• Elisabet

Vikt på 3-åring

Jag undrar om det finns fler som har "stora" 3-åringar och hur ni ser på det. Jag har en dotter som är 97 cm lång vilket är på normalkurvan men väger 17 kg vilket är ganska mycket över normalkurvan. Vi försöker tänka på vad vi äter, men jag vill ju absolut inte banta henne när hon är så liten. Däremot försöker vi äta så nyttigt som möjligt, men det är svårt när hon inte gärna åter t.ex. grönsaker. Spelar väl kanske inte så stor roll vad hon väger nu, men jag är orolig att hon får problem sedan om detta fortsätter. Någon mer med stora barn?

• Svar på tråden Vikt på 3-åring
  • Rödöga

Min som är 3 och väger 15.5 och är 95 cm lång.

• Leli

Min son var på 3 års kontroll idag. Han vägde 15,7 kilo och var 97 cm lång

• therre

min dotter har just fyllt 3 år och är ca 92 cm lång och väger ca 13-14 skulle jag tro.

• Gran Canaria

Min son e 103 cm láng och väger 18.5 han är 3 ár och 9 mánader, han e inte ett dugg tjock bara láng och hur frisk som helst.
    Tror inte man ska oroa sej sà länge dom e pigga och glada.

• Norpan81

Terje är visserligen 4 år nu, men på 3 års kontrollen var han 96 cm lång och vägde 16 kilo. ca 2 veckor innan 4 års dagen var han 104,5 cm lång och vägde 17 kilo.

• mymlan77

När minstingarn(tvillingar) var på treårskoll var de 100,5 cm/18kg resp 99cm/16,9 kg. Vid femårskontrollen var de 112 resp 111 cm långa och vägde 22 resp20,6kg

Barnen var stora redan vid födseln och har sedan fortsatt att öka i vikt. Dock är det inget jag ser som nåt "oroväckande". Absolut inte. Mina två äldsta har varit ungefär i samma vikt å längd som småbröderna, och de är inte det minsta lilla kraftiga nu...

Tycker man kan styra barnen rätt så mkt själv.. Godis är inget "måste" liksom... Mat ska man ju inte dra ner på, utan ta hellre då istället bort saker som innehåller mängder av socker... tex läsk.... osv....

Och sen att se till att barnet rör sig mkt... Uteaktiviteter.. skogsutflykter, promenader, lek på lekplats, osv osv osv...

• äppelkakan

Min son väger också 17 kg och är 97 cm lång.

• PhilippaLee

Hej!
    Min son på 3 år och 4 månader, är 102cm lång och väger 19.3kg. Han äter normalt och får godis på lördagar. Han är inte "tjock" fast att han är tung, utan muskulös, smidig och modell stor bara. Han rör sig ständigt och klättrar som en liten apa. Jag oroar mig inte ett dugg.

• äppelkakan

Glömde kommentera.. Jag är inte ett dugg orolig för min sons vikt ,sen tror jag att dem har olika tillväxtperioder. Att dem går upp,sen växer och "dras ut",står stilla och så börjar det om.Snart blir det vinter och då tänkte jag att William ska få pröva på skridskor och skidor för första gången,det ska bli kul!

• FöräldrarnaStoltz

Vår son väger 15 kg och är 98 cm lång

Svar på tråden Vikt på 3-åring