Inlägg från: Bite me |Visa alla inlägg
  • Bite me

Pippi långstrump - enbart för flickor?

Vill man ha något att irritera sig på så hittar man tydligen det.

Själv har jag handlat Pippi-kläder på tjejavdelningen till min son o inte fan gör det mig något. En avdelning o indelning är en hänvisning, för att de som gillar indelning av tjej/kill-plagg lättare ska kunna hitta, det är inget tvång. O man tar den storlek som passar, varför irritera sig?

• Bite me
    Maria222 skrev 2009-08-02 10:03:40 följande:
    Ja alla irriterar vi oss på olika saker.Själv tycker jag inte att det är onödigt eller dumt att tycka att det är fel att tjejer ska ha tighta kläder redan i 2 års åldern. Att pippi långstrump - en förebild för alla barn - enbart ska finnas på flickavdelningen.
    Istället för att köpa de kläder som är tighta, varför inte köpa andra kläder, andra storlekar, andra märken?
    kotka skrev 2009-08-02 10:31:35 följande:
    bite me: fast jag tycker det är en bra grej att irritera sig över. jag störs inte alls av att "behöva" gå på två avdelningar för att hitta snygga kläder till min son, men det är ju helt onödigt egentligen och ger så onödiga signaler till barnen, om inte annat. plus att det tydligen är lätt att gömma sig bakom det som förälder, när man vägrar köpa vissa färger till vissa barn pga kön. det finns många såna trådar där argumentet "men hallå, såna och såna kläder är för tjejer inte för killar, annars skulle dom väl ha hängt på pojkavdelningen" osv. och det där med storlekar, det är väl lite störigt att man plötsligt inte vet vad ens barn har för storlek, bara för att man har gått ett par meter i affären. varför inte ha lika stora kläder till alla barn som är lika stora. det är ju inte så att flickor och pojkar i fyraårsåldern har olika kroppar eller behov - egentligen.
    Har aldrig sett det argumentet faktiskt, jag har sett när människor tycker att det är snyggare med rosa på tjejer än på killar, men aldrig att någon hävdar att de gör sina val enbart baserade på hur avdelningarna är avgränsade.

Inte heller förstår jag vad det är för onödig signal som skickas till barnen? De vet väl inte att det är storleksskillnad? O när de kommer upp i den ålder att de vet, ja då är det rätt självklart för de flesta hur de vill klä sig, oavsett indelningar.

Jag kan däremot hålla med om att det är löjligt att det är storleksskillnader mellan pojk/flick-kläderna, helt obegripligt, men inget jag stör mig på, då köper jag bara en storlek större eller två, jag kan ju se vad mitt barn behöver för storlek genom att titta på plagget.
  • Bite me
    kotka skrev 2009-08-02 11:11:45 följande:
    bite me: kolla runt lite här, det argumentet är jättevanligt. jag menar inte att barnen får signaler om storlekar, men dom märker ju direkt att till flickorna köps kläder på den avdelningen med rosa, spetsar, många färger, katter och hästar. och till pojkar köps från avdelningen med blått, robotar, bilar, mer praktiska kläder. det är ingenting som barnen hålls borta ifrån, det går in direkt. istället för att ha avdelningar bara indelade på storlekar, med blandade färger och motiv. man vet ju ändå vilka typer av kläder man vill ha till sina barn, right? ingenting jag går och kokar över, och tänker inte ens på det när jag handlar, men varför inte reflektera liksom?
    Jo, klart man reflekterar över det, o visst är det tråkigt att vissa förädrar känner sig bundna till avdelningarna, något jag dock inte stött på som jag tidigare skrivit, men det är samtidigt inget att uppröras över. Som förälder är det ju vi som uppfostrar våra barn, o min son har en precis lika färgglad garderob som sina systrar, utan att kläderna är särskilt "flickiga". Jag handlar det jag vill o tycker är snyggt. Sonen älskar rosa o jag har som mamma svårt att släppa ut honom i rosa "flickkläder", så han har en hylla full med rosa pyjamaser o nattlinnen, en kompromiss vi båda är nöjda med.
  • Bite me
    Maria222 skrev 2009-08-02 12:40:00 följande:
    Därför att min son absolut ville ha en t shirt med pippi och det var den vi hittade. Varför har du svårt för att släppa ut din son i rosa kläder om han själv vill ha det på sig?
    För att jag tycker inte att det är snyggt med alltför rosa kläder på min son.
  • Bite me
    örtagård skrev 2009-08-02 20:54:07 följande:
    Jag menar också att det som är irriterande är signalerna som sänds ut till barn. De sätter sig snabbt men än så länge är min tvååring härligt oförvanskad . Av oss fick han just en pippidocka i födelsedagspresent. Han får gärna ha hur typiskt flickiga kläder som helst och har det men det är just uppdelningen och budskapet om att det måste skilja sig åt som stör mig. Det är liksom inte ett besvär att handla på en viss avdelning, jag går alltid till flick först även när det gäller sonen men det är tanken bakom som är ledsam och tanken att flickkläder får vara lekhämmande för förvuxnande i form av tighta plagg och vuxna snitt. Framförallt borde Pippi lyftas fram på båda avdelningarna som förebild för barn då det de facto finns två avdelningar och många inte handlar crossover.Det är jättemånga vuxna som reagerar på att han har sin systers finskor och glittertofsar i sitt sparsamma hår.
    Jag förstår inte varför du väljer att handla på Flickavdelningen om kläderna nu är så hemska?
  • Bite me
    örtagård skrev 2009-08-02 21:44:03 följande:
    Bite me skrev 2009-08-02 21:10:44 följande:
    Jag letar . Alla är inte hemska och det skiljer från affär till affär. Jag tycker killkläderna förmedlar andra streorotyper som jag inte gillar heller. Så jag letar efter barnvänliga kläder helt enkel. Name-it har basic killjeans som båda mina får, tighta t-shirts kan köpas i några storlekar större och motivet kan vara ok som ex pippitröjan. Tyvärr blir det en del pop kläder för jag finner de passvänliga i formen. De är lite för dyra och variationen inte jättestor. - Så jag letar men jag köper inte byxor som slutar vid troskanten eller sitter åt över låren till något av mina barn. Pojkavdelning är inte mycket bättre med truckar och bilar och traktorer och action men ofta är de rymliga i alla fall. En avvägning och letande. Om man vill ha blommor, hjärtan och rött och lila osv får man ofta leta på flick. Det är motiv och färger som jag gillar. Men jag är inte särdeles förtjust i texter med "cute-girl", "Little princess", "tuff guy", "little motorman" - osv.
    Visst e det så, jag har själv en pojke o två flickor, så jag e van att navigera klädavdelningarna.
Svar på tråden Pippi långstrump - enbart för flickor?