• Elisabet

Vikt på 3-åring

Jag undrar om det finns fler som har "stora" 3-åringar och hur ni ser på det. Jag har en dotter som är 97 cm lång vilket är på normalkurvan men väger 17 kg vilket är ganska mycket över normalkurvan. Vi försöker tänka på vad vi äter, men jag vill ju absolut inte banta henne när hon är så liten. Däremot försöker vi äta så nyttigt som möjligt, men det är svårt när hon inte gärna åter t.ex. grönsaker. Spelar väl kanske inte så stor roll vad hon väger nu, men jag är orolig att hon får problem sedan om detta fortsätter. Någon mer med stora barn?

• Svar på tråden Vikt på 3-åring
  • Mammatill2

Jag har hört att man inte behöver oroa sig för barnens vikt förrän dom är 5 år.
    Visst e det bra om man är medveten om vad barnen stoppar i sig och att dom rör på sig ordentligt.

• Mammatill2

Min flicka är 3år och 10 månader och jag tror hon kan väga ca 20-21 kilo nu. Hon är ju ganska lång med men exakt vet jag inte.
    Jag är inte ett dugg orolig.

• Emy

Min treåring väger nog 16 kg nu. Vi äter hälsosamt (jag är den ända jag känner som måste säga att hon inte får mer grönsaker förenns hon ätit köttet) men hon är inte mycket för att röra sig, hon är stillsam helt enkelt. Jag bryr mig inte så mycket om det. Både jag och min man är rätt stora utan att leva osunt, det är så vi ser ut och om barnen oxå kommer se ut så... jaha, då är det så (fast jag kommer uppmuntra dom att sporta mer än vi gör...)

• ulricah

På treårskontrollen var han 98.5 cm o vägde 16.4

• Angelica77

Vår son är oxå ganska "stor" och bitig. Brås nog på pappan. Nu på 3-års kontrollen var han 96 cm lång o vägde 16.2 kg.
    Jag har alltid oroat mig för hans vikt - är skiträdd att han ska bli tjock. *Skäms*
    Försöker tänka på vad han äter och visst får han lördagsgodis på lördagarna men vi dricker tex aldrig läsk utan lokavatten. Det där med att fika är dock ett knyssel för oss. Vill inte att han ska äta bullar o fika varje dag givetvis men oj vad svårt det är. Vi är oftast på aktiviteter såsom hos kompisar, kyrkis, öppna förskolan, hemma hos barnens mormor o morfar mm. Då blir det ju lätt att det blir nåt fika. Eller om vi mammor går till lekparken så har alla oftast fika med sig.
    Jag kan ju inte låta bli att ta med fika - då blir det jätte tårar givetvis.
    Usch, jag tycker detta är ett STORT problem för mig, oss. Är det verkligen säkert att man inte behöver oroa sig direkt förräns dom är i 5-års åldern?????????????????????????

• Lena F

Det är så himla individuellt...min son är 3 år och är ca 100 cm lång och väger 15 kg....och han har en kompis...en tjej som är lika gammal som är 110 cm lång och väger kring 18 kg....

• chris mamma

min son är 3½ och är stor inte tjock men bastant han är 110 cm och väger 20kg,hans bästis är 92 cm och väger 13kg,snack om skillnad och de är lika gamla,ser ut som helan och halvan när de kommer tillsammans....

• Mamma på heltid

Min dotter vägde 13,7kg och var 94,5cm lång strax innan sin 3 års dag.
    Nu är hon 3år o 5 mån.

• therre

min dotter vägde 13,7 senast förra veckan hon är tre år och två månader.

• Tiff

Min dotter var på 3 års kontrollen 104 cm lång o 15 kg tung. Hon var över kurvan på längden men normalt på vikten. Tror att mkt är genetiskt. Hon vägde bara 2885 gr när hon föddes o var 48 lång

• Lia

Min dotter som vägde 4295 och var 52 lång som nyfödd väger nu som 3-åring 14,8 och är 95,5 lång. Mitt på medelkurvan sa bvc-tanten igår.

• ymo

min dotter är 3år och 2 månader snart och hon väger 13,2 och är 92 cm lång hon är minst av sina jämnåriga kompisar fast på bvc säger dom att hon är helt normal

• Lorelei

Nu är ju inte våran son tillräckligt gammal att vara med på listan än, men han har en kusin som är 3 år & 3 mån. Vikt: 27kg, längd: ca114cm!! Det ni! Och han är inte ens mullig i kroppen, men muskulös som 17 är han!

• millaf

Vi har en bastant men inte tjock kille född i juli -02. Han är 107 cm lång och väger 18 kg!

Svar på tråden Vikt på 3-åring