• Queen70

Byta avgassystem. Kostnad?

Jaha, då har bilen rasat också.
    Måste byta hela avgassystemet från grenrör, kaataysator, ljuddämpare....rubbet. Nån som gjort nåt liknande nyligen som kan ge mig en uppfattning om kostnaden?

• Svar på tråden Byta avgassystem. Kostnad?
  • WZZ
    Queen70 skrev 2009-07-26 23:17:49 följande:
    Är orolig för att jag behöver byta katalysatorn, även om den verkade helt ok så var upphängningen helt sönderrostad, ihopfluten, så risken är väl att man inte får bort den och måste köpa ny bara för den sakens skull
    Så länge den inte är lös så kommer du inte att få avslag på besiktningen. Det skulle vara om den har gått sönder på något annat sätt så att du släpper ut mer än tillåtet.

Få bort den gör du alltid. Olja, svets och lite tålamod tar bort det mesta. Kör man svetslåga mot bultarna brukar smuts och mindre detaljer lossna först och du kan oftast få en fullt skruvbar mutter. Dock behövs det ofta luftverktyg för att orka dra loss dem. Det måste nästan ses live för att avgöra.
  • Danne74

Nu rasar sällan hela avgassystemet ihop på en enda gång.

Ta isär och se vad som är slut och vad som är användbart.

Därefter så köper man bara de delar som behövs.

Förutom kat så är dämparna överlägset dyrast 800-1300 kr/st, dyrare i vissa fall.

Är man riktigt snål, händig och har gott om tid samt en hyfsat vanlig bil så köper man ett begagnat avgassystem på skroten (alt de delar som behövs), avgassystem tar de inte alltid vara på eftersom efterfrågan där är låg på sådana delar. Som regel köper ju folk nya avgassystem. Det innebär att systemet på skroten oftast är billigt men måste ibland köpas på rot.

Det gamla systemet skär man ner med en enhands vinkelslip som har 125 mm skiva.

Det nya systemet är bara att skruva ihop med vanliga handverktyg.

Köper man ett begagnat system på skroten så underlättar alltid en svets när gamla delar ifrån en bil ska ihop med gamla delar ifrån en annan bil.

Bilar som har två dämpare kan oftast klara sig bra med en enda dämpare. Anledningen till att man har två är att typbesiktningen har strängare krav än den vanliga besiktningen när det gäller ljudnivåer. Har man katalysator och turbo så dämpar detta ytterligare ljudet, liksom om man smalnar av systemt mot slutet av bilen, typ går ner från 2 1/2 tum till 2 tum.

Att byta ett komplett avgassystem är ett mycket lätt bilarbete, att bygga ihop ett av div delar är mera krävande, dock inte speciellt svårt.

Pris (o kvalité) skiljer häftigt på avgassystem, det är alltid lönsamt att ringa runt o kolla priser.

Rostfritt är hejdlöst dyrt (men dito bra), märkessystem (ex Walker, Simmons) är mellanpris och Biltema Noname är billigast (med ibland tveksam passform).

• Queen70

Hehe..t.ack för tipset, men jag tror inte jag klarar av nåt av det där själv med en ettåring på armen. Det är nog verkstad som gäller. Tyvärr har heeeeela avgassystemet rasat samtidigt. Det verkar inte vara bytt sedan bilen köptes då allt är originaldelar.

Danne74 skrev 2009-07-27 01:22:45 följande:
    Nu rasar sällan hela avgassystemet ihop på en enda gång.Ta isär och se vad som är slut och vad som är användbart.Därefter så köper man bara de delar som behövs.Förutom kat så är dämparna överlägset dyrast 800-1300 kr/st, dyrare i vissa fall.Är man riktigt snål, händig och har gott om tid samt en hyfsat vanlig bil så köper man ett begagnat avgassystem på skroten (alt de delar som behövs), avgassystem tar de inte alltid vara på eftersom efterfrågan där är låg på sådana delar. Som regel köper ju folk nya avgassystem. Det innebär att systemet på skroten oftast är billigt men måste ibland köpas på rot.Det gamla systemet skär man ner med en enhands vinkelslip som har 125 mm skiva.Det nya systemet är bara att skruva ihop med vanliga handverktyg.Köper man ett begagnat system på skroten så underlättar alltid en svets när gamla delar ifrån en bil ska ihop med gamla delar ifrån en annan bil.Bilar som har två dämpare kan oftast klara sig bra med en enda dämpare. Anledningen till att man har två är att typbesiktningen har strängare krav än den vanliga besiktningen när det gäller ljudnivåer. Har man katalysator och turbo så dämpar detta ytterligare ljudet, liksom om man smalnar av systemt mot slutet av bilen, typ går ner från 2 1/2 tum till 2 tum.Att byta ett komplett avgassystem är ett mycket lätt bilarbete, att bygga ihop ett av div delar är mera krävande, dock inte speciellt svårt.Pris (o kvalité) skiljer häftigt på avgassystem, det är alltid lönsamt att ringa runt o kolla priser.Rostfritt är hejdlöst dyrt (men dito bra), märkessystem (ex Walker, Simmons) är mellanpris och Biltema Noname är billigast (med ibland tveksam passform).
  • Lillstrumpa79
    Queen70 skrev 2009-07-27 09:51:35 följande:
    Hehe..t.ack för tipset, men jag tror inte jag klarar av nåt av det där själv med en ettåring på armen. Det är nog verkstad som gäller. Tyvärr har heeeeela avgassystemet rasat samtidigt. Det verkar inte vara bytt sedan bilen köptes då allt är originaldelar.
    Om du känner någon hyfsat teknisk & händig person så kolla på skroten först innan du handlar nytt. Kolla sen olika verkstäder & jämför pris. En kompis till mig fick priset 11 000 på en verkstad & 6 500 på en annan för samma reparation...
  • WZZ
    Queen70 skrev 2009-07-27 09:51:35 följande:
    Man byter aldrig avgassystem förrän det börjar ramla av. Min katalysator är original och si så där 12 år gammal.
  • Queen70

Allt brukar dock inte rasa samtidigt. Fast i detta fall är det ju inte så konstigt om inget är bytt på 9 år.

WZZ skrev 2009-07-27 11:45:47 följande:
    Man byter aldrig avgassystem förrän det börjar ramla av. Min katalysator är original och si så där 12 år gammal.
  • Danne74

Många bilar av idag har annars system som varar betydligt längre än 9 år.

Exempelvis Volvo 850 har oerhört god livslängd på sina system, i synnerhet turbobilar.

• Queen70

Nu e skiten på verkstad i alla fall. Får se vad räkninge landar på.

Men, jag kollade runt lite på internet...såg att man kunde beställa en katalysator till min bil för under 800 spänn???? Va e de.....?

• WZZ
    Queen70 skrev 2009-07-28 10:26:37 följande:
    Nu e skiten på verkstad i alla fall. Får se vad räkninge landar på. Men, jag kollade runt lite på internet...såg att man kunde beställa en katalysator till min bil för under 800 spänn???? Va e de.....?
    Förmodligen begagnat som är uppputsat. Det funkar fint om sakerna verkar okej.
  • Queen70

Nä, det var helt nya grejjer från en firma. Fast den såg helt annorlunda ut än den jag har. Fast den var för min bil, den kom upp när jag skrev regnr.

WZZ skrev 2009-07-29 01:16:31 följande:
    Förmodligen begagnat som är uppputsat. Det funkar fint om sakerna verkar okej.
Svar på tråden Byta avgassystem. Kostnad?