• kossilalli

flytta till umeå!!!

Vi ska flytta till Umeå nu, och letar febrilt efter boende.

Vi har funnit hyreslägenheter i "Mariehem" som inte är ellrför dyra, men hur är området där?

Vi har kollat på bostadsrätter och dem vi hittat har de på "Ersboda" haft bättre priser än exempelvis de på Röbäck...

Men problemet är att när man är ny i en stad vet man inte så mkt infp om de olika områdena, vilka som är bra för barn o s v.
    Sedan vill vi ha nära till förskolor, fritids, universitet o s v...

Finns det nån snäll snäll umebo som kan hjälpa oss?

• Svar på tråden flytta till umeå!!!
  • k girl

Mariehem är ett helt ok område. Nära till universitetet och nära till promenadstråk och Nydalasjön bland annat. Det är en bit till centrum, men går finfint att cykla och bussarna går ofta. Ersboda har inte speciellt bra rykte. Motsvarande Bergsjön i Göteborg, typ.

• k girl

Jag skulle kolla efter lägenheter på Carlshem, Nydalahöjd, Tomtebo, Ålidhöjd om jag var ni.

• kossilalli

aha, ok

Men det finns inga bostadsrätter i de områdena som passar, skit.....
    Men de hyreslägenheter som finns där på Mariehem verkar lite slitna? Det ser ut som höghus..

Vad är felet på Ersboda? Varför dåligt rykte?

• sursocka

Mitt tips efter att ha bott på "bägge" sidor stan är teg, böleäng och röbäck. Det blir inte bättre än så.

Ersboda är lite vilda västern och där skulle jag aldrig vilja bo, ålidhem är studentmeckat och helt suveränt om man är just det, student. Carlshöjd7hem ligger lite för långt bort från allt förutom köpcentret strömpilen. Mariehem är helt ok men för mig ¨på "fel sida " stan

• basil
    sursocka skrev 2009-07-26 16:28:46 följande:
    Mitt tips efter att ha bott på "bägge" sidor stan är teg, böleäng och röbäck. Det blir inte bättre än så. Ersboda är lite vilda västern och där skulle jag aldrig vilja bo, ålidhem är studentmeckat och helt suveränt om man är just det, student. Carlshöjd7hem ligger lite för långt bort från allt förutom köpcentret strömpilen. Mariehem är helt ok men för mig ¨på "fel sida " stan
    Håller med, har bott många år på böleäng och längtar faktiskt tillbaka. Nära till skola,dagis,affär och tät busstrafik till universitetet och förstås lagomt långt med cykel till centrum. Oj vilken hemlängtan jag fick nu
  • sursocka
    basil skrev 2009-07-26 16:32:47 följande:
    Håller med, har bott många år på böleäng och längtar faktiskt tillbaka. Nära till skola,dagis,affär och tät busstrafik till universitetet och förstås lagomt långt med cykel till centrum. Oj vilken hemlängtan jag fick nu
    Ja att flytta till detta område är helt klart det bästa vi gjort! STORMtrivs och bor precis vid pulkabacken i bostadens lägenheter om du förstår vad jag menar Nära till allt du skrev samt toppenbra promenadstråk som känns som "landet" böleängsholmarna och travet. Tipptopp!
  • k girl

Det är ganska invandrartätt, så mycket av det dåliga ryktet beror nog på det. Jag har kompisar som har bott där och trivts. Men jag tror att det är en dålig affär att köpa bostadsrätt i det området, då ska man söka sig längre västerut.

• basil

Låter som du bor i samma kvarter som jag gjorde....
    Ångrar att jag flyttade, men som ensamstående förälder och dessutom student blev det för dyrt. Men man vet aldrig, blir kanske böleängare igen. Blev ju rena nostalgitråden, förlåt ts. Vet att det finns bostadsrätter inom området också som du önskade.

• requiem

Mkt bus och bråk på ersboda. Men det finns lägenheter där med.. Ersboda är nog umeås invandrarttätaste statsdel (menar inte att det när något fel med det.).

Jag rekomenderar Teg, fint område, nära stan om man bor i närheten av någon utav broarna. Annars så är även berghem och haga bra områden. Varför inte västerslätt? tror inte att lägenheterna är spec dyra där.

Beror ju lite på vad ni ska göra i umeå, studera? I så fall är det ju alltid bekvämt att bo på någon ut av de andra statsdelarna som är nämnda.

Svar på tråden flytta till umeå!!!