• Lilla Prussiluskan

Varför en Pride festival?

Först och främst så har jag ingenting emot homo/bi/trans!

Men varför en festival angående detta? Som dessutom brukar bara bli en orgie i att visa upp sig och tävla om vem som är mest vulgär! Vuxna människor som provocerar genom att megahångla framför andra.

Jag skulle nästa kunna tycka att en Priden festival är ok men detta hånglande och att visa vissa kroppsdelar under paraden är helt osmakligt.

Hoppas att Pride läggs ner!

• Svar på tråden Varför en Pride festival?
  • Gaytjej

Måste man ha sett Prideparaden med egna ögon för att förstå att alla inte skuttar omkring med bara bröst eller provocerande läderbrallor?

I Prideparaden går även gaypoliser, homosexuella idrottare från olika föreningar, stolta föräldrar till homosexuella barn, regnbågsfamiljer och folk från olika länder där en Prideparad inte är ett möjligt evenemang och homosexualitet är belagt med dödsstraff. För dem betyder Pride MASSOR.

Bland åskådare står poliser och idrottare som ännu inte kommit ut, föräldrar som inte riktigt vågar vara stolta över sina homosexuella barn och tjejer och killar som inte har kommit ut ännu. För dem betyder Pride MASSOR.

Runt om i landet så finns det heteros, homos, bin och transsexuella som inte går i paraden men som är stolta över att man har kommit så pass långt i vårt land att det är lagligt, inte sjukligt och NORMALT att vara HBT. Vi är stolta över att HBT-personer får gifta sig och adoptera, att de accepteras av myndigheter och de flesta i sin/vår omgivning. För oss betyder Pride MASSOR.

Att det sedan sitter folk hemma på sina kammare och förfasas över tidningarnas bilder på män i smink och glittriga peruker dansar och hånglar gatorna ned betyder INGENTING i jämförelse.

• Emmel
    Bedhead skrev 2009-08-01 22:46:46 följande:
    Fast samtidigt så tror jag att HBT-gruppen har blivit mycket mer accepterad i samhället iom Pride. Paradoxalt?
    Ja, det är nog paradoxalt. Jag tror att många av oss yngre har fått en annan syn och sett att "de är som vi" genom pride. Många har vågat komma ut, även i mindre samhällen etc. Jag tror dock också att de som redan är homofober fått vatten på sin kvarn genom de bilder som visas i media.

Kanske är det medias fel..

Men om man kollar t ex Babsan och After Dark så har ju de blivit accepterade och banbrytande. Även Eva och Efva samt Gardell och Mark, men OM dessa stått i läder på ett flak under pride så vet det fasiken om de varit så "folkliga" längre...
    Alltså... jag vet inte.... jag bara spekulerar.
  • Gaytjej
    Bytt ut ett väsentligt ord som blev fel. Läs detta istället:

Måste man ha sett Prideparaden med egna ögon för att förstå att alla inte skuttar omkring med bara bröst eller provocerande läderbrallor?

I Prideparaden går även gaypoliser, homosexuella idrottare från olika föreningar, stolta föräldrar till homosexuella barn, regnbågsfamiljer och folk från olika länder där en Prideparad inte är ett möjligt evenemang och homosexualitet är belagt med dödsstraff. För dem betyder Pride MASSOR.

Bland åskådare står poliser och idrottare som ännu inte kommit ut, föräldrar som inte riktigt vågar vara stolta över sina homosexuella barn och tjejer och killar som inte har kommit ut ännu. För dem betyder Pride MASSOR.

Runt om i landet så finns det heteros, homos, bin och transsexuella som inte går i paraden men som är stolta över att man har kommit så pass långt i vårt land att det är lagligt, inte sjukligt utan NORMALT att vara HBT. Vi är stolta över att HBT-personer får gifta sig och adoptera, att de accepteras av myndigheter och de flesta i sin/vår omgivning. För oss betyder Pride MASSOR.

Att det sedan sitter folk hemma på sina kammare och förfasas över tidningarnas bilder på män i smink och glittriga peruker dansar och hånglar gatorna ned betyder INGENTING i jämförelse.

