• Queen70

Byta avgassystem. Kostnad?

Jaha, då har bilen rasat också.
    Måste byta hela avgassystemet från grenrör, kaataysator, ljuddämpare....rubbet. Nån som gjort nåt liknande nyligen som kan ge mig en uppfattning om kostnaden?

• Svar på tråden Byta avgassystem. Kostnad?
  • Lillstrumpa79

Tror det var samma som pajade på min förra bil. Köpte nytt avgassystem för ca 5000. Mannen är händig så han satte dit det mot påsättning Annars tillkommer ju arbetskostnad & då kan det springa iväg i pris..

• Cad 1955

Det är svårt att svara på, beronde på bilmärke, årsmodell, om man gör det själv eller lämnar in på verkstad.
    /Cad

• Queen70

Usch..fy fan...vad dyrt...helvets skit..ska köpa häst ¨å vagn istället..

• Queen70

Var köpte du det?

Lillstrumpa79 skrev 2009-07-26 22:20:54 följande:
    Tror det var samma som pajade på min förra bil. Köpte nytt avgassystem för ca 5000. Mannen är händig så han satte dit det mot påsättning Annars tillkommer ju arbetskostnad & då kan det springa iväg i pris..
  • Lillstrumpa79

Häst & vagn blir bra mycket dyrare..
    Prova Mekonomen. Mitt köptes troligen på Skånebygdens varuförmedling. Sambon tipsar om Mekonomen så då borde de ha.

• WZZ

Det enda som egentligen är speciellt dyrt på avgassystemet är katalysatorn, den åh andra sidan behöver du nästan aldrig byta. Den kan i sig gå på 4-6 tusen.

Byte är faktiskt lätt, speciellt om du byter allt.

Skulle köpa från mekonomen. Har du ingen händig nära så skulle jag lämna in hos en verkstad certad av mekonomen, lite dyrare men du slipper åka tillbaks för att dina bromsar helt plötsligt är dålig av någon konstig anledning...

• Queen70

Jag har en verkstad som jag brukar använda, men vad anser du skulle vara en rimlig totalkostnad för delar och arbete om man inte behöver byta katalysatorn?

WZZ skrev 2009-07-26 22:35:15 följande:
    Det enda som egentligen är speciellt dyrt på avgassystemet är katalysatorn, den åh andra sidan behöver du nästan aldrig byta. Den kan i sig gå på 4-6 tusen.Byte är faktiskt lätt, speciellt om du byter allt.Skulle köpa från mekonomen. Har du ingen händig nära så skulle jag lämna in hos en verkstad certad av mekonomen, lite dyrare men du slipper åka tillbaks för att dina bromsar helt plötsligt är dålig av någon konstig anledning...
  • WZZ

ljuddämparna (du har två på en bil) ligger väl under en tusenlapp styck skulle jag tro. Beror på hur ovanliga de är osv.

Skulle kanske kunna tänka mig att själva monteringen kostar runt tusenlapp. Min meck skulle väl ta 900 eller något sådant.

Men som sagt VÄLDIGT beroende på bil och hur systemet ser ut. Vad är det för bil?

• Queen70

En nissan primera från 2000.

WZZ skrev 2009-07-26 22:59:51 följande:
    ljuddämparna (du har två på en bil) ligger väl under en tusenlapp styck skulle jag tro. Beror på hur ovanliga de är osv.Skulle kanske kunna tänka mig att själva monteringen kostar runt tusenlapp. Min meck skulle väl ta 900 eller något sådant.Men som sagt VÄLDIGT beroende på bil och hur systemet ser ut. Vad är det för bil?
  • Queen70

Är orolig för att jag behöver byta katalysatorn, även om den verkade helt ok så var upphängningen helt sönderrostad, ihopfluten, så risken är väl att man inte får bort den och måste köpa ny bara för den sakens skull

Svar på tråden Byta avgassystem. Kostnad?