• kossilalli

flytta till umeå!!!

Vi ska flytta till Umeå nu, och letar febrilt efter boende.

Vi har funnit hyreslägenheter i "Mariehem" som inte är ellrför dyra, men hur är området där?

Vi har kollat på bostadsrätter och dem vi hittat har de på "Ersboda" haft bättre priser än exempelvis de på Röbäck...

Men problemet är att när man är ny i en stad vet man inte så mkt infp om de olika områdena, vilka som är bra för barn o s v.
    Sedan vill vi ha nära till förskolor, fritids, universitet o s v...

Finns det nån snäll snäll umebo som kan hjälpa oss?

• Svar på tråden flytta till umeå!!!
  • kossilalli

har kollat på bostaden men de hade inga som syndes nu.... Men vet att lerstenen hade en fin på Tomtebo so ändå var liten men på 84 kvm, tänkte ringa i morron när jag vaknar (jobbar natt), men är rädd att den är borta....

• linaenn

Jag rekommenderar absolut Berghem, Tomtebo, Nydalahöjd och Ålidhöjd om du ska studera. Jag har bott på alla områden och trivts superbra! Det är fräscha och ganska "nya" lägenheter och nära till naturen, lekparker och universitetet.

Och jag måste också säga lite gott om Ersboda (även om det är långt till universitetet därifrån), jag har en kompis som bor på Byttgränd och min mamma har bott på Spanngränd. Bra gator att bo på, med fräscha och fina lägenheter, lugnt och inte alls som det frammålas i tidningarna jämt och ständigt.

• Minas

Bostaden lägger ut nya lägenheter bara på vardagarna så helgerna kan man tyvärr inte boka några.
    Jag tror inte det blir några problem med att du väntar tills imorgon, Lerstenen är bra på det sättet att man inte behöver stå i lång kö för att få första "tjing" utan det gäller att ringa vid rätt tillfälle!

• kossilalli

aha, vad kul hoppas lite på lerstenen då

Men de lägger alltså ut lite olika lägenheter olika dagar´(på bostaden) ´vilket gör att möjligheten att det dyker upp en på tomtebo när jag är där uppe, inte är största chansen... '¨

Jag fastnar nog för att leta på Tomtebo med tanke på barnen och nära för mig till skolan (då jag vill kunna gå osv). Finns det förskolor, fritids o s v där? Längre till mataffär gör inte så mkt faktiskt...

• Minas

Ja Bostaden lägger ut nya lägenheter varje vardag så man vet aldrig när det kommer ut just en fyra men du kan ju "bevaka" just fyror på Tomtebo genom din användare där.

Det finns flera skolor då det hela tiden utökas här så de har just byggt ut en skola och byggt en till förskola. Jag vet dock inte hur svårt det är med platser och sånt eftersom jag inte har barn ännu. Fritids finns också och det finns en pizzeria och som sagt mycket aktiviteter för barn.

Närmaste mataffär är på Ålidhem, det ligger ca 4 buss-stopp bort, det gr väldigt bra med bussar också, haha ja du hör ju hur bra det låter va?!
    Har man en gång bott på Tomtebo så vill man bo kvar här, på visningarna är det mest redan Tomtebo-bor som kommer..

• Tattyn

Jag flyttade till Umeå-00 och har sedan dess lyckats bo i 3 olika lägenheter på Ålidhem. Den första var på Språkgränd som är mer normalbefolkat område, den andra var på studenttäta stipendiegränd och nu bor jag i bostadsrätt på biologigränd.

Alla tre ställen har varit bra men jag trivs bäst i bostadsrätten.
    Ålidhem må vara studenttätt men det är inte det studentghetto det en gång varit.

• M Hellin

20 år på ersboda, och har bara gott att säga om det, har hunnit med både västra och östra. När vi flyttade in på västra så var området nybyggt, han gå i det som en gång var ystarskolan i 2 år. Minns badhuset som låg i lokalerna som tandläkarn på ersboda nu håller till i. Minns även när Ica låg i lokalerna som stans bästa öppna förskola ligger i.

Sen flyttade jag från umeå ett tag, men återvände för att än en gång hamna på ersboda, då i eget boende en fin nybyggd tvåa på mjölkvägen. Trevliga grannar, inget bråk o liv på nätterna, bra bussförbindelser, nära till coop forum, systembolag, h&m, stadium, Rusta, Jula, onoff, även relativt nära till barnens hus och butikerna på andra sidan e4.

Har även bott i centrala stan, där var det livat, ingen vila, alltid någon vaken och ljud överallt. Teg har jag bott, lugnt och fint, nära till stan, Umedalen har jag bott, också lugnt och fint, bra med bussar, men lång bussresa om man ska till univ. kronoparken är också lugnt och fint, om man bortser från en bilbomb som sprängdes på parkeringen utanför huset det året jag bodde där.

• kossilalli

Nu jar vi vart i Umeå en vecka Jättefint där uppe!

Vi hopas på att få en lägenhet på Böleäng nu, får reda på i omorgon om vi får den. Om vi inte får den på Böle ta vi en femma på Mariehem istället! S nu väntar vi på svar och måste sedan akut ringa dagis och bla bla Spännande.... Det är en bra bit till universitetet men området på Böleäng kändes bra....

Jag skulle prova träna efter nån stig på Böleäng, med elljusspår, men det gör jag aldrig om... En kilometer in ser jag en stor svart huggorm som fräser och ringlar på stigen... Fyyy vad rädd jag blev... Min man fick hämta mig, jag hade mobilen med mig som tur var Så jag sprang efter umeleden i stället, jättefint efter älven

• Indianica

Böleäng och Mariehem låter bra, även om Böleäng är lite off ifrån universitetet...men inte så farligt. Berghem är annars minst lika bra som Mariehem.

Jag har jobbat på Ersboda och kan inte förstå hur man vill ha småbarn boende där. Man kan inte gå många meter på östra Ersboda utan glassplitter under fötterna, men ok, vistas man mest på sin egen gård med barnen är det kanske bättre. Men enligt mig är stora delar av Östra Ersboda en halvtragisk miljö. Lite varning också för umedalen, även omd et säkert är bättre och med fina, lummiga områden.

Lycka till iaf

• Indianica

Glömde skriva att Tomtebo också är bra när man har barn (anser jag). Fräscha lägenheter och lugn miljö, nära universitete.Ålidhem är nog bra för studenter, men samma där med glas. Sandlådorna är fulla med glassplitter (iaf då jag varit där) och det är ofta skräpigt.

Svar på tråden flytta till umeå!!!