• Emmel
    Samsmamma skrev 2009-08-01 22:48:51 följande:
    Jag undrar bara, har inte sagt att du är homofob. Jag tycker bara inte att ditt resonemang riktigt håller, men du får tycka precis som du vill. Förstår inte riktigt varför de ska behöva ändra på sig för att bli accepterade, när det är alla andra som borde bli lite mer öppna istället.Du får absolut vara med i tråden.
    DÄr tycker vi samma - andra borde öppna sig i stället. Men jag tror att det går saktare med "öppnandet" utifrån hur hbt personer framställer sig eller alternativt FRAMSTÄLLS i media...
  • Samsmamma
    Emmel skrev 2009-08-01 22:54:33 följande:
    DÄr tycker vi samma - andra borde öppna sig i stället. Men jag tror att det går saktare med "öppnandet" utifrån hur hbt personer framställer sig eller alternativt FRAMSTÄLLS i media...
    Då tycker jag att det får gå sakta i så fall. Finns ingen anlednign att behöva ändra sig för andras skull, de gör ju ingen illa.
  • Samsmamma
    Samsmamma skrev 2009-08-01 22:55:09 följande:
    Då tycker jag att det får gå sakta i så fall. Finns ingen anlednign att behöva ändra sig för andras skull, de gör ju ingen illa.
    dessutom blir det ju en tom acceptans om man blir accepterad för någonting man egentligen inte är = "normal" och som "alla andra"
  • Emmel
    Gaytjej skrev 2009-08-01 22:53:32 följande:
    Bytt ut ett väsentligt ord som blev fel. Läs detta istället:
    Måste man ha sett Prideparaden med egna ögon för att förstå att alla inte skuttar omkring med bara bröst eller provocerande läderbrallor?I Prideparaden går även gaypoliser, homosexuella idrottare från olika föreningar, stolta föräldrar till homosexuella barn, regnbågsfamiljer och folk från olika länder där en Prideparad inte är ett möjligt evenemang och homosexualitet är belagt med dödsstraff. För dem betyder Pride MASSOR.Bland åskådare står poliser och idrottare som ännu inte kommit ut, föräldrar som inte riktigt vågar vara stolta över sina homosexuella barn och tjejer och killar som inte har kommit ut ännu. För dem betyder Pride MASSOR. Runt om i landet så finns det heteros, homos, bin och transsexuella som inte går i paraden men som är stolta över att man har kommit så pass långt i vårt land att det är lagligt, inte sjukligt utan NORMALT att vara HBT. Vi är stolta över att HBT-personer får gifta sig och adoptera, att de accepteras av myndigheter och de flesta i sin/vår omgivning. För oss betyder Pride MASSOR.Att det sedan sitter folk hemma på sina kammare och förfasas över tidningarnas bilder på män i smink och glittriga peruker dansar och hånglar gatorna ned betyder INGENTING i jämförelse.
    Det är ju jättebra att förfasningen i kammarna inte betyder något.

Fast jag tror i alla fall att sammhällets acceptans av hbt personers rättigheter att gifta sig i kyrkan, adoptera barn etc. inte gagnas av att folket i stugorna har något att förfasa sig över. Tyvärr tror jag att det är så.
  • Bedhead
    Emmel skrev 2009-08-01 22:54:33 följande:
    Fast det stämmer inte. Så mycket som hänt för HBT-personers acceptans i samhället de senaste tio åren har fan aldrig hänt tidigare. Alltså samma period som Pride varit stort i Sverige.
  • Emmel
    Samsmamma skrev 2009-08-01 22:55:46 följande:
    dessutom blir det ju en tom acceptans om man blir accepterad för någonting man egentligen inte är = "normal" och som "alla andra"
    Problemet, som jag ser det, är att man när man tex hävdar lika rätt att gifta sig i kyrkan och adoptera spinner på just det att man är "normal" och som "alla andra".
  • kristinah

jag följer tråden ( och skriver ett och annat inlägg)

Jag tror också att Pride har bidragit till att hjälpa människor att faktiskt våga gå emot det "normala" - att våga stå upp och säga att jag bryr mig inte om huruvida du är homo -hetero-bi eller trans - eller t o m vara STOLT över att ha en son som är gay eller en lesbisk kusin.

jag ser faktiskt upp till alla som vågar visa öppet - för mig är det ett bevis på stort mod!

Kanske bor det en liten bisexuell varelse inom mig som inte vågat sig ut riktigt....vem vet

Svar på tråden Varför en Pride festival?