• Maria222

Pippi långstrump - enbart för flickor?

Jag blir så trött. Idag var jag och min pojke på stan, vi skulle köpa en tröja med pippi långstrump på till honom. Jag visste att det skulle finnas på Åhlens, och mycket riktigt längst in på flickavdelningen var alla pippikläder, klänningar med volanger och nattlinnen, tillsist hittade jag en t-shirt som K ville ha. De var välsigt små i storleken så jag fick ta två storlekar större än vad han i vanliga fall har. När vi kommer hem och K tar på sig tröjan så är den jättekort i ärmarna, såklart, det var ju en "flickmodell". Då inser jag att det är meningen att den ska sitta tight, det var därför de var så små i storlekarna.

Kevin är jätteglad över sin nya pippi tröja, men jag kan inte fatta hur vi år 2009 inte har kommit längre? Är pippi långstrump verkligen bara till för flickor? {#lang_emotions_surprised}

Mamma till Kevin född 0706.
  • Svar på tråden Pippi långstrump - enbart för flickor?
  • Tawaret

Vad irriterande... Pippi är en förebild för alla barn!

• lugna gatan

Så typiskt jobbigt! Varför "tvingar" dessa klädjättar oss in i olika könstyper redan som barn???{#lang_emotions_yell}

Men jag har för mig att man kan hitta pippitröjor i alla möjliga färger och modeller som är samma för killar som för tjejer, på nätet. Vet att en barnaffär som ligger i mölndal (göteborg) har även en butik på nätet, tyvärr så kommer jag inte ihåg vad den heter.

• Koloraturell

Min kille älskar Pippi och jag hoppas verkligen att han kan få en pippitröja någon gång i tiden :/ kanske det finns på ALV, webshop kanske?

• passau

jag va sugen på en Emil-tröja till dottern, men d va på pojk på lindex... så d e nog lite uppdelat...

jag köpte ett pippi-set och ett Emil-set med tallrik, mugg och skål, då frågade alla om jag visste att jag skulle få en kille andra gången, (hade en tjej sen innan) va?! kan man inte ge en tjej en Emil-tallrik?
    fick en tjej och jag tycker inte det är det minsta konstigt om hon kommer äta på Emil...

• Maria222

Ja min tanke är ju direkt att pippi är unisex, dessa kläder borde ju hänga någonstans mellan pojk och flickavdelningen (om de nu måste trilskas med att dela upp det på det sättet). Mest irriterad blev jag nog över själva modellen, till syntes en helt vanlig t-shirt, men eftersom det var en flick t-shirt var den tvungen att sitta tight och vara kortare i ärmarna!

Mamma till Kevin född 0706.
  • Ruggugglan

Min dotter älskar Emil och byggare Bob. Har fått köpa i "pojkmodell" för det finns inte i "flickmodell".

BF 19 januari.
  • Januaritösen

Haha...en kille (4 år tror jag han var då) på dagiset jag jobbade på innan insisterade på att Pippi var en kille. Hans pappa förklarade för mig att det var för att killen tyckte att Pippi var väldigt häftig, men han kunde ju inte tycka att en tjej var häftig, så då hade han helt enkelt bestämt att Pippi var en kille...!

Svar på tråden Pippi långstrump - enbart för flickor?