• Elisabet

Vikt på 3-åring

Jag undrar om det finns fler som har "stora" 3-åringar och hur ni ser på det. Jag har en dotter som är 97 cm lång vilket är på normalkurvan men väger 17 kg vilket är ganska mycket över normalkurvan. Vi försöker tänka på vad vi äter, men jag vill ju absolut inte banta henne när hon är så liten. Däremot försöker vi äta så nyttigt som möjligt, men det är svårt när hon inte gärna åter t.ex. grönsaker. Spelar väl kanske inte så stor roll vad hon väger nu, men jag är orolig att hon får problem sedan om detta fortsätter. Någon mer med stora barn?

• Svar på tråden Vikt på 3-åring
  • Helajni

Dottern blir 3 i oktober, hon är ca 96 lång o väger 17 kg + ngt hekto. Hon har alltid varit stor, ännu större enligt kurvan när hon var yngre. Vi ger inte saft, kakor, glass, godis annat än lördag/festliga tillfällen och hon äter ordentlig mat. Hon bara är som hon är. Däremot så kan hon, om hon får, ibland ta om mat MÅNGA gånger och det har jag börjat lugna ner litegranna, hon får så klart ta om men bara en gång. (Om portionerna varit normala dvs. om hon tagit pytte-lite varje gång får hon ju ta fler gånger, ja du förstår säkert)

• Tesie

Min son är 94½cm och väger nätta 14 kg

• ulricah

Min son blev 3 i torsdags, var t bvc idag. 98 cm lång o 16.4 kg m kläder på. Hans kusin som är exakt på dagen ett år äldre än honom är precis lika lång o väger precis lika mycket.

• Elisabet

Vi gör också precis som Helajni skriver håller igen på onyttigheterna, men inte på maten. Min dotter var också stor redan under amningen (högsta viktkurvan). Det kanske är så att vissa barn är större helt enkelt och att det märks redan då. Har nu fått en son på två månader och han väger redan ett kg mindre än dottern trots samma födelsevikt och helamning.

• Helajni

Elisabet -
    Jag har oxå fått en son, han är 11½ mån nu o han är ännu tyngre! Fast han är längre oxå = mer proportionerlig o inte så högt på kurvan som dottern var.

• mammakarin

min tjej blev 3 i Juli, hon är 95cm lång och väger 12 kg, en liten snärtis

• Ellin01

min dotter är 4,5 hon är 98,7 cm och våger 13,2kg och ligger under diagramet i vikt i längd finns hon lite under normalkurvan.

• EmSaAs

Emanuel blev tre år i Juli och då vägde han 20,2 och var 103 cm lång.. Han har varit stor ända sen han föddes (4570gr och 54,5cm), det är väldigt många som tror att han är äldre än tre år..

• FruOlsson

min dotter är 98cm lång och väger runt 15kg

• Karra1

Då min stora var 3 vägde hon 12,5kg och var 95cm lång.

Men det är ju så himla olika - så länge hon rör på sig ordentligt så brukar det inte vara någon fara, det är bra att ni äter nyttigt, men se som sagt till att hon rör sig så mycket som möjligt.

Svar på tråden Vikt på 3-åring