ODLARTRÅD: www.familjeliv.se/Forum-11-240/m46140695.html

• Svar på tråden Österbottniska tråden 18
  • svirvel

Sofi 83 skrev 2009-09-02 14:53:17 följande:

Tvättmaskin sko måst påläggas å diskmaskin urplockas...
    Oj nej, tvättmaskin... Ja som rej fantisera om att få läggs ner o somn. Skit!
  • Lilla My i Finland

Gomoron i trån!

Ja va ju dukti o "tvätta ur" tvättmaskin igår ja... Å tänkt att ja rikti sku decinfier me tolu, men he va int na bra knep he... He lämna små vit geggona i heila maskin, så ida var e ti kör på nyytt... Å nästa gang räcker e me diskmaskinmedli ele citronsyro...

Annos ere nan som har na bra tips på ho man haldä se frisk från fökylninga? Vi får ju absolut int var sjuk jär nu föri lillemans operation, men igårkväld känd ja na småått i halsn... Så tå koka ja te o to en bafucin... Å he verka no hjälp ti att böri me åtminstoni... Nan som tror hårt på demde actimel ele va di nu heiter? Ele ere sama som ti ta reladrops he bara? Bra mat o frukt hjälper ju föstås till... Jag o gubbi tar berocca... Lilleman har multitabs... Å lillsesso ska få he å bara o får uppiti devitolflasko siin. Alltså int sjölva flasko, men innehålli...

• MajkenM

Lilla My i Finland skrev 2009-09-03 07:39:58 följande:

Annos ere nan som har na bra tips på ho man haldä se frisk från fökylninga?
    Man kan ju int överdoser c-vitamin så så myki åv he som man bara får i se. Havtornsbäre e ju på gång nu, ti lär ju ska vara toppen (om än int så grömt go ). He gar no lika bra me rela-drops som actimel, sama verksam ämne men rela-drops utan socker! San finns e na naturläkemedel på apoteki som man ska ta genast man byri känn na, men arma dagar va heit e nu igen. Återkommer tå hjärnkontore startar . Ja ha använd just he några vintra, å faktist int vari lika myki förkyld som förr.
  • m00min
    Lilla My i Finland skrev 2009-09-03 07:39:58 följande:
    Gomoron i trån! Ja va ju dukti o "tvätta ur" tvättmaskin igår ja... Å tänkt att ja rikti sku decinfier me tolu, men he va int na bra knep he... He lämna små vit geggona i heila maskin, så ida var e ti kör på nyytt... Å nästa gang räcker e me diskmaskinmedli ele citronsyro... Annos ere nan som har na bra tips på ho man haldä se frisk från fökylninga? Vi får ju absolut int var sjuk jär nu föri lillemans operation, men igårkväld känd ja na småått i halsn... Så tå koka ja te o to en bafucin... Å he verka no hjälp ti att böri me åtminstoni... Nan som tror hårt på demde actimel ele va di nu heiter? Ele ere sama som ti ta reladrops he bara? Bra mat o frukt hjälper ju föstås till... Jag o gubbi tar berocca... Lilleman har multitabs... Å lillsesso ska få he å bara o får uppiti devitolflasko siin. Alltså int sjölva flasko, men innehålli...
    Honungsvatten, vitlök, finrexin vi första symptom å hals heim å råk int na folk
  • Lilla My i Finland

Nå vi halls ju heim å råkar int na folk, förutom gubbi som nu måst va i arbeiti imillanåt, å så e ja ein gang i viko o handel... Å faktist va ja in ett na mjölk jär en aadär dag å...

Nåmen vi ska handel heim vitlök nu tå, som vi faktist int har fö tillfälli! Bruk no kör me vitlök sjyna grömt annos... Å esberitox ska vi si ho vi jör me... Reladrops ska vi pul i oss tå å kanski...

Na honungsvattn får int jag ner, så ja kör me heit te iställi. Fiina pipor! Tack fö tipse!

Nu ska e kokas na makarone jär om vi ska överleva dähär dan na!

• ciiza

Lilla my, min faffa 83 år äter 5 rönnbär varenda da å ha int vari fökyld på MANG år... han fryser ner rönnbären på höstin å äter hejla åre, så he kan du ju prov. så knappast skadar e ti prov me he.....

• LCroft

Actimel tror jag hårt på i magsjuke tider

Har varit med Ida till HVC idag, UVI igen... Var en rätt intressant upplevelse måste jag godkänna. Ringde först för att höra svaret på urinprovet, pratade med en sköterska som ville prata med en läkare innan hon sa desto mer åt mig. Ida hade ju tidigare UVI som for upp i njurarna. Ringde upp och hon hade pratat med Salmu som tyckte vi ska komma direkt på en jour tid så att de kan konsultera barnläkare, lättare dagtid att få dem att komma och titta, sagt och gjort, jag åkte hem från arbetet och plockade upp Ida från fammo, far till jouren väntar endast en liten stund, kommer en otroligt söt ung utländsk flicka som då var läkaren. Tittade på Ida, frågade om lämnat urinprov, ja det har vi, visade det nåt frågade hon, jo det gjorde det svarade jag undrandes om hon är analfabet för mig själv, då ringer hennes telefon.. Hi Orlando.. blaha blaha, fnitter, fnitter, blaha, blaha... tills hon märker att jag börjar se måttligt intresserad och stressad ut, I´m sorry, I´m a little bit busy, I´ll call you back! Vänder sig mot mig och fnittrar oj, jag vet inte ens vem det var?? Orlando kanske borde jag väl sagt?

Nåja, hon tittade vad Ida hade för medicin sist och beslöt att hon tänker prova med en annan sort, skrev ut och jag gick iväg till apoteket var de då konstaterar att hon skrivit ut för lite medicin...

Tror jag också ska bli läkare! Jag behöver bara knappra på datorn och skriva ut liknande mediciner som tidigare och prata privata samtal fast patienter är i rummet! Plätt lätt, även en idiot klarar av det

• LCroft
    LCroft skrev 2009-09-03 15:32:05 följande:
    Tror jag också ska bli läkare! Jag behöver bara knappra på datorn och skriva ut liknande mediciner som tidigare och prata privata samtal fast patienter är i rummet! Plätt lätt, även en idiot klarar av det
    Alltså nu menar jag inte att alla läkare är idioter men det räknar jag med att ni förståndiga kvinnor förstår
  • candle

lilla my- ja tå igen ska ju va emot allting.. Men lämn bort vitamine!! Vainda gang ja ha börja eta vitamine blir ja fökyld..sku int misslyckas. Men däremot så bruka sväfar drick varmvattn me honung, citron, pressa vitlök å riven ingefära i varenda mårn å ha va så gott som aldä fökyld fast adär var.. ja kan ju int fömå me ti drick e na ana än tå ja riktit måst fö he e ju int na god.. men ja tror no e funkar.

Svar på tråden Österbottniska tråden 18