• Queen70

Byta avgassystem. Kostnad?

Jaha, då har bilen rasat också.
    Måste byta hela avgassystemet från grenrör, kaataysator, ljuddämpare....rubbet. Nån som gjort nåt liknande nyligen som kan ge mig en uppfattning om kostnaden?

• Svar på tråden Byta avgassystem. Kostnad?
  • Queen70

VA Faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaannnnnnnnn!!!!!!!!!!!

Jaha, mecken lyckades laga avgassystemet till en rimlig summa, 2000, hade dessutom bytt olja och oljefilter å kollat ett å annat å tvättat motorn...

Men nu har biljäveln börjat hoppa och skaka som en gammal buss när jag åker, mest när jag gasade. Det började lite smått, men blev snabbt värre. Och "Check engin" lampan började blinka....

Jag tror han har sabbat min bil på nåt vis....har aldrig haft minsta antydan till motorproblem tidigare, och den har inte ens gått 10.000 mil ännu...
    Nån som vet varför en bil börjar hoppa å skaka???

• sophiie
    Queen70 skrev 2009-07-31 18:24:27 följande:
    VA Faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaannnnnnnnn!!!!!!!!!!! Jaha, mecken lyckades laga avgassystemet till en rimlig summa, 2000, hade dessutom bytt olja och oljefilter å kollat ett å annat å tvättat motorn... Men nu har biljäveln börjat hoppa och skaka som en gammal buss när jag åker, mest när jag gasade. Det började lite smått, men blev snabbt värre. Och "Check engin" lampan började blinka.... Jag tror han har sabbat min bil på nåt vis....har aldrig haft minsta antydan till motorproblem tidigare, och den har inte ens gått 10.000 mil ännu... Nån som vet varför en bil börjar hoppa å skaka???
    Tippar på tändkabeln. vår bil hade samma problem...
  • Queen70

Jahaja...innbar inte det att den blev svårstartad också?

Jag funderade på om det kan vara så att den inte får bensin i jämt flöde eller nåt sånt...hmm...

sophiie skrev 2009-07-31 20:02:06 följande:
    Tippar på tändkabeln. vår bil hade samma problem...
  • sophiie
    Queen70 skrev 2009-07-31 20:10:56 följande:
    Jahaja...innbar inte det att den blev svårstartad också? Jag funderade på om det kan vara så att den inte får bensin i jämt flöde eller nåt sånt...hmm...
    Behöver inte...
    Vi var inne på samma spår som du tills vi pratade med en mekaniker som även provkörde bilen. Han sa tändstift eller tändkabel.
    Vi bytte tändkabel och vips så slutade problemet.
  • Queen70

Mm,,Har fått höra i en annan tråd också att det kan vara vatten på tändkablarna eftersom meken tvättat motorn, å att det kan torka av sig självt

• Danne74

Jag hade satsat på ett trasigt rotorhus...

• Queen70

Blir det inte väldigt kladdigt i rotorhuset då?

Danne74 skrev 2009-08-01 02:28:52 följande:
    Jag hade satsat på ett trasigt rotorhus...
  • Danne74

Rotorhuset ska normat sett vara tätt men kan ha knappt synbara sprickor i höljet vilket leder till krypström och en icke fungerande eller ett dåligt tändsystem.

Förutom vatten mellan tändstiftet och hattarna på tändkablarna så är just ett dåligt rotorhus det mest sannolika skälet till driftstörningar efter en biltvätt.

• StorFot

Kan det inte vara läckage i avgassystemet, kolla om bilen drar för mycket bensin, kan ju vara lambdasonden som trilskas, eller Luftmassemätaren vid insuget för luften...

• Queen70

Jag håller tummarna för vatten på tändkablarna...Hoppas att det torkt inatt, ska snart ut å starta bilen.

• xx and yy
    Queen70 skrev 2009-08-01 11:37:23 följande:
    Jag håller tummarna för vatten på tändkablarna...Hoppas att det torkt inatt, ska snart ut å starta bilen.
    Det är bara gamla bilar som har rutor hus, (Fördelar lock) om du hade en sådan bil hade du inte haft lampan /chek engine / Tändspole har blivit blöt vid motor tvätt Plocka av tänd kablar från tändstift och blås bort fukt. Det blir 300 Kr tack
  • Queen70

Jahaja...vet det 17 om min mek är nåt att ha faktiskt. Han kunde inte riktigt svara på vad som var felet, utan sa att det var flera små saker. Han sa att tändstiften behövdes bytas, samt nåt om att bensinen var smutsig pga. nåt....hmm...1500 kostaade det mig, få se om bilen funkar i morn när jag hämtar det nu. Tror banne mig att det är han som gjort nåt med bilen alltså...

• Lillstrumpa79

Fråga runt bland dina vänner var de lagar bilen om det inte blir bra nu. Det finns gott om bluffmekaniker som bara stjäl ens pengar. Hoppas det löser sig nu!

• Bjarne69
    Queen70 skrev 2009-07-26 22:17:16 följande:
    Måste byta hela avgassystemet från grenrör, kaataysator, ljuddämpare....rubbet. Nån som gjort nåt liknande nyligen som kan ge mig en uppfattning om kostnaden
    Queen70 skrev 2009-07-26 22:17:16 följande:
    Måste byta hela avgassystemet från grenrör, kaataysator, ljuddämpare....rubbet. Nån som gjort nåt liknande nyligen som kan ge mig en uppfattning om kostnaden?
    Det där hoppandet kan vara bränslepumps relät det var det i allafall på min volvo 940
Svar på tråden Byta avgassystem. Kostnad